Polétavá rez: Sama přiletěla, ale sama nezmizí | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

14. 11. 2017

Polétavá rez: Sama přiletěla, ale sama nezmizí

Polétavá rez

Fotogalerie

8 fotografií

Čeho se nejvíc bojí člověk, který má rád své auto? Určitě rzi. V minulosti nám vzala mnoho škodovek a žigulíků i starých mercedesů. Naštěstí nemusí být hned tak zle – současným fenoménem je polétavá rez, na kterou lze vyzrát, pokud víte jak.

(více v čísle 44/17)

Rezavé tečky na bílém laku svého ani ne dvouletého Peugeotu 3008 jednoho dne objevil náš čtenář Miloš Janáček. „Mám samozřejmě ještě platnou záruku na lak i neprorezavění, a tak jsem zamířil do servisu. Tam mi však řekli, že jde o poškození zvenku, že za vadu nemají odpovědnost a mohou nanejvýš nabídnout placené strojní rozleštění laku,“ vysvětluje pan Janáček s tím, že napsal i nám do redakce. Odpověděli jsme, že taková rez v místech bez mechanického poškození laku skutečně musí pocházet od kovových částeček, co se do laku zasekaly, a předpokládali jsme, že poblíž vozu někdo něco brousil. Proto třeba automobilky při výměně výfuků předepisují zdlouhavou práci s kolečkovým řezákem a zakazují použití rozbrušovaček. Žhavé špony totiž probodnou lak a skutečně založí ohnisko zkázy pod ním. Proti rychle letícím žhavým pilinám nemůže být žádný lak zcela odolný. Jistě jste si všimli, že při přepravě po železnici se auta proti jiskrám z trolejí chrání speciálními fóliemi.

Polétavá rez
Autor: David Rajdl

Létá z kolejí i kotoučů

Naštěstí naši odpověď v letošním čísle 30 četl mezi jinými Martin Strachota, který se profesionálně věnuje detailingu, což je populární výraz pro mytí, leštění a renovace laku i vzhledu celého auta. Napsal nám, že jde o takzvanou polétavou rez, někdy též nazývanou jako vzdušná či atmosférická. A že to není zdaleka tak zlé – jde prý odstranit speciální chemií a strašidelné rezavé tečky nemusí znamenat žádné trvalé poškození. „Jde o skutečně miniaturní částečky kovu, které vysokou rychlostí odletují z tramvajových kolejí, železničních tratí, ale i brzdových kotoučů jiných vozidel. Jen auto, které by trávilo svůj život na samotě u lesa, zůstane tímto jevem nedotčeno. V hustém provozu a zejména poblíž tramvajových tratí či železnic je pravidlem,“ vysvětluje. Ani prý nevíte, kdy jste spršku kovového materiálu chytli. Zpočátku není nic vidět, až působením vlhkosti se okem neviditelná částice rozleze do rezavého fleku. Přiznáme se, že o nebezpečích, která na naše auta v provozu číhají, jsme věděli hodně. Ale že je mezi nimi i nějaká polétavá rez, to jsme vážně netušili.

Jako stará škodovka

Slovo dalo slovo a jednoho pátečního odpoledne jsme se na myčce sešli nejen s Martinem Strachotou, ale i s jeho kolegou Jaroslavem Malcherem, a hlavně z Havlíčkova Brodu přijel pan Janáček, jehož bílý peugeot celou kauzu odstartoval. „Přípravky proti vzdušné korozi se nanášejí na čistý a suchý povrch karoserie – voda by je ředila a snižovala jejich účinnost,“ říkají kluci a chopí se aktivní pěny, mikrovláknových utěrek a jiných věcí, které profesionálové používají k tomu, aby auto bylo čisté a nevznikly na něm škrábance. Teprve po umytí špíny žasneme, kolik rezavých teček na laku jinak velmi zachovalého peugeotu je! Chápeme každého, kdo se pořádně vyděsil, že zánovní auto kvete jak stará škodovka. Zatímco u moderních vozů začíná koroze z míst poškození či nějak exponovaných (prahy, lemy blatníků a podobně), u starých aut začal reznout plech pod lakem v celé ploše, na povrch vylézaly pupeny, pro vůz to byla konečná a vypadalo to přesně stejně jako zánovní peugeot, co teď proti nám stojí na myčce. Jen pozornému by neuniklo, že zde jsou rezavé tečky na laku i třeba na plastových lištách – a že tedy naštěstí nemůže jít o rez postupující z hloubi materiálu.

Polétavá rez
Autor: David Rajdl

To auto krvácí!

„Tak se do toho pustíme,“ říká Martin, do ručního rozprašovače si lije přípravek Bilt Hamber Korrosol a začíná jej rozprašovat na karoserii. Pocítíme zápach kyseliny, což naznačuje, v čem je princip funkce. „Teď to necháme působit zhruba pět minut. Důležité však je, aby nám to nezačalo zasychat. Pokud se pustíte do odstraňování rzi sami, pak ráno či v podvečer. Nikdy ne na přímém slunku!“ vysvětluje opět Martin Strachota. A samozřejmě chemikálie z mytí by neměly přijít do kanalizace.

Během chvíle začíná spektakulární představení – celé auto krvácí. Nejen z míst, kde byly velké a viditelné tečky, ale i z mnoha dalších, kde se zřejmě do laku zabodlo něco, co ještě náležitě „nevykvetlo“. Nástřik opakují dvakrát a spotřebují téměř litr speciálního roztoku. Na kolik to vyjde? „Ani se neptejte – v pětilitrovém kanystru minimálně na čtyři stovky za litr,“ vysvětluje Martin Strachota.

Po omytí před námi stojí peugeot opravdu bílý – úplně bez rezavých teček. „Jako nový!“ jásáme. Martin Strachota se tváří skeptičtěji: „Teď by to chtělo uzavřít lak nějakým voskem. To je základ, aby neoxidoval, nepoškozovalo jej UV záření a snáze se udržoval čistý. Pak teprve bych mohl prohlásit naši službu za kompletní.“

Rozhodně neleštit

Ještě nás napadá, co by se stalo, kdyby pan Janáček využil nabídky servisu Peugeotu a nechal si lak rozleštit. „To by byl z principu špatný postup. Kovové částečky by se strojním leštěním jen roztahaly po laku, poškrábaly jej a zabodly se jinde. Takže by za čas vylezlo mnoho malých teček. Před leštěním, kterému říkáme strojní korekce laku a při němž úplně odstraníme povrchovou zoxidovanou a poškrábanou vrstvu laku, musíme vždy chemicky odstranit nejen polétavou rez, ale například i asfalt. Toho na autech bývá také dost a leštička by jej rozmatlala na šmouhy,“ vysvětluje zkušený autodetailer. O polétavé rzi máme jasno (neleštit, nebrousit, ale umýt, vysušit a pustit na ni speciální chemii), jenže co ten autodetailing? Nenapadá vás nějaké hezké české slovo, kterým by se dal výraz přejatý z angličtiny nahradit? Pište nám do rubriky Fórum.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
44 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851