Udělej si sám: Na něco stačíte, na něco ne | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

17. 4. 2014

Udělej si sám: Na něco stačíte, na něco ne

Opravy a renovace litých kol

Kola z lehkých slitin jsou na autech k vidění stále častěji. Narazit na nepoškozená se ale rovná takřka zázraku.

(více v čísle 15/14)

Poškodit kola je relativně snadné. Stačí malá chvilka nepozornosti při parkování u obrubníku. Je to o to snazší, že dnešní slitinová kola již nejsou, co bývala. Zatímco v minulosti se jimi chlubila opravdu jen výkonná a patřičně drahá auta, dnes je uvidíte úplně na všem. Se zvyšující se dostupností klesá kvalita. Jejím nejvýznamnějším měřítkem je hmotnost kol. Primárním důvodem, proč se slitinové disky kdysi zaváděly, bylo snižování hmotnosti neodpružených částí. Dnešní kola jsou nejen těžší, nýbrž také měkčí. Součástí jejich homologačních zkoušek je rovněž schopnost deformovat se při působení síly, aby kupříkladu při přesazeném čelním nárazu obtížněji pronikala podběhy karoserie a nohy řidiče nebyly tolik ohroženy. U každého disku byste měli na vnitřní straně najít vyražený chemický vzorec slitiny, z níž je vyroben. Asi nejčastější je AlSi7Mg, tedy sloučenina hliníku, křemíku a manganu. U kol dodávaných výrobci automobilů – takzvaných značkových – je rovněž předepsáno, jaké opravy se smějí dělat, a jaké ne. Třeba Audi uvádí, že maximální hloubka vrypu, který lze opravit, činí 1 až 2 mm.

Opravy kol lze rozdělit do dvou částí: funkční a estetické. Prvně jmenovaná přichází v úvahu v okamžiku, kdy kolo dostalo lidově řečeno ránu. Stačí projet ve větší rychlosti hlubší výmol, aby se z disku stala „osmička“. Je jasné, že opravit kolo, které nadměrně hází, lze zvládnout v domácích podmínkách velice omezeně. Musíte nejen poznat, v jakém místě máte na kolo silou působit, nýbrž také jak velkou. Přesto se o to někteří pokusí gumovou palicí. U levnějších, zpravidla čínských výrobků to může i stačit.

Doma je tak mnohem vhodnější zaměřit se na estetické opravy kol, které lze vcelku úspěšně zvládnout s minimem nároků na dílenské vybavení a nářadí.

Postup najdete v tištěném vydání Světa motorů č. 15/2014. 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
15 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851