Další tramvaje přes magistrálu: Jeden „Pavlák“ nestačí? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

3. 5. 2016

Další tramvaje přes magistrálu: Jeden „Pavlák“ nestačí?

Další tramvaje přes magistrálu

Fotogalerie

11 fotografií

Je smutné, že se hlavní město nedokáže poučit z chyb a chystá se je zopakovat. Vážně zvažuje na magistrále vybudovat křížení s tramvajemi, přechody pro chodce a semafory!

(více v čísle 13/16)

Jako špatný vtip už desítky let musí každému řidiči v Praze připadat situace z hlavní tranzitní dopravní tepny – severojižní magistrály – v Legerově nebo Wilsonově ulici. Kvůli světlům tu auta musí vystát kilometrové kolony, aby mohla přejet tramvajovou trať z náměstí I. P. Pavlova směrem k Vltavě nebo v opačném směru na Vinohrady. Že by jeden takový žertík stačil? Chyba lávky – chystá se další!

Vyřaďte magistrálu!

Studie oprav Táborské ulice v Nuslích, kterou před dvěma týdny představila radnice Prahy 4 spolu s Institutem plánů a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), je skutečně „přelomová“. „Prostor musí být vyvážen pro všechny – tedy hromadnou dopravu, auta, parkování, zvýší se i bezpečnost pro chodce,“ tvrdí starosta Prahy 4 Petr Štěpánek.

Jenže úpravy ve prospěch cyklistů a chodců se dotknou nejen místních – takzvaná revitalizace jedné nuselské ulice má skryté čertovo kopýtko. Studie totiž předpokládá mimo jiné i zrušení podjezdu pro tramvaje a motorová vozidla pod magistrálou v oblasti náměstí Hrdinů, jeho zasypání a nahrazení klasickým povrchovým křížením tramvajové trati, samozřejmě se semafory a přechody pro chodce. Uměle vytvořená křižovatka se tak stane dvojníkem té z I. P. Pavlova.

Protitlaky

Místní s plány radnice nesouhlasí. Domáhají se odmítnutí a zastavení plánovaného projektu. „Tohle mohl vymyslet jen duševní gigant,“ říká ironicky odpůrce radničních plánů Miroslav Hubata. „Je to megalomanský projekt. Revitalizace ulice s bídnou vozovkou je sice potřeba, ale ne v takovém rozsahu. Navíc se vůbec neví, kolik by to stálo,“ tvrdí druhý aktivista Jan Jirkal. „Za dotace prostě budeme budovat kdejakou ptákovinu, abychom za pár let zjistili, že dnešní řešení je dopravně výhodnější a bezpečnější,“ líčí další nebezpečí zvažované studie třetí nespokojenec Tomáš Macek.

I nám to přijde zvrácené – podjezdem v době návštěvy na místě vidíme projet za minutu přes třicet aut a tramvaj každých pět minut! To by nové semafory znamenaly pěkný špunt na cestě přes Prahu. Nedosti na tom – studie zmiňuje dokonce i variantu zrušení a zasypání tramvajového podjezdu o kus výše na třídě 5. května v oblasti ulice Na Veselí, kde by samozřejmě měly být instalovány další semafory. Tedy nová zastávka před světly – a další zátka!

Bojme se!

„Je to jen pouhá studie Institutu plánů a rozvoje Prahy,“ odbývá naše obavy z vytváření úzkých dopravních hrdel na magistrále jedinou větou Ivana Rosůlková z kanceláře starosty Štěpánka. A co na to říká Institut? „Vzniku dopravních špuntů se neobáváme, nové semafory na magistrále nesníží její kapacitu. Kvalitní řízení dopravy zajistí, že se proud aut bude pravidelně posouvat, aniž by vznikaly zácpy,“ tvrdí Adam Švejda z IPR. Podle něj novými světelnými křižovatkami dlouhé kolony známé z Prahy 2 vznikat nebudou, protože doprava bude dávkována už při vstupu do zastavěného území. Pokud tedy dáme každou chvíli na magistrálu semafory a ty budou dobře nastaveny, dopravní tok bude podle Švejdy negativně ovlivňován jen minimálně.

Švejda navíc předpokládá, že díky spoustě nových semaforů paradoxně poklesnou exhalace a hluk! „Díky osazení dalších semaforů tu nebude stát doprava v kolonách, které dnes vznikají až na Praze 2,“ říká.

Stav dnes
Autor: Jiří Pekárek a archiv

Proč to všechno?

Aktivisté z Nuslí mají jasno. „Je to součást širšího plánu metropole, jak motoristům co nejvíce ztížit cestu přes Prahu. Jenže žádnou jinou rychlou variantu průjezdu přes město ani okruh metropole nemá,“ rozčiluje se Jirkal. „Patálie s Pražským okruhem a nedostatkem parkovacích míst v lokalitě se prostě vyřeší tím, že se občanům co nejvíce znepříjemní život a budou trestáni za vlastnictví osobního auta,“ soudí Hubata. A třetí člen skupiny Macek má navíc za to, že v pozadí této a podobných studií stojí i záměr hlavního města vyrovnat se sídlům na Západě, snažícím se omezit individuální automobilovou dopravu a dostat lidi do MHD.

Návrh
Autor: Jiří Pekárek a archiv

Jen návrh. Naštěstí?

Radnice Prahy 4 a IPR stále tvrdí, že jde jen o studii, která musí k realizaci ujít ještě dlouhou cestu. Všechno se tak může stokrát změnit – stačí personální změny na radnici, ztratí se vůle, vyschnou finance z města či dotace z Bruselu. Proti nesmyslům je ale třeba vystoupit hned na začátku. Metropole by se podle našeho názoru spíše měla snažit tlačit na dokončení okruhu kolem města, kam by nasměrovala tranzitní dopravu. A když už chce omezit vjezd do města, měly by třeba přibýt parkovací plochy typu P + R (Park and ride – zaparkuj a jeď veřejnou dopravou). O současném rojení modrých zón ani nemluvě.

Proti domácím i hostům

Škodlivým důsledkem studie oprav Táborské ulice v Nuslích je i rušení řady parkovacích stání. „A když radnice jen tak mimochodem sdělí, že místa na odstavení auta ubudou asi z patnácti procent, nevěříme. Mimo záznam nám lidé znalí věci potvrdili, že jich bude chybět až polovina,“ tvrdí aktivista Jan Jirkal. Že se ve jménu širších chodníků a cyklotrasy ubere jízdní dráha pro auta a parkovací místa pro místní i ty, kteří sem dojíždějí do práce, radnici nechává chladnou. Přitom už teď je situace velmi vážná. „Než v pracovním týdnu auto odstavím, musím často objet bloky i pětkrát, až pak se to podaří. Matka jezdí z víkendu už v neděli v poledne, aby vůbec zaparkovala,“ přibližuje situaci Tomáš Macek.

Salámová metoda v praxi

Celá revitalizace Táborské ulice je rozvržena do čtyř etap. Start by si měla odbýt v letech 2018 a 2019. V první se počítá s opravou samotné Táborské ulice, jako druhý by měl přijít na řadu prostor u stanice metra Pražského povstání. Pak teprve tramvajový podjezd v ulici Na Veselí. Druhý „Pavlák“ by měl přijít až na konec.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
13 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851