Vyráběli jsme zámky do aut: Na 70 let | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Vyráběli jsme zámky do aut: Na 70 let

Vyráběli jsme zámky do aut

Fotogalerie

11 fotografií

Zámky dveří jsou větší věda, než by se mohlo zdát. Navštívili jsme světově nejrozsáhlejší závod na jejich výrobu ve východočeské Přelouči.

(více v čísle 24/17)

Jaký je jeden z prvních senzorických vjemů z nového auta? To když vezmete za kliku a soustava táhel, ozubených kol a západek skrytá ve dveřích umožní vstup do interiéru. Vše jde tak hladce, že si tento úkon ani příliš neuvědomíte. Stejně musí proběhnout i opětovné zabouchnutí. Právě jsme v akustické laboratoři přeloučského Kiekertu – největšího závodu svého druhu na světě. Zámkové moduly tady nejen vyrábějí – každý den v různých místech planety vznikne těžko uvěřitelných 45 000 nových aut vybavených zdejšími produkty. Probíhá zde i vývoj, jehož součástí je mimo jiné akustické měření, kterého se právě účastníme.

Specifické cvaknutí

Před námi stojí mimo celou karoserii vozu, kde se zkouší zvuk elektromotorů bočních posuvných dveří, i rozměrný rám, na němž je namontován boční zámek. Před ním trůní mikrofon. „Nejdůležitější je pro nás zvuk při kontaktu rohatky a západky,“ ukazuje technik Jan Maděra, když otevírá symbolický rám dveří, kterému nechybí ani běžné těsnění. Když jej pouští, pružina jej zabouchne. „Cvak,“ ozve se tupá rána dokonale odizolovaným prostorem. Na monitoru už vidíme vykreslenou křivku intenzity různých frekvencí. „Dnes už dokážeme zvuk nasimulovat dokonce i v počítačovém softwaru, přesto jej vždy ověřujeme zde v laboratoři a konzultujeme se zákazníkem,“ popisuje ředitel vývoje Bohumil Lapka. „Když si kupujete drahé auto, i zámek dveří musí mít odpovídající zvukové zabarvení. Dodává pocit spolehlivosti a luxusu. Co to znamená, se přitom liší podle zákazníka i kultury. V Číně očekávají něco jiného než v Evropě. Aktuálně se soustředíme na eliminaci vysokých frekvencí,“ říká Lapka.

Sedm tisíc variant

Zajímá nás, kam vlastně zdejší produkty míří. „Dodáváme do šedesáti automobilek. Spolupráce s každou z nich je velmi úzká, začíná to prvními výkresy a pokračuje přes testování až do sériové výroby. Proces vývoje trvá v průměru rok a půl. Každý typ auta potřebuje specifický typ zámku, každý celek funguje jinak. Proto vyrábíme více než sedm tisíc variant,“ prozrazuje výrobní ředitel Petr Kuchyňa, když procházíme patrem vývojářů. V Přelouči jich sídlí přes šedesát a připravují zde skutečně ledacos. Vymýšlejí se tu produkty pro všechny značky z automobilového světa, které si jen dokážete představit.

Jako na poušti

Co musí produkt zvládnout před uvedením do výroby? „Děláme různé extrémní životnostní testy. Máme komory, kde se při specifické vlhkosti střídají teploty od minus čtyřiceti až po plus osmdesát stupňů, sprchujeme zámky vodou nebo zkoušíme odolnost vůči prachu. Používáme speciální z pouště Kalahari, který je obzvlášťě abrazivní,“ říká Lapka. Všechny druhy zámků musí podle požadavků zákazníků vydržet sto tisíc otevření a zavření – pro představu to při dvou jízdách denně znamená životnost 70 let. „Interně je ale testujeme i na tři čtvrtě milionu cyklů,“ vypočítává zdejší šéf vývoje.

Vývoj probíhá na počítačích vybavených nejmodernějším softwarem
Autor: Jiří Pekárek

Jeden za šest sekund

Přesouváme se do jedné z výrobních hal. „Tím, že vyrábíme tolik různých produktů, máme několik typů linek. Jeden druh zámku vyrábí naše společnost už čtyřicet pět let. Jelikož jde o malé série, dělají se všechny kroky podobné produkce na jednom místě. Zde ale vidíte masovou výrobu pro jednu prémiovou automobilku,“ vysvětluje ředitel výroby Petr Kuchyňa. Po pásu před námi jedou speciální malé palety, na nichž střídavě na jednotlivých stanovištích lidé a roboty dělají různé úkony. Nikde ale budoucí zámek nestráví více než šest sekund, což je takt linky. „Je zde hodně nýtování. Nechybí ani mazací stanice. Na konci linky se setkají dvě hlavní části zámku – elektronická a mechanická – a všechny funkce se automaticky otestují. Děláme také pravidelné i namátkové zkoušky všeho druhu,“ dodává Kuchyňa, když za sklem sledujeme probíhající prověřování.

Pak už vidíme, jak v dalším kroku laser připraví povrch zámku a mechanická ruka nanese speciální těsnicí hmotu. Po zabalení pak zámky putují na několik kontinentů, do 51 zemí světa.

Co bude dál?

Když si u východu ze závodu vzpomeneme na zámek, který značka vyrábí desetiletí, napadá nás, co přinese budoucnost. „Chystáme například automatickou ochranu dveří, která je zastaví předtím, než narazí do vedlejšího auta, nebo zabrání otevření ve chvíli, kdy kolem pojede cyklista či jiný vůz. Z bezpečnostních důvodů také můžeme do produktu umístit výstražné diody LED. A kliky? Viděli jste, že by je nějaký designér kreslil na své návrhy? Ani my je nepotřebujeme. Dnes si lidé vybírají vozy podle značky. Věřím však, že si v budoucnu konkrétní auto zvolí kvůli našim inovacím,“ loučí se s námi šéf vývoje Bohumil Lapka.

 

Vyráběli jsme zámky do aut
Autor: Jiří Pekárek

Víte, že…

… hlavním produktem zdejší továrny jsou zámky bočních dveří osobních automobilů? Vyrábějí tu i zámky kapot a zadních dveří nebo pohony bočních posuvných dveří.

… při vývoji používají speciální mikroskopy, ale i CT, které dokáže prověřit funkci zámku bez jeho demontáže?

… továrna stojí na místě bývalé Tesly? Kiekert tu sídlí od roku 1993, výhodou byla vysoká úroveň zdejší pracovní síly.

… většina produkce směřuje do Evropy? Menší série však putují na všechny kontinenty.

… každý den zde smontují zámky z deseti milionů dílů?

… značka má celosvětově 6000 zaměstnanců v deseti zemích? V Přelouči jich je 2600.

… za 160letou historii vyrobil Kiekert více než 1,9 miliardy zámků?

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
24 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851