Právník: Autopilot bude ještě vyžadovat životy | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Právník: Autopilot bude ještě vyžadovat životy

Michael Mullen

Fotogalerie

5 fotografií

Nedávná smrtelná nehoda autonomně řízeného auta v USA vyvolala dotazy na legislativní rámec těchto vozů. Hovořili jsme o tom s Američanem Michaelem Mullenem, který se vyzná v evropském i zámořském právu.

(více v čísle 31/16)

Autonomně řízeným vozidlům nepochybně patří budoucnost, přestože už testovací prototypy i sériové vozy za sebou mají nejeden karambol. Ten poslední, který se přihodil v květnu na Floridě, si dokonce vyžádal lidský život. Čidla automaticky řízené Tesly S nezaznamenala v protisvětlu bok kamionu, který vozu zkřížil cestu, a nestihla zabrzdit. Nejspíš by to nedovedl ani člověk, ale už se z neštěstí stalo společenské téma.

Po 200 milionech testovacích kilometrů aut bez řidiče je to i tak slušný výkon. A jak říká právník Michael Mullen, který žije v Česku už roky a pracuje pro společnost PwC, samořízená auta si svou daň v podobě životů ještě vyberou. Pokrok totiž něco stojí.

Jenže kdo je tady viníkem a kdo obětí? Jak se s nehodami vyrovnají soudy a národní legislativy? Znamená to snad, že řada „řidičů“ se teď stane pasažéry, bude na palubě požívat alkohol, nebo dokonce vůbec nebude potřebovat řidičák?

Je podle vás evropská legislativa dostatečně připravena na příchod samořízených aut?

Ano i ne. Každé vyspělé auto už dnes má nějaké samořídicí prvky jako stabilizaci, adaptivní tempomat či samo brzdí. Nic tomu nebrání. Sem tam se sice stane nehoda, ale většinou se dá řešit podle současné legislativy.

I u samořízených aut?

Sám jsem řídil Teslu S na Pražském okruhu v hustém provozu pátečního odpoledne – a je to super. Byl jsem však pozorný a kdykoliv připravený reagovat. I dnes lze u nás provozovat samořízená auta, ale stále musím sedět za volantem a být nachystaný reagovat. U toho si klidně mohu pít kávu, a pokud bych byl kuřák, pak i kouřit. Z faktického i legislativního pohledu tomu podle mého nic nebrání. Nutnou podmínkou je však stále připravený řidič za volantem, který je i za jízdu zodpovědný.

Chystá se však změna evropské legislativy kvůli samořiditelným autům…

Ano, nutnou podmínkou bude změna Vídeňské úmluvy a už jsou návrhy, jak by mohla vypadat. Řeší různé typy zásahů do řízení až po poslední stupeň zcela autonomních aut.

Je dodržování Vídeňské úmluvy vymahatelné na členských zemích?

Nejprve musí vzniknout nějaký nárok, který uplatníte u soudu v zahraničí. Rozsudek by pak musel uznat i český soud. Pro běžného občana je to však velmi nákladné a asi to nemá smysl. Ale pro výrobce aut nebo automobilové asociace už ano.

V USA je postavení spotřebitelů vůči výrobcům mnohem silnější.

Vyvinili se tam také automobilky z případných nehod?

Ano. V Americe ale platí obecné právo Tort Law, které řeší osobní újmu lidí. Třeba v případě, kdy výrobce měl vědět, že se kvůli jeho produktu staly nehody, a nedělal nic pro stažení auta z prodeje nebo svolání do servisu.

Je tedy podmínkou předchozí nehoda?

Ano, ale jen jednou z podmínek. Nebo o tom výrobce prostě věděl, a nic pro to neudělal. Z historie známe případ fordu s nádrží umístěnou za zadní nápravou, kde při nárazu zezadu bylo jasné, že auto vybouchne. Interní dokumenty později prokázaly, že o vadě u výrobce věděli. Vypočítali si však, že odškodnění obětem je vyjde levněji než předělávat prodaná auta. Ford tehdy dostal velkou pokutu.

Tesla nazývá svou funkci autonomního řízení Autopilot, což podle kritiků stojí za smrtelnou nehodou. Prvním krokem by mělo být přejmenování. Souhlasíte s tím kvůli ochraně zákazníků?

Souhlasím. Z vlastní zkušenosti vím, že lidé jsou blbí. Kdo dělá s auty, ví, jaké jsou možnosti. Ale ne každý tomu rozumí. Třeba já jako právník nevím, jestli každý pochopí terminus technikus. Vezměte si například brzdy. Jmenují se tak. Ale brzdí vždycky? Ne! Pokud je mokrá silnice či sníh, pak přece nebrzdí. Tak proč se ta věc nazývá brzda, když v některých případech nebrzdí? Totéž platí pro autopilot, kdy si lidé bez zkušeností myslí, že to za ně vždy řeší ovládání auta zcela samo.

Tesla v reklamě slibuje, co všechno za ně autopilot udělá. V návodu k obsluze už se však dočtete, že tomu tak úplně není. Vzniklo zdání, že auto jede samo. Co za to výrobci hrozí?

