Sledovali jsme dopravu z policejního vrtulníku: Z ptačího pohledu | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

10. 5. 2017

Sledovali jsme dopravu z policejního vrtulníku: Z ptačího pohledu

Sledovali jsme dopravu z policejního vrtulník

Fotogalerie

9 fotografií

Stovky vzletů a tisíce hodin ročně ve dne v noci – taková je frekvence létání policejního vrtulníku. Byli jsme se podívat, jak se monitoruje dopravní špička.

(více v čísle 17/17)

Na Zelený čtvrtek odpoledne míříme na pražské letiště Stará Ruzyně. V hangáru D odpočívají na plošinách tři vrtulníky Bell 412 a EC 135, sloužící u Letecké služby Policie České republiky, další dva jsou připraveny ke startu na venkovní ploše.

„Odlétáme za deset minut,“ hlásí nám Pavel Forst, hlavní pilot helikoptéry Bell 412. Obcházíme z obou stran i druhý stroj na ploše – vrtulník Eurocopter EC 135 se speciálními přístroji: termokamerou, pomáhající hledat ztracené osoby, a silným reflektorem, používaným zejména při nočních vzletech.

„Na nasvíceném místě je světlo jako ve dne, zblízka by dokázalo i zapálit,“ říká náš hlavní průvodce František Habada, vedoucí operačního odboru Policejního prezidia.

Sledovali jsme dopravu z policejního vrtulník
Autor: Ondřej Kroutil

Perličky na nitkách

Je 15.40 a usazujeme se do sedadel helikoptéry, poutáme se a nasazujeme si sluchátka interkomu. To abychom věděli, kam poletíme a co bude následovat. Vzlétáme a přes okrajovou plochu letiště míříme nad karlovarskou výpadovku D6.

Auta z výšky přes 300 metrů připomínají jen titěrné barevné korálky. Na D6 je provoz z města i opačným směrem klidný, žádné kolony v dohledu.

Přesouváme se dál přes Hostivice a Zličín nad plzeňskou dálnici. Kousek za Rudnou ve směru na Prahu se právě vytváří zácpa, kterou se auta jen pomalu posouvají vpřed. „Vidíte ty tři náklaďáky?“ upozorňuje nás Habada na úzké hrdlo, které vzniklo při kolizi těchto vozidel. Auta v zácpě okolo nich mohou projíždět jen v jednom pruhu, což je příčinou dlouhé kolony pomalu až k Rudné. Vrtulník nalétává nad šňůru aut k místu střetu a posílá snímky do Centra dopravních informací. „Hlídka tu bude do pěti minut,“ dodává šéf operačního odboru. Kdyby podle něj byla nehoda vážnější a dálnice nebyla průjezdná, vrtulník by monitoroval i objízdné trasy. „Pokud by byly i ty ucpané, informace putují od nás do Centra dopravních informací a odtud okamžitě do rozhlasových zpravodajství, aby se jim řidiči vyhnuli,“ dodává Habada.

Všude klid

Pokračujeme v letu směrem na Barrandovský most a přes Jižní spojku nad Pankrác. Odtud je dobře vidět zpomalení dopravy kvůli omezení rychlosti v ulici 5. května. Přestože je už předvelikonoční dopravní špička, kolony na výjezdu z metropole nevznikají. U Strančic odbočujeme směrem na Říčany. Tady vidíme rekonstrukční práce na I/2, spojnici středočeského města s Uhříněvsí, kde se jezdí jen v jednom pruhu. Šňůra aut na této výpadovce na Kutnou Horu je dlouhá, ale nikde nestojí, ani příliš nezvolňuje. Pokračujeme nad Hostivaří, přelétáme pomalu popojíždějící auta na vnitřním pražském okruhu a dále přes Pankrác a Smíchov zpět nad D5. „Ve směru od Plzně ke Zličínu už je provoz plynulý, auta z nehody stojí v odstavném pruhu,“ hlásí pilot Forst. Jdeme pomalu na přistání.

