Proč jdou nyní STK tak tvrdě po motorkářích: Všechno zakázat? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

3. 10. 2017

Proč jdou nyní STK tak tvrdě po motorkářích: Všechno zakázat?

Proč jdou nyní STK tak tvrdě po motorkářích

Léta byly české silnice rájem motorkářských úprav sériových strojů, ale teď na STK vadí i ozdobné třásně. Proč úpravám pomalu odzvání?

(více v čísle 38/17)

Rozezlení milovníci jednostopých strojů byli na Ministerstvu dopravy kvůli prohlídkám motocyklů na STK už několikrát. Samotného šéfa resortu si podali naposledy letos 21. června.

Co příznivcům silných strojů vlastně vadí? Technická prohlídka by se podle nich měla soustředit jen na provoz stroje, tedy aby jel, brzdil, svítil a troubil. „O základních věcech typu ojetých gum, měkkých vidlic či povadlých tlumičů nediskutujeme – to je potřeba pro naši bezpečnost. Proč jsou ale problémem třeba dopředu posunuté stupačky, upravené výfuky nebo efektnější zrcátka?“ nechápe Milan David ze spolku Motorkářský doupě Humpolec.

Ministr slíbil zakročit, když mu příznivci silných jednostopých strojů dají své připomínky. Další jednání proběhla v tichosti na konci srpna. Ťokův resort bez bližších podrobností Světu motorů pouze sdělil, že byly projednány „problematické úkony, jež bude ministerstvo následně upravovat formou instrukcí pro STK“. Vkládat velké naděje v postup dopravního resortu by ale motorkáři asi příliš neměli. „Ministr by neměl vystupovat tak, že dovede překonat některé mezinárodní technické přepisy, které jsou v souladu se standardy bezpečnosti vozidel a ovlivňování životního prostředí. Česko se je zavázalo dodržovat,“ myslí si Michal Cuc, šéf Profesní komory STK.

Kdo má máslo na hlavě?

Liberizace z počátku tisíciletí znamenala, že skoro patnáct let bez mrknutí oka technici pouštěli prakticky všechno. To, že bezmála dva roky jsou na STK jako závady hodnoceny i drobné úpravy a individualizace motorek, je podle Vladimíra Duška z Poradenského centra pro STK důsledkem řady chyb státu. „Jednou z nich bylo po roce 2001 zcela nesmyslné zrušení povinného doškolování techniků, které udržovalo jejich znalosti na požadované profesionální úrovni,“ tvrdí Dušek. Kontrolní technik, který se přesto problematiku zajímal nadále, neschválenou úpravu poznal a motocykl vyhodil. Motorkáři tak podle něj začali jezdit do takových stanic, kde jejich stroje s neschválenými úpravami pouštěli – jednoduše proto, že o možných rozporech s legislativou buď prostě nevěděli, nebo se o ně nezajímali. Faktor strach Stát se změnou liberálního přístupu přišel v polovině tohoto desetiletí – od roku 2015 postupně zpřísňoval podmínky práce techniků na STK, i když se samotný rozsah kontrolní činnosti příliš nezměnil. Vrátily se ale povinné doškolovací kurzy kontrolních techniků zakončené přezkoušením. Přišlo výrazné navýšení pokut za pochybení techniků i samotných provozoven STK. Posledními kroky ze strany státu jsou focení každého vozidla při prohlídce platné od loňska a také jen pár měsíců stará povinnost úpravců majitelům vylepšených motorek písemně potvrdit poučení o tom, že po požadovaných úpravách vznikne vozidlo neodpovídající homologačním požadavkům – bez jejich splnění přitom nelze jezdit na silnicích.

Zejména povinné focení každého motocyklu, které prohlídku provází od počátku loňského roku, se stále více ukazuje jako metla motorkářů, jejichž stroje zdobí různé úpravy a vylepšení. Technici, kteří dříve pouštěli všemožné úpravy motorek bez mrknutí oka, jsou najednou tvrdí jako skála. Neprojde nic. Jednoduše proto, že když najde dozorový úředník Ministerstva dopravy nebo třeba i policejní hlídka jakoukoli chybu v technickém stavu vozidla, dohledá příslušnou STK i jejího pracovníka, který motorku takzvaně pustil. Za to může technik vyfasovat pokuty v desetitisících korun nebo zákaz činnosti, sankce pro provozovatele STK se pak pohybuje až v řádu statisíců.

Jak na úpravy

Jedinou možností, jak podle Cuce půjde řešit dříve procházející a nyní už závadové úpravy silných strojů, je nechat si úpravy schválit, popřípadě požádat Ministerstvo dopravy o udělení výjimek. Jak říká, s touto novinkou přišla letos na jaře novela zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích. „Pokud bude tedy mít nějaká motorka výbavu či konstrukční prvky splňující atesty, bude možné stroj schválit za provozu, případně dopsat výbavu do technického průkazu,“ soudí šéf komory STK a jako příklad uvádí třeba toleranci amerického schválení světel.

A když půjde o nehomologované díly? Vždycky se najde nějaký způsob, jak požadované podmínky obejít. „Sami technici nám říkají – tohle zrcátko či výfuk bude problém, sundej, nahraď, přijeď a projdeš, pak už je to na tobě,“ říká motorkář Milan David. Tedy jen návrat k praxi, kterou někteří motorkáři ani nikdy díky liberalizovaným podmínkám nepovažovali za nezákonnou.

Jak stát utahuje šrouby

Co už platí…

1. leden 2015 – zavedení sankcí za nedostatky v práci STK – až 50 000 Kč technik, až pět milionů provozovatel STK

1. leden 2016 – nutnost fotit přítomnost vozidla na STK (samotný stroj, VIN, štítek výrobce a stav tachometru)

1. červen 2017 – povinnost úpravce motorek písemně majiteli oznámit, že jeho stroj pozbývá vyžádanými neschválenými úpravami technickou způsobilost. Jinak mu hrozí pokuta až 500 000 Kč.

… a co se chystá

20. květen 2018 – začne platit směrnice EU zavádějící v celé Unii měření hluku u podezřelých motocyklů, přičemž nejpozději do pěti let musí být všechny STK v zemích osmadvacítky vybaveny hlukoměrem. Zároveň v celé EU startuje povinnost pravidelné technické prohlídky u motocyklů s objemem válců nad 125 cm3 (to je v Česku povinné už dávno). Týkat se to bude hlavně zemí EU, které dosud technické prohlídky motocyklů neřešily.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
38 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851