Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

27. 7. 2017

Autočalouník: Koncert pro ruce, hlavu a šicí stroj

Autočalouník

Fotogalerie

8 fotografií

Hbité prsty ohýbají červenou kůži a šicí stroj vytváří lem koberce na podlahu rekonstruovaného veterána. Následně Petr Grym, autočalouník ze Srbína u středočeských Říčan, bere do rukou další kus červené kůže a takzvaně kédruje, tedy vytváří speciální hranu čalounění. Ta vzniká tak, že se obšívá tenká umělohmotná struna obepínaná kůží. Za strojem jsme si představovali prošedivělého chlapíka, ale Grymovi je pouhých třiatřicet.

Jeho dětským snem bylo dělat s auty. „Vždycky mě ale bavilo pracovat i se dřevem, kůžemi a látkami, a tak jsem se vyučil nábytkovým čalouníkem. Nakonec jsem se díky tomu dostal i k vysněným autům,“ vypráví o začátcích v roce 2006. Vztah ke kůži zdědil po předcích, jeho praděda a prapraděda se ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století živili jako ševci a brašnáři.

Od skromných začátků s opravami a obšíváním motocyklových sedel se postupem let vypracoval natolik, že mu nedělá problém byť i jen na základě fotografi í a nákresů zrekonstruovat vnitřní čalounění a kompletní sedačky na veterána nebo youngtimer, často jde i o vyloženě improvizované práce.

Kompletní rekonstrukce koženého autočalounění a sedaček vozu Facel Vega II trvala skoro půl roku
Kompletní rekonstrukce koženého autočalounění a sedaček vozu Facel Vega II trvala skoro půl roku
Autor: Jiří Pekárek

Studie v červené

Stojíme u zrestaurovaného Facelu Vega II z roku 1962, do jehož interiéru z červené kůže a koberců Grymův spolupracovník Petr Zíta právě vkládá čerstvě dokončený sedák řidiče. Je jako nový. Žasneme, že se něco takového dá udělat jen za pomoci šicího stroje. „Tohle je náš majstrštyk, nic složitějšího jsme ještě nedělali,“ chlubí se Grym. Zatímco u ostatních rekonstrukcí byly k dispozici alespoň plány nebo se daly dohledat detailnější fotografi e interiéru, u vegy měl jen rámy sedaček, padesát let starý seschlý potrhaný kožený potah plný prachu a pár reklamních letáků. Bylo tak potřeba vytvořit hodnověrné kopyto sedačky v původních rozměrech na zkoušky čalounění, což byl zatím vůbec nejtěžší okamžik Grymovy práce.

„Aby byl každý díl čalounění skutečně dokonalý, musel jsem jej nasazovat na kopyto, dotahovat a pasovat minimálně desetkrát,“ říká Grym s jistou dávkou pýchy v hlase. Než se potom složí v celek, jsou za každým dílem desítky hodin práce, spousta měření a hlavně trpělivost.

Rekonstrukce interiéru vegy proto trvala přes čtyři měsíce – tedy několik set hodin. „Když zákazník spěchá, na objednávce pracujeme i o víkendech. Za strojem jsem často deset i dvanáct hodin denně,“ vysvětluje autočalouník.

Zajímá nás, kolik za interiér vegy veteránista zaplatí. „Bude to nad třemi sty tisíc. Třeba jen kůže se musela objednat až z Ameriky,“ říká Grym s tím, že spotřeboval celkem šest velkých kusů, každý za deset tisíc korun. Kůže má totiž specifické tvary, její tažnost není bez vad jako třeba u koženky. Špulka čalounických nití vyjde od dvou set až po dva a půl tisíce korun.

Měřit, stříhat, šít

A jak probíhá standardní zakázka? Na začátku vždycky stojí měření renovovaného dílu, který se musí pečlivě a s rozumem rozebrat. Pak přicházejí na řadu materiály, a pokud nejsou k mání původní, musí se sehnat adekvátní náhrada. Po přeměření či doladění následuje rozkreslení na kůži, koberec nebo látku. Pokračuje se stříháním a prvním zkušebním sešitím.

Díly autočalouník nasazuje na kopyta a dál je upravuje a dotahuje tak, aby všude přesně seděly. Konečné ruční sešití na daný kus sedadla či čalounění nastupuje až v okamžiku, kdy je s předfinální prací spokojen, a zvládne ho na jeden zátah.

Autočalouník
Autočalouník
Autor: Jiří Pekárek

Všechno, co má motor

Ročně má Grym na kontě pět až šest kompletních rekonstrukcí vnitřního čalounění aut, především veteránů či běžných vozů s rozsáhlejšími opravami prošoupaných sedaček. Záleží na jejich rozsahu a náročnosti. Obvykle se ale nedostane pod dva měsíce intenzivní práce, aby byl výsledek dokonalý. Kromě automobilů bere zejména na jaře také rekonstrukce motocyklových sedaček či jejich úpravy, těch mívá okolo dvaceti až třiceti ročně. Dělal ale také kožené a vinylové opravy v motokárách, motocyklových závodních speciálech nebo interiéry letadel i lodí. Tyhle zakázky ale bere mimo hlavní motoristickou sezonu a mnohdy čekají několik měsíců až rok, než na ně dojde řada.

Pouze doporučení

Časy, kdy se Petr Grym při shánění zakázek od veteránistů nebo i obyčejných motoristů spoléhal na reklamu, jsou už pryč. Práci si nabírá zejména díky referencím od dřívějších zákazníků, občas musí odmítat i konkrétní poptávky po telefonu.

Na tuhle vydělanou kůží vonící práci totiž nemůže sehnat učedníka. „Chtěl bych po něm, aby měl tuhle činnost jako koníček. Kdyby měl zájem, klidně bych ho i vyučil. Ale dneska se mladým vůbec nechce dělat,“ má vysvětlení. Jak podotýká, spolupracovníka Petra Zítu, který je dokonce o něco starší než on sám, sháněl dlouho. Nakonec dal na doporučení známých a je rád, že parťáka má.

Hondě muziky za málo?

Autočalouníkovi se už bohužel i stalo, že si motorista vyzvedl práci a pak se mu nechtělo platit. „Takové případy skutečně byly, ale nakonec jsme se výplaty peněz vždycky dočkali. Někdy ale bohužel menší částky, než byla skutečná hodnota práce,“ říká s povzdechem Petr Grym. Zajímavé je podle něj i to, že nejmenší ochotu platit mají obvykle ti, kteří netrpí nedostatkem peněz.

Speciální čalounické nitě procházejí při šití olejovou lázní. To proto, aby se netřepily a déle vydržely.
Speciální čalounické nitě procházejí při šití olejovou lázní. To proto, aby se netřepily a déle vydržely.
Autor: Jiří Pekárek

Sedm speciálů

Na samotnou finální práci s kůží, látkami a koberci má srbínský autočalouník celkem sedmičku speciálních šicích strojů, třeba jednojehlovku na sešívání a obšívání či jednojehlový stroj s dvoupatkovým podáváním a přítlačným systémem či dvojjehlovku a řadu dalších speciálů. „Snažím se, aby moje stroje uměly zastat co možná nejvíce různých prací. Neexistuje ale žádný univerzál, který by uměl všechno,“ vysvětluje Petr Grym. Řadu patek, v nichž kmitá jehla, si dokonce vyrobil sám – na daný typ stroje je nemohl sehnat ani v zahraničí.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
28 / 2017Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte dárek - balíček autokosmetiky COYOTE!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1191 Kč
  • Ušetříte 192 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851