Velmi aktivní dovolená | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

28. 7. 2014
Zdeněk Vacek

Velmi aktivní dovolená

Škoda Popular

Fotogalerie

5 fotografií

Jaké to je, vydat se nejlevnější škodovkou ročníku 1937, půvabným roadsterem o 20 koních na 4500 kilometrů Anglií, Skotskem a Walesem? Bez dálnic, navigace i servisu?  

(více v čísle 28/14)

 

Nadšený řidič srší superlativy, zato zmrzlá a promoklá navigátorka zoufající si nad nízkým cestovním průměrem a blednoucí ze symbolického účinku lankových brzd připomíná i stinné stránky originální rekreace. A na pozadí zní výmluvný dobový šlágr: „Za volantem stále kupředu, někde v dáli je náš cíl. Jenom pevné nervy zdolají nebezpečí tisíc mil…“ Těch nakonec bylo 2800, vyplněných stopováním Karla Čapka podle cestopisu Anglické listy (1924) a vzpomínek jeho průvodce Otakara Vočadla.

Po trase Londýn – Cambridge – Lincoln – York – Durham – Edinburgh – Stirling - Isle of Skye – Glasgow – Keswick – Liverpool – Snowdon - Chester – Bristol – Exeter - Salisbury – Londýn jsme se vydali Škodou Popular, roadsterem reprezentujícím jednu z nejslavnějších modelových řad mladoboleslavské historie (přes 20 000 kusů z let 1934–1946). Z linky sjel 30. června 1937 a 19. srpna si plochý klíček od švýcarského zapalování Scintilla v Českých Budějovicích přebírala slečna Karoline Benda. Základní cena 17 800 Kč. O čtyři dekády později se popular stěhoval na jih Moravy, kde se stal prvním vlastním autem sběratele Ladislava Samohýla. Sympatická škodovka si zahrála v televizním seriálu Četnické humoresky. Všetečná reportérka Kamila Kliková (Tatiana Vilhelmová) se díky ní dostávala na místo činu leckdy ještě před brněnskou pátračkou.

Nápad vydat se veteránem do Anglie a porovnat Čapkovy dojmy s dnešní realitou připomínal sněhovou kouli. Během půlročních příprav se do něj zapojili nesmírně ochotní podporovatelé od ředitelky Společnosti bratří Čapků Kristiny Váňové přes zmíněného majitele popularu, restaurátorský tým vedený obětavým Jiřím Valachem, pracovníky Škody Auto i ambasády v Londýně včetně našeho slavnostního startéra, Jeho Excelence Michaela Žantovského.

Sněhová koule se nezadržitelně valila vpřed. Sledovali jsme průběh gruntovní repase, sháněli čapkovské podklady i kontakty, vypilovávali trasu a radostné očekávání se mísilo s nervozitou, kolik báječných lidí bychom neúspěchem zklamali. Finišovalo se do posledního dne a napínavé zkušební jízdy Otrokovice – Beroun. Popular pak najel na kamion směr Londýn, na cestu Evropou nám dovolená nezbyla. Už nešlo couvnout.   Pokračování příště

 

Proč, jak a kudy kam

K nápadu uskutečnit tematickou cestu historickým vozidlem nás inspiroval úspěch dvou předchozích jízd. Vlastním Rapidem OHV z roku 1940, proti popularu s více než dvojnásobně výkonnou šestnáctistovkou s relativně účinnými hydraulickými brzdami, jsme v letech 2010 a 2013 absolvovali skoro 10 000 km od parné francouzské Riviéry přes strmé alpské průsmyky až do 2802 metrů nad mořem po mrtvičné stavy v pařížské dopravní špičce.

Náš umělecký i lidský vzor Karel Čapek vlastnil hned dvě škodovky, navíc stejně jako my rád poznával cizí kraje, zvyky, chutě a nátury. Když se podesáté začtete do jeho Anglických listů, neváháte ani chvilku: Tohle prostě nelze propást! Tentokrát jsme ale nemohli putovat podle jeho detailních itinerářů, v roce 1924 totiž křižoval Evropu vlakem. Petra s vydatnou pomocí paní Váňové prostudovala možné trasy, takže se nám podařilo nejen najít, ale někdy dokonce i navštívit domy, kde spisovatel pobýval a načrtl si je do deníku.    

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
28 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851