Je to chyba marketingu. Myslím si, že výrobce tím zákazníky jednoznačně klamal. Má velký problém – zejména pokud vědí, že návody nikdo nečte.

Ale jak budete dokazovat, že nikdo návody nečte?

Porotou, která porovná reklamu i návod. Členové budou zjišťovat, jestli je to pro ně srozumitelné a jestli by to sami četli. Zda to v nich vzbudilo dostatečnou pozornost a opatrnost.

Může se na to výrobce nějak připravit před uvedením produktu na trh?

Podle mého je nejlepší udělat na začátku nějaký trénink, protože s tím do té doby nikdo neměl zkušenost. Nebo snad víte, co dokáže autopilot? Víte, jaké má meze? Ne, protože jsme vyrostli v autech našich rodičů a učili se řízení od nich. Stejně to dělají mé děti, které pozorují a učí se. Ale autopilot je úplně nová technologie, smrtelně nebezpečná. Celý automobil je smrtelně nebezpečný výrobek, stejně jako třeba cigarety.

Michael Mullen
Autor: Jiří Pekárek

Jak by postupovaly soudy v České republice?

Tady nejsou poroty a soud by byl mnohem formálnější. V Americe se víc dívají na to, jak reklamy vnímá zákazník. Český soud si řekne, že jsou popsané výjimky v návodu a zákazník to měl číst, takže je to jeho vina, pokud nečetl.

Kdyby se tedy stejná nehody tesly jako na Floridě stala u nás, mohl by se z toho výrobce snáze vykroutit?

Měl by silnější argumenty.

Jaký bude z tohoto pohledu vývoj legislativy?

V Americe je větší tlak na výrobce, aby reagovali na situaci. Tedy aby hned dávali trénink a nenazývali funkci Autopilotem. V Evropě by byly reakce na nedostatky mnohem pomalejší. Typickým příkladem jsou chodníky, kdy se v Americe okamžitě lidé soudí na základě toho, že jejich správce neměl dost rychlou reakci a neuklidil je včas.

Proč tedy v Americe nedají na chodníky zátarasy s nápisem, že chodník nikdo neuklízí a pohyb na nich je na zodpovědnosti chodců? Stejně to je přece s malým písmem v návodech, kde se daří výrobcům vyvinit z odpovědnosti.

To není výmluva. Správci chodníků totiž vědí, že tam stejně lidé budou chodit. Proto jsou vinni.

Takže i když Tesla přepíše název Autopilot na tlačítku, ale nic dalšího neudělá, nestačí to?

Ne, přece vědí, že to ničemu nepomůže. Koncept je takový, že nejde o formality, ale účinky toho, jak opravné kroky opravdu fungují. V Americe například pokud máte na svém pozemku výkop a víte o tom, že vám tam mohou vlézt děti, musíte udělat veškerá opatření proto, aby tam nechodily. A teprve porota rozhoduje o tom, jaké jsou meze. Zda to stačilo, nebo ne.

Postavení výrobců v Evropě je tedy silnější než v USA. Nebylo by pro ně proto jednodušší tlačit na změnu evropské legislativy a testovat zde samořiditelná auta dříve než v Americe?

Víte, kde se testuje nejvíce léků? V Čechách, protože tady je zodpovědnost výrobců menší. U aut je ale trochu jiná situace, protože je pro výrobce jednodušší zkoušet auta tam, kde mají vývojová centra a kvalitní síť silnic. Proto to dělají v Americe. Speciálně v Kalifornii, která je na technologiích a novém průmyslu závislá. Legislativa je tam tak pro výrobce šitá na míru.

Co se musí stát, aby byla uzákoněna auta jezdící zcela bez řidiče?

Myslím si, že dřív než slepice tady bude kuře. Výrobci budou muset vozidla vyvíjet v nějakém právním prostředí, ale to se bude muset přizpůsobit novým produktům.

Michael Mullen
Autor: Jiří Pekárek

Kolik času je potřeba na přípravu legislativy?

Nejsem prognostik. Ale když vidím, jak rychle zákony vznikají, odhaduji to na tři až pět let. Tlak bude muset nastat nejen ze strany výrobců, ale i od zákazníků, kteří budou chtít produkt používat. Chceme ho? Pak to ale určitě bude stát životy. Možná to zní chladnokrevně, ale reálně to tak ve společnosti děláme. Věřím ovšem, že autonomní vozidla ve výsledku daleko víc životů uchrání.

Evropa se brání

Vídeňská úmluva o silničním provozu z roku 1968 – ke které se kromě ČR přihlásila i většina států EU – vůbec nepřipouští, aby vozidla v pohybu neměla svého řidiče. Dokonce výslovně nařizuje, že „každý řidič musí neustále ovládat vozidlo“. S funkcí automatických prvků je ovšem počítáno už od roku 2007, kdy směrnice 2007/46/ES hovoří o funkci automatického řízení při nízkých rychlostech nebo parkování. Případně s funkcí korektivního řízení stylu ESP. Základem pro legalizaci plně samořízených aut tak bude určitě také zásah do Vídeňské úmluvy. Třeba Čína aktuálně naneurčito zakázala testování autonomních vozidel na dálnicích do doby, než pro ně připraví zákonné podmínky.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
31 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851