Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Jak se osvědčila linka 1224: Neokrádejte se o pomoc na telefonu

Jak se osvědčila linka 1224?

Fotogalerie

6 fotografií

Pokud se čeští motoristé dostanou do trablů s poruchou či nehodou, vždy jim na lince 1224 pomohou. Přepojí je na pojišťovnu, kde většinou zdarma vše vyřeší. Jen o tom stále řada řidičů neví…

(více v čísle 43/16)

Sedm dní v týdnu dvacet čtyři hodin denně se odkudkoliv z České republiky dovoláte na linku pomoci řidičům 1224. Zřídila ji koncem roku 2014 Česká kancelář pojistitelů a celoevropsky jde o unikát. Nikde se totiž nepodařilo dobrovolně takzvaně „proklientsky“ spojit konkurenční pojišťovny na jednom telefonním čísle.

Polovina netuší

Linka odbaví víc než 400 hovorů denně a číslo stále stoupá. Nejvíc motoristů v historii zatím volalo teprve nedávno - v pondělí 3. října. Doufáme, že po našem příspěvku jich bude ještě víc. Na pomoc zdarma od své pojišťovny má totiž právo 98 procent motoristů, ale polovina o tom vůbec ví. A z těch toho velká část nikdy nevyužije třeba z obav, aby něco neplatila. Nebo rovnou naletí supům u silnic, kteří motoristům ochotně nabídnou odtah do „skvělého“ servisu, auto zdarma a právní poradenství. Ve finále se občan diví, když mu přijde účtenka, kterou pojišťovna odmítá proplatit. Proč také, když má nasmlouvané vlastní prověřené odtahovky?

Mechanismus samotné linky 1224 je jen o fous složitější, než by se mohlo zdát z vtíravé televizní reklamy, kde si prozpěvují dva chlapíci na odtahovce polepené čísly 1224. Službu totiž obsluhují hned tři provozovatelé, kteří se střídají tak, aby vždy jeden z nich držel prioritu na Nehodovém centru zřízeném pro policii (více v článku Kam volá policie). Motorista nemá šanci zjistit, do které centrály se zrovna dovolal. Ale vůbec to nevadí. Operátoři hovor odbaví, zjistí pojišťovnu volajícího a následně hovor přepojí podle seznamu na konkrétní asistenční linky. Jasné jako slunce. Druh pomoci tady neřeší, natož limit na kilometry odtahu zdarma. Všechno obstará až operátor příslušné pojišťovny. Průměrný hovor na linku 1224 tak trvá jen půl minuty.

Práce je naplňuje

Protože nás zajímalo, jak vše vypadá naživo, vypravili jsme se na telefonní centrálu jednoho z operátorů v pražských Dolních Chabrech. V call centru společnosti Global Assistance tady najednou sedí až šestnáct telefonistů se sluchátky na uších. Před sebou mají dva monitory a denně odbaví stovky hovorů. Je to tedy hukot, ale bez stresu a emocí. Obdivujeme, jak klidně dokážou ovládnout stres volajících. Tým je přitom mladý, často studenti. Nevadí jim noční služby a vyhovuje patnáctidenní pracovní měsíc, přičemž čas své služby znají na rok dopředu. Podmínkou přijetí je maturita, dva cizí jazyky, logické myšlení a empatie. Na začátku prý řada operátorů zjistí, že to není nic pro ně. Kdo ale vydrží první měsíce, toho obvykle práce vnitřně naplňuje. Někteří už tady dělají deset let a více. „Ne všichni mají na starosti technickou pomoc motoristům, další obsluhují linku domácí asistence či medicínských rad při cestách do zahraničí,“ provází nás ředitel dispečinku Zbyšek Skalický. Global Assistance totiž napřímo zajišťuje telefonní asistenci pojišťoven Kooperativa, ČPP a Slavia. Dokonce se tady stávají paradoxní situace, kdy se motorista dovolá k operátorovi linky 1224, aby ho následně přepojil a představil se za konkrétní ze tří vyjmenovaných pojišťoven. „Ale zatím si toho nikdy nikdo nevšiml,“ směje se operátor Luděk Mornštejn. Tuhle práci prý dělá „od pravěku“ a stále ho baví.

Jak se osvědčila linka 1224?

