Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

19. 6. 2017

Brzdy Ferodo Eco Friction: Zelená brzdná stopa

Brzdy Ferodo Eco Friction

Fotogalerie

8 fotografií

Ekologicky šetrné technologie budí u motoristů nedůvěru. Tentokrát je ale důvod slavit: brzdy zbavené mědi fungují dobře a ani nejsou dražší.

(více v čísle 21/17)

Úsporné pneumatiky nebrzdí, bezpopelné oleje nemažou, stop- -start ničí motor, ekologické hadičky i izolace přestaly smrdět a odpuzovat kuny. Ať se v autě podíváme kamkoli, rostoucí šetrnost k přírodě podřezává podstatu věci. Když nám v dubnu přišla pozvánka na testování brzdových destiček, které mají v názvu „Eco“ a chrání ryby před otravou mědí, zavládlo v redakci rozpačité ticho.

Minulý týden jsme se ale přesvědčili, že vodní tvorové nejsou chráněni na úkor člověka a pro motoristy se nic důležitého nemění. Zato firmy zaměřené na brzdové komponenty musely investovat miliardy do zásadního přehodnocení své práce.

Brzdy Ferodo Eco Friction
Brzdy Ferodo Eco Friction
Autor: Ferodo a Svět motorů

Co se jim stalo?

Přírodovědné výzkumy se koncem 90. let snažily vysvětlit, proč některé druhy sladkovodních i mořských ryb ztrácejí schopnost orientace i čichu a nezvykle snadno se stávají obětí predátorů. Viníkem se ukázaly být ve vodě rozptýlené částice mědi, které na smysly a instinkty ryb působí degenerativně. Vědci spočítali, že jen do 160 km dlouhého Pugetova zálivu v americkém státě Washington se dostane 60 tun mědi ročně. Polovina z toho připadá na prach z brzdových destiček. Nic dobrého přírodě nepřináší ani zinek a antimon, které se z brzd také uvolňují.

V USA se závěry výzkumů promítly do zákona, a tak do roku 2021 musejí všechny tři prvky zmizet. Dřív, nebo později se podobný předpis objeví i v Evropě. Třicet let po zákazu azbestu tak dodavatelé stáli před další výzvou, která jejich svět obrátila vzhůru nohama.

Průkopnická práce

Po takovém technologickém přemetu chápeme, že se brzdaři chtějí výsledkem svého úsilí pochlubit. Destičky zbavené zinku zatím uvedlo na trh několik velkých výrobců jako Bosch a Delphi. Vůdcem trendu je ovšem americký gigant Federal Mogul, jehož značka Wagner je na tamní trh dodává už od roku 2013. Na starém kontinentě zahájilo sesterské Ferodo dodávky o rok později a jeho šetrné komponenty najdeme třeba v Audi A4, Volkswagenu Golf, Mercedesu třídy E nebo Peugeotu Boxer.

Právě logo Feroda vlaje na praporech nad testovacím okruhem Navak v Subotisti u Bělehradu, kam nás pánové z firmy Federal Mogul pozvali, abychom si novinku vyzkoušeli doslova na vlastní nohy.

Co je v kterém autě?

Vyhýbací manévr s prudkým brzděním i zpomalování v přímce z 90 km/h zkoušíme s dvěma golfy. Jeden brzdí konvenčími destičkami Ferodo Premier, druhý novými Eco Friction. V chování auta, hladině hluku a citlivosti brzdového pedálu nacházíme stejně neznatelný rozdíl jako ve vzhledu samotné destičky. Také naměřená brzdná dráha vychází většině z nás kratší s ekologickou novinkou, i když několika kolegům vyšel opak s rozptylem zhruba 30 cm. V průměru tedy můžeme potvrdit slova výrobce, že uživatelské vlastnosti jsou navzdory velkým technologickým změnám zachovány.

Neméně příznivou informaci nám cestou domů prozrazuje zástupce pro Českou republiku: stejná jako dosud bude také cena. Ohledy k přírodě tedy tentokrát nekazí auto, ani nepolezou do peněženky. Více takových technologií! Nezbývá než novince držet palce, aby se mohla rychle rozšířit. Vždyť měď na plicích jistě nevadí jen rybám.

Na otázky Světa motorů odpovídá Roberto Cravarezza, odpovědný za technickou a záruční podporu jižní Evropy, Federal Mogul Corporation
Roberto Cravarezza

V oboru brzd se pohybujete přes čtvrt století. Můžete dnešní změny srovnat se zákazem azbestu v 80. letech?

Azbest? To nebyla změna, ale noční můra! Azbest tvořil dvě třetiny destičky a žádná jednotlivá látka jeho vlastnosti nemohla nahradit. Od té doby je složení směsi mnohem složitější, dnes ji tvoří kolem 25 látek. Experimentovali jsme s různými kovy, ale některé se chovaly příliš abrazivně. Zákazníci si stěžovali, že brzdy jsou hlučné. Teprve o šesté nebo sedmé generaci destiček se dalo říct, že azbest překonala.

Co bylo výhodou mědi a čím jste ji nahradili?

Měď měla dobré třecí vlastnosti, ale nebyla příliš abrazivní. Při teplotách nad 200 °C fungovala i jako lubrikant, což je u brzd do jisté míry potřeba. Náhradou je například kevlar a další organická vlákna podobná keramice. Díky nim jsme dosáhli i lepší životnosti.

Co rozlišuje dobré destičky od špatných? Jde jen o životnost, nebo i brzdnou dráhu?

Chcete-li brzdy vyrobit levně, musíte se zříct některých vlastností. Takové brzdy třeba fungují ve městě, ale v kopcích nebo po prudkém zpomalení na dálnici se přehřejí a přestanou pracovat optimálně. Tady na okruhu jsme v Toyotě Auris s destičkami Ferodo Premier dosáhli opakovaného zpomalení ze stovky na 31 metrech, zatímco s nejlevnějším výrobkem jedné čínské značky se dráha prodloužila na dvojnásobek! Destičky obsahovaly hodně gumy a ta prostě vytekla. Bohužel i takové věci se v Evropě smějí prodávat, protože povinné zkoušky jsou dost mírné.

Z předepsané údržby nových aut už dávno zmizely pravidelné rozborky, čištění a rozhýbání brzd. Opravdu to už není potřeba?

Ale jistě že je. Mezi destičku a třmen se dostávají nečistoty a vlhkost, která vyvolává tvorbu korozivních povlaků. Ty pak brání destičce v přímém pohybu a působí nesouměrné opotřebení brzd. Dnes bohužel převažuje tlak na cenu prohlídky a zákazníkům jako by se některé věci ani nesměly říct. Naprosto opomíjená je potřeba zajíždět nové brzdy zlehka. Destička vypadá hladce, ale ve skutečnosti úplně hladká není. Když už na prvních 200 km jdete na brzdy ostře, vyryje do kotouče maličké drážky, které už nikdy nezmizí. Naopak se budou zvětšovat.

Je při kompletní výměně nutné kombinovat destičky a kotouče od stejné značky?

Měli byste si vybrat destičky a kotouče podobné kvality. Jinak vám buď na dobrých kotoučích příliš brzy zvadnou nestabilní destičky, nebo se pod kvalitními destičkami zkroutí levný kotouč. Také je potřeba mít podobnou kvalitu na obou nápravách. Když předek zvadne a zadek stále brzdí naplno, zablokuje kola, zaměstná ABS a brzdná dráha se ještě dále prodlouží.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
21 / 2017Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte Kosmetiku Sonax 

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851