Je 16.32 – snášíme se na podvalník, na kterém bude vrtulník odtažen opět do hangáru.

Soumrak

Kolik startů k monitorování dopravy vlastně helikoptéra policie ročně uskuteční? „Z celkových zhruba šesti stovek jsou to jen desítky případů. Vzlétáme hlavně v exponované dny, kdy se předpokládá velká kumulace dopravy – na Velikonoce jako dnes, dále třeba na začátku a konci prázdnin či na Dušičky,“ vysvětluje Habada. Doprava by se podle něj sice mohla sledovat každý den, protože v okolí hlavního města je opravdu hustá stále, ale vyšlo by to zbytečně draho. Hodina letu vrtulníku totiž vyjde na 36 900 korun.

Dopravní toky dnes už lépe a efektivněji sledují inteligentní systémy. Operační centrum v řádu minut vyhodnocuje záznamy z kamer a radarů, navíc je jejich provoz levnější. Časy používání helikoptér na monitoring dopravy tak pomalu končí.

A zdá se, že je vbrzku nenahradí ani drony. „O jejich nasazení na sledování dopravy se zatím nerozhodlo,“ popisuje aktuální stav policejní mluvčí Ivana Nguyenová. Sami piloti jsou k jejich nasazení skeptičtí: „I drony jsou už dnes víceméně passé, všechno válcuje stále se rozšiřující kamerový systém.“

Piráti neuniknou

Naštěstí dopravní vzlety policejního vrtulníku nejsou soustředěny jen na monitoring hustoty provozu a hlášení nehod. „Zasahujeme i při pronásledování řidičů, kteří se snaží ujet policejním hlídkám,“ tvrdí Habada. „Ve vzduchu jsme do tří minut a uprchlíka snadno dostihneme, i kdyby ujížděl dvoustovkou,“ doplňuje Forst. Vrtulník totiž nemusí zatáčet ani brzdit. „Navíc přístroje na našich strojích jsou tak výkonné, že přečíst registrační značku dokážeme na jeden a půl kilometru. Na pět set metrů přečteme i údaj z tachometru,“ popisuje Forst. A to i v noci.

Sledovali jsme dopravu z policejního vrtulník
Autor: Ondřej Kroutil

Víte, že…

… v Česku jsou dvě letecké základny policie? V pražské Ruzyni a na letišti v Brně–Tuřanech slouží ve dvanáctihodinových směnách padesátka pilotů, kteří mají k dispozici celkem čtrnáct vrtulníků Bell 412 a Eurocopter EC 135.

… veškerý letecký park se dostane do vzduchu každý den?

… stroj ve službě obvykle vzlétne čtyřikrát až pětkrát denně? Na zemi zůstává zejména při nepříznivých povětrnostních podmínkách.

… létá se i v noci? Poměr letů za světla a tmy je zhruba tři ku dvěma.

… pořizovací cena jednoho vrtulníku Bell 412 přesahuje 10 milionů dolarů, tedy více než 250 milionů korun? EuroCopter 135 vyjde na 4,8 až 5,5 milionu eur, tedy mezi 130 a 150 miliony Kč, záleží na vybavení stroje.

… náklady na hodinu letu se každoročně stanovují podle ceny paliv, náhradních dílů při pravidelné údržbě a mezd personálu. Podle typu vrtulníku oscilují okolo 37 000 korun. Spotřeba paliva činí u bellu okolo 350 a u EC zhruba 200 litrů na hodinu letu.

Jak to bylo dříve

Vrtulníky monitoruje policie dopravu od roku 1974, kdy se létalo zajména nad dálnicí D1 každý pátek a neděli. Pravidelné sledování intenzity dopravy trvalo až od počátku 90. let. Přestože v dalších obdobích hustota dopravy dále stoupala, letů bylo méně. Roli helikoptér v monitoringu dopravních toků stále více přebírají kamery a radary u silnic.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
17 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851