Změna homologace čtyřkolek: Končí místní odlišnost | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Změna homologace čtyřkolek: Končí místní odlišnost

Změna homologace čtyřkolek

Evropské unii se nezamlouvala různá národní schválení čtyřkolek. V letošním roce proto zmizí homologace nosičů pracovních adaptérů, které spadnou mezi traktory. Co to znamená pro kupující?

(více v čísle 17/17)

V málokteré kategorii vozidel je tolik legislativních zmatků jako ve čtyřkolkách. Pro nepoučeného je to vždy jen motorka se čtyřmi koly, z hlediska předpisů ale může být na pohled stejné vozidlo homologováno úplně jinak: coby motorka, či traktor. Zajímavostí jsou pak národní schválení kategorie „R“ jako „speciální čtyřkolka“ nebo „nosič pracovních adaptérů“. Ta nejsou v každé zemi stejná, takže pak mohou mít majitelé při výletu do ciziny problém. Nemusí sice nosit přilbu ani jezdit na STK, ale také nesmí vyjet na dálnici. A v některých situacích dokonce potřebují v zahraničí pro pohyb na silnici doprovodné vozidlo. Kategorii těchto speciálních čtyřkolek ale už řeší Nařízení EU ohledně typového schvalování traktorů (167/2013) a motocyklů (168/2013). „Současná národní schválení budou ukončena s letošním rokem,“ varuje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy s tím, že za to může právě nejednoznačná definice v rámci EU – zatímco u nás byly čtyřkolky homologovány jako nosiče pracovních adaptérů, v dalších státech zase jinak. Evropské předpisy tak odteď některá provedení speciálních čtyřkolek zařadí mezi motorky, další pod traktory. Zůstanou tak nadále už pouze dvě kategorie s mnoha podskupinami: Silniční a terénní čtyřkolky (L7e) s bílými značkami: standardně musejí mít omezení výkonu do 15 kW, což u dřívějších speciálních čtyřkolek neplatí. Povinná je helma a řidičské oprávnění A na nejmenší typy, obvykle však B. Traktory kategorie (T3, popřípadě T2) se žlutými značkami: až dosud musely mít omezení rychlosti do 40 km/h a jakékoliv úpravy měly za následek ztrátu technického osvědčení, ale nové Nařízení EU o traktorech zná i provedení s rychlostí nad 40 km/h. Helma nemusí být, ŘP skupin B nebo T. Důležité je, že pro současné majitele se tím vlastně nic nemění. „Většina prodávaných čtyřkolek byla a je v kategorii L7e, kde nyní platí norma Euro 4. Zákazník to nijak nepocítí, tato změna se týká převážně emisních limitů,“ uklidňuje Dušan Hřích ze společnosti ASP Group, která čtyřkolky prodává. Pro spořivé zájemce o koupi ale nemáme dobrou zprávu – čtyřkolky kvůli nutným úpravám o něco zdražily. A také skončila řada šedých dovozců, kteří importovali mnohdy za poloviční cenu stroje nezpůsobilé pro evropský provoz. Současné homologační předpisy už nemají šanci splnit, protože se nutný rozsah úprav nespokojí s obligátní montáží „homologační sady“ (klakson, zrcátka a blinkry s logy EU, typový štítek a další), ale vyžaduje kompletní změnu výfukového systému nebo brzd. Předpisy EU také znemožňují zvyšování výkonu. Vždyť mezi zasvěcenými je veřejným tajemstvím, že se laciné čínské čtyřkolky přihlašovaly podvodem na cizí nebo padělané COC listy globální homologace. Reklamovat dnes často není kde, protože firmy ukončily provoz…

Euro 3 už nepřihlásíte

S každou změnou homologace vyprodávají obchodníci na poslední chvíli sklady. Totéž se dělo i loni, kdy se blížil konec homologačního předpisu Euro 3 pro sportovní čtyřkolky schválené v kategorii motocyklů. Potíž je v tom, že kdo si ji koupil na podzim a nepřihlásil, teď se nestačí divit. Už to totiž nelze! Výjimka existuje pouze pro případy, kdy prodejce včas nahlásil na ministerstvo dopravy výrobní čísla skladových kusů, která lze i teď dohlásit.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
17 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851