Proč řidiči kamionů v koloně na dálnici spí: Kdo za to může? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

20. 2. 2015

Proč řidiči kamionů v koloně na dálnici spí: Kdo za to může?

Proč řidiči kamionů v koloně na dálnici spí

Fotogalerie

4 fotografie

Čekání v koloně na noční dálnici nesnášíme. A když ji po odstranění příčiny brzdí spící
řidiči kamionů stojící vedle sebe, nechápeme. Proč to tak je? Dá se to vůbec změnit?

(více v čísle 7/15)

V koloně dlouho stojících vozidel někteří řidiči nákladních aut zatáhnou záclonky a jdou spát, místo aby čekali, až se doprava rozjede. Za typický příklad vezměme situaci z prvního lednového pondělí, kdy na D1 u Větrného Jeníkova ve směru na Prahu vznikla v důsledku dopravní nehody kolona dlouhá desítky kilometrů. Zatímco řidiči osobních aut vytáhnou deku a hlídají rádio, šoféři náklaďáků svým postupem řeší základní rozpor – na komunikaci vůz nesmí odstavit, ale zároveň se nemohou jakkoli pohnout.

Dilema?

Tirákům stojícím v zácpě ale také přibývají hodiny, za které nedostanou zaplaceno, když se auto nehýbe. Volí tedy povinnou přestávku. V okamžiku, kdy je takových vozů několik vedle sebe a zatarasí všechny jízdní pruhy, musí je policie po uvolnění komunikace pěšky obcházet a budit. Trvá to dlouhé hodiny jako v případě lednové dopravní zácpy u Větrného Jeníkova. To je skutečná čuňárna. Tady už jakés takés pochopení pro uvězněné kamiony zcela mizí – zvlášť v situaci, kdy je policie za nepovolené stání ani nepokutovala.

V hlavní roli tachograf Ovšem pohnout se v době přestávky znamená automatický záznam tachografu, který monitoruje dobu řízení i odpočinku. Pro tiráka to znamená, že musí celodenní souvislý odpočinek začít úplně znovu. Při odůvodněných případech, jako je dlouhé stání v koloně, může policista přerušení odpočinku vynutit a potvrdit zápisem i razítkem do výpisu z karty řidiče. Jenže tohle jiný strážce zákona v jiné části Česka uznat nemusí, v cizině už vůbec ne. „Jakýkoli policista v zahraničí, který mluví jen svojí rodnou řečí, takový zásah neuzná a rovnou pokutuje. Sankce jsou značné, navíc záznam se na výpisu z karty řidiče objevuje osmadvacet dní,“ říká Martin Felix, mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia. Řidič kamionu tak musí přeskládat svůj program.

Hledání příčiny

To ale ostatní motoristy nezajímá. Naštvání za dlouhé čekání v koloně má jako v případě Větrného Jeníkova jasného viníka, ale je to jen důsledek. Kdyby věděli řidiči o stojící koloně včas, logicky by se jí snažili vyhnout, nebo auto alespoň odstavit. A neměli by na to být sami. „Třeba v Německu policie aktivně odklání dopravu na nejbližším sjezdu z dálnice, také informovanost je lepší a na trase jsou každou chvíli k dispozici odstavné plochy pro kamiony,“ říká ředitel dopravní společnosti JipoCar Pavel Fojtík. Tuto zkušenost nám potvrzují i řidiči kamionů. Jenže u nás podle internetových diskusí třeba k lednové kauze na D1 není neobvyklé, že ještě hodiny po vzniku kolony policie dopravu neodklání a na infotabulích varování o koloně chybí.

Funguje vůbec něco?

Ověřili jsme si, že velké informační plochy skutečně často nejsou v provozu. Třeba cestou z Jihlavy ku Praze jsme napočítali jen tři aktivní, zbylá více než desítka neoznamovala nic. A když už na dálnici v provozu jsou, dávají podle kamioňáků většinou málo využitelné údaje typu Snižte rychlost. „Jenže tahle informace je využitelná pro nás a ještě tak pro slovenské šoféry. Rumun, Turek nebo Řek či Ital takové informaci nerozumí a prostě jede dál, kam až to jde. A to už je pak na cokoli pozdě,“ říká řidič kamionu Jiří Urban. „Piktogramy jsou srozumitelné i pro šoféry z jiných zemí, údaje o dopravní zácpě tabule dávají i v angličtině,“ oponuje Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic. Jenže když je to skutečně potřeba, takové informace se obvykle na infotabulích neobjevují. „Kdyby se na tabuli ukázalo, že deset kilometrů od tabule je dopravní zácpa, uberu a zároveň se budu snažit hledat sjezd z dálnice. Nebo alespoň místo, kde auto odstavit,“ dodává Urban. Ale i tohle je problém. Míst na odstavení vozu je málo, jsou většinou u benzinek nebo stanic s občerstvením. „Na D1 dokonce ubyla,“ tvrdí mluvčí dopravců.

Na tahu je ŘSD a ministerstvo dopravy i v případě úspěšně testovaného, ale stále neschváleného nového systému poskytování dopravních informací (píšeme na straně 31 v textu Konec kolon). „Jen za dobu testování se vystřídalo několik ministrů. Museli jsme tak systém pokaždé prezentovat od začátku. Když stál před schválením, šéfa resortu vyměnili. A my jsme byli znovu na startu,“ vysvětluje Martin Hájek ze společnosti ViaRODOS, která unikátní systém vymyslela a zrealizovala.

Apel

Rozumíme, proč kamioňáci v kolonách spí. Je ale potřeba, aby se policisté mezi sebou domluvili, že potvrzení vynucené přestávky způsobené dopravní zácpou budou uznávat ve všech krajích, ale i za hranicemi. Apelujeme na ministerstvo dopravy, aby jim v tom pomohlo. Po ŘSD zase chceme, aby se zasadilo o zlepšené informování o problémech v dopravě a zvýšilo výrazně počet odpočívek. Že se mění ministr nebo ředitel, jako důvod prostojů nebereme. Pak i my uvěříme, že se situace zlepší. A ještě tip pro dopravní policii. Co takhle inspirovat se v oblasti řešení dopravních kolon u sousedů? A co si o tom myslíte vy? Mají řidiči kamionů právo spát na dálnici? 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
7 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851