Většinou odtah

V 65-70 procentech volají na linku 1224 motoristé s poruchou, jen 30 až 35 % připadá na nehody. Pokud operátor sám objednává odtahovku, má k tomu na monitoru chytrou mapu. V ní se ukazuje, který vůz je připraven. Dokáže najít nejbližší asistenci a spočítat nejkratší trasu. Když jsme linku testovali loni v čísle 41, překvapilo nás, proč redakční Ford Focus s nasimulovanou závadou neopravili přímo na místě, ale odtáhli do servisu. Je to prý normální. „Moderní auta ani neumožňují opravy na krajnici. V devadesáti procentech dojde na odtah do servisu, který si klient určí v rámci kilometrů placených pojišťovnou. Je to kvůli bezpečnosti provozu, protože je potřeba auto rychle odklidit a zabránit sekundárním nehodám. Jinak ale asistenční vozy zvládnou hodně – třeba běžně startování přes kabely nebo mobilní pneuservis,“ vypočítává Zbyšek Skalický.

Ale to už volá motoristka z centra Prahy, že jí auto nejde nastartovat a potřebuje pomoc. Vyrážíme proto s odtahovkou přímo do ulic.

Řidič odtahovky Radek Vejmelka jezdí v některé dny i na deset zásahů
Řidič odtahovky Radek Vejmelka jezdí v některé dny i na deset zásahů
Autor: Jiří Pekárek

Nezastaví se

Řidič Radek Vejmelka se právě vrátil z jiného zásahu a v pět odpoledne se konečně dostal k obědu z rychlého občerstvení. Čínské nudle však musejí počkat, klientka očekává do půlhodiny pomoc. „Počet zásahů se v týdnu mění, v pátek děláme i deset denně. Jindy je to méně. Ale občas vyrážíme i za hranice, pro porouchané auto jsme byli třeba v Lisabonu,“ říká šofér společnosti Zimmer, zatímco se bravurně náklaďákem s hydraulickou rukou proplétá mezi zaparkovanými vozy na pražských Vinohradech. Maličký Volkswagen Polo je pro něj malina. Trvá to jen minutku a už je na odtahovce. Bohužel si motoristka bude muset zásah zaplatit. „Ve svém pojištění totiž nemám zdarma odtah pro případ poruchy, ale jen nehody,“ krčí rameny. Ale je prý ráda, že nezůstala s nepojízdným vozem trčet na ulici. Zrovna se chystala vyrazit na STK, což teď evidentně padá.

Když pozorujeme odjíždějící světla odtahovky s porouchaným autem na hrbu, ještě nám zní slova Aleše Povra z ČKP: „Lidé konečně přestávají hledět jen na cenu pojištění, ale zajímají se také o služby, které v něm zdarma dostanou. Ve finále tím totiž dost ušetří.“ V případě naší motoristky až dva tisíce korun.

Při nakládání nepojízdného auta rukou vůbec nevadí, že je zaparkované natěsno v řadě
Při nakládání nepojízdného auta rukou vůbec nevadí, že je zaparkované natěsno v řadě
Autor: Jiří Pekárek

Kam volá policie?

Linka 1224 byla zřízena pro pomoc běžným motoristům. Jenže kam se mají obrátit policisté, pokud potřebují odstranit z vozovky nabourané auto, jehož majitel není schopen to zajistit sám? I pro ně existuje Nehodové centrum pojišťoven. Zřízeno bylo už v roce 2009 a ročně odbaví asi tři tisíce hovorů. Počet a typ výjezdových vozidel je stejný jako pro linku 1224. Stejně tak funguje nonstop a průměrná doba příjezdu odtahovky se pohybuje do půl hodiny. Rozdíl je v tom, že maximální čas dojezdu nesmí přesáhnout 40 minut. Také jakmile policisté takový odtah nařídí, je vždy vykonán a až následně úhrada vyžadována po majiteli auta (včetně zahraničního) nebo jeho pojišťovně. V tom se skrývá rozdíl proti lince 1224, kde je řidič nepojízdného auta vždy dopředu informován, zda a případně kolik bude platit. A nakonec na dálnicích odtah zajistí vozidlo poslané od správce alias ŘSD.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
43 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte dárek - balíček autokosmetiky Druchema!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1191 Kč
  • Ušetříte 192 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851