Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných? Je složenka celospolečensky žádoucí? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných? Je složenka celospolečensky žádoucí?

Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných?

Skupina poslanců navrhla obnovit příspěvek za každý den bez povinného ručení. Vymáhání má dostat lidštější tvář a aspoň nějaké mantinely. V lecčems ale přitvrdí. A proč vlastně?

(více v čísle 12/17)

Ještě před dvěma lety se pojem „zákonný příspěvek nepojištěných“ skloňoval snad v každém čísle Světa motorů. Trápil vás víc než dost. Platil se od prvního ledna 2009 do poloviny ledna 2015 za každý den bez uzavřeného povinného ručení. Ačkoliv činil maximálně stokoruny denně, šlo v něm o miliardové částky. Vždyť za oněch více než šest let vybrala Česká kancelář pojistitelů od nepojištěných motoristů příspěvky v nepředstavitelné výši 2,25 miliardy korun. Průměrně 375 milionů korun ročně směřovalo do fondu.

Někdy bohužel ČKP postupovala dost nevybíravými způsoby. Že jste auto dávno prodali? Nebo máte značky v depozitu? Stejně je to váš problém a musíte to dokázat. Občane, vezmi si dovolenou, zajdi na registr vozidel a braň se! ČKP pomocí dopisů s výzvami k úhradě a hrozbami soudů přehrávala na řidiče svou povinnost ověřovat si všechny skutečnosti. Obeslaným pak nezbylo nic jiného než fotokopií technického průkazu s vyznačením stavu vozidla v registru nebo potvrzením doložit skutečný stav. Na to bylo jen 30 dnů a pak náklady brutálně narostly o úroky, poplatky inkasní společnosti a soudní výlohy. Takže se motoristé postupně naučili bránit a ČKP v pětině případů vymáhání odložila. Vrátí se teď ty časy?

Je celospolečensky žádoucí?

Skupina poslanců napříč politickými stranami (Václav Votava z ČSSD, Jaroslav Klaška z KDU-ČSL, Ondřej Benešík z KDU-ČSL, Adolf Beznoska z ODS, Jiří Dolejš z KSČM, František Laudát z TOP09 a Starostové, Petr Gazdík z TOP09 a Starostové a Karel Rais z ANO 2011) navrhla návrat příspěvku do novely zákona o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla. Předkladatelé operují argumentem, že škody za pár nepoctivců teď vlastně platí všichni motoristé, protože je pojišťovny promítají do vyšších cen povinného ručení. „Takovýto stav je pro vlastníky – spotřebitele, kteří řádně plní své povinnosti, zjevně diskriminující. Je celospolečensky žádoucí, aby se na fi nancování garančního fondu podíleli především ti, kdo svou povinnost sjednat a udržovat pojištění odpovědnosti neplní. Navrhovaný systém příspěvku spolu s navrhovanou podstatně redukovanou povinností hradit regresní náhrady povede ke spravedlivějšímu uspořádání,“ hraje návrh na citlivou notu.

ČKP si dokonce nechala zpracovat výzkum, podle něhož by tři čtvrtiny motoristů požadovaly takový příspěvek nepojištěných. Jako bychom všichni zapomněli, že když se kácí les, létají třísky. A na oprávněné výzvy také připadalo dost neoprávněných, s nimiž měli poctiví motoristé velké těžkosti. Mnozí propásli 30denní lhůtu k obraně a skončili až u soudu, aniž by něco předtím spáchali.

Odstraní mušky?

Poslanecký návrh by měl dřívější nespravedlnosti odstraňovat a na první pohled vypadá mnohem rozumněji než předchozí. „Se zavedením nového příspěvku by totiž došlo i k zastropování maximální částky, kterou budou muset viníci nepojištěných škod uhradit do garančního fondu, a to na třicet procent z celkové škody, maximálně však tři sta tisíc korun. Nový příspěvek nepojištěných lze proto přirovnat k pojištění se spoluúčastí, nikoli k sankci či trestu,“ vysvětluje nový výkonný ředitel ČKP Jan Matoušek. Ten vystřídal na pozici Jakuba Hradce, který byl motoristy vnímán jako militantní zastánce poplatku. Nutno dodat, že šestiletá anabáze vybírání příspěvků byla pro ČKP komunikační katastrofou.

Teď má být všechno jinak! „Cílem novely zákona není někoho nachytat. Je třeba brát ohled i na to, že část majitelů vozidel neplatí povinné ručení opomenutím, nikoli úmyslem,“ říká smířlivě Jan Matoušek. Dokonce mluví z vlastní zkušenosti, protože také v minulosti dostal výzvu. Stěhoval se a prý mu na novou adresu nedošla složenka na prodloužení povinného ručení. Tehdy za to zaplatil a odnesl si vzpomínku, jak pro něj byla taková výzva nepříjemná.

I proto teď má být komunikace ze strany ČKP méně arogantní a nátlaková. Návrh například počítá s upomínkou nejpozději za rok zpětně. Vše se má zrychlit, takže už nebude hrozit zasílání po mnoha měsících, kdy třeba motoristé auto prodali a těžko se jim obhajuje.

Na druhou stranu bude platit „padni, komu padni“. Platit se má za každé registrované vozidlo, pokud nebylo ukradeno či nemá značky v depozitu (dřív i za to chybně chodily výzvy). Takže zmizí předchozí odvolávání se na fakt, že se s autem nejezdí, protože stojí v servisu, nebo třeba jako prolézačka na zahradě. Je vedeno jako provozované? Tak plať!

Kolik se bude hradit?

V současnosti jezdí v Česku podle ČKP asi 80 000 vozidel bez záměrně uzavřeného pojištění odpovědnosti. K čemu je dobré – kromě toho, že je to prostě povinné –, ukazuje mediálně známý případ expolicisty Kadlece, který loni na pražských Vinohradech naboural v opilosti 24 aut s celkovou škodou 1,7 milionu korun. A neměl na svůj jeep uzavřeno povinné ručení. Poškození se sice dobrali náhrady ze strany ČKP, jenže ta zpětně žádá platbu po Kadlecovi. Zatím nepříliš úspěšně. Nevede se ani jindy, kdy vymůže jen třetinu uhrazených škod. Například za zahraniční řidiče. A protože ve fondu vzniká díra, zacelují ji všechny pojišťovny, které v ČR nabízejí povinné ručení. Pochopitelně se jim to vůbec nelíbí, protože za dva roky zrušení příspěvku musely dát ze svého půl miliardy korun. Je tedy asi zřejmé, komu by znovuzavedení poplatku prospělo. „Věřím, že nový příspěvek nepojištěných nebude vnímán jako trest, ale ochrana před následky nepojištěných škod,“ končí Jan Matoušek.

Pokud projde návrh Poslaneckou sněmovnou, začne platit po třech měsících od vyhlášení ve sbírce zákonů. Možná už letos. Očekáváme kolem toho ještě silné politické vášně. My jen doufáme, že se zase nebudou muset bát poctiví motoristé dívat do pošty, zda jim nepřišla z ČKP výzva k uhrazení za roky zpětně, ačkoliv nic nespáchali. A už teď vidíme jedno úskalí – nikdo dosud nezná výši sazby za každý den bez pojištění! Tu stanoví až posléze Ministerstvo financí vyhláškou. Prý se moc od těch minulých nezmění. Ale věřte tomu…

Tři otázky pro…

… Jana Matouška, výkonného ředitele ČKP

Jak se upraví způsob vymáhání ze strany kanceláře?

Významně se změní způsob a tón komunikace. ČKP bude s motoristy komunikovat napřímo, čímž se omezí počet nedorozumění. Budeme se snažit maximum případů vyřešit vzájemnou mimosoudní komunikací, aby se co nejvíce eliminovala nutnost soudních řízení. Motorista dostane od ČKP všechny informace, které bude požadovat zákon, tedy upozornění na nepojištěné vozidlo, na výši příspěvku a také informace o jeho právech a možnostech dalšího postupu ve věci. Motorista bude moci kdykoli vznést námitky a s ČKP případ vyřešit.

Mají se motoristé obávat drakonických trestů jako dřív?

ČKP tu není a nikdy nebyla od toho, aby někoho trestala, nebo dokonce o trestech rozhodovala. Naším primárním cílem je prevence vzniku nepojištěných škod a jejich solidární fi nancování všemi nepojištěnými motoristy. Spravujeme garanční fond a staráme se o to, aby byly řádně odškodněny oběti nepojištěných nehod. Do garančního fondu nyní přispívají pojišťovny. Pokud zákonodárci rozhodnou, že mají do garančního fondu přispívat neplatiči pojistného, budeme to realizovat přesně podle zákona.

Řada motoristů musela zaplatit jen proto, že se nestihli včas bránit. Bude to tak i do budoucna?

Domnívám se, že nová právní úprava je zcela jednoznačná a srozumitelná. Žádnou lhůtu, která v minulosti činila potíže motoristům, ČKP i soudům, již návrh neobsahuje. Motorista se tak může bránit po celou dobu komunikace s ČKP. Pokud nebude možné dojít ke shodě, plnou a adekvátní ochranu mu poskytne transparentní soudní řízení.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
12 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851