Jak se vyrábějí registrační značky: Občanka pro auta | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Jak se vyrábějí registrační značky: Občanka pro auta

Jak se vyrábějí registrační značky

Fotogalerie

8 fotografií

Výroba registračních značek probíhá ve vysoce zabezpečeném provozu, kde se nesmí za žádnou cenu nic splést.

(více v čísle 17/18)

Na břehu Labe mezi Roudnicí a Mělníkem stojí největší papírny v Česku – Štětí. V jejich areálu za vysokým plotem a žiletkovým drátem od loňského roku vznikají veškeré registrační značky pro Ministerstvo dopravy. Procházíme velkou halou, když se před námi otevírají drobné výrobní prostory. Jsme na místě!

Ruční práce

„Nejprve se značka musí vyrazit do hliníkové tabulky, kterou nakupujeme v zahraničí. K tomu se používají speciální lisy,“ vítá nás výrobní ředitelka společnosti Security Paper Mill Eva Kodešová Kinařová. Pracovnice před našimi zraky vytahuje z lisu jakýsi šuplík, ve kterém jsou vyskládané raznice jednotlivých písmen a číslic. Následně celou soustavu zasune do lisu, který se zakňučením ve vteřině promění hladký kus plechu v budoucí registrační tabulku. Zatím je však pouze jednobarevná – tedy pokud pomineme vlajku EU.

„V tomto případě jde o značku na auto, proto před změnou poslední číslice vyrobíme ještě druhou do páru,“ popisuje výrobní ředitelka.

Podle jakého klíče vybírají, co má se vyrazit? „Samozřejmě nemůžeme vyrábět, co chceme. Ministerstvo dopravy nám pravidelně posílá objednávky jak na značky standardní, tak typy na přání, diplomatické, exportní… Máme přesně napsané jednotlivé kombinace čísel a písmen, jež na značku dané velikosti vyrazíme,“ dodává výrobní ředitelka, zatímco sledujeme rychlý proces.

Jak se vyrábějí registrační značky
Autor: Jiří Pekárek

Desítky typů

Na lince před námi se vyrábějí velké série pro osobní vozy. Ve vedlejší místnosti však mají ještě jedno pracoviště, kde se soustředí na tvorbu tabulek na přání nebo různých dalších vzorů.

„Značek vyrábíme několik desítek typů. Roli hraje velikost, kterých je šest, barva potahu, podle níž poznáte, že se jedná třeba o cizí diplomaty, historická vozidla a podobně. Raznice, do níž se vkládá tabulka, je také jiná pro každý rozměr, podle něj se mění i velikost fontu na raznicích. Věděli jste, že využívané rozměry písma jsou tři?“ překvapuje šíří nabídky výrobní ředitelka.

Napadá nás, jestli by v dnešní době práci nezastal nějaký stroj. „Takové linky existují, ale pro počty vyrobených kusů v ČR se nehodí. Drahý stroj bychom využívali jen na nějakých dvacet procent, což by nebylo ekonomické. Navíc bychom ještě museli mít druhý, aby existovala alternativa v případě, kdyby se třeba porouchal,“ dokazuje ředitel společnosti Zdeněk Kůstka, že zanevřít na lidskou práci by bylo nezodpovědné.

Zabezpečit

Dalším krokem na cestě k zákazníkovi je potažení vystouplých míst. „Proces se nazývá hotstamping. Zatepla na vystouplá místa naneseme z fólie barvu podle typu: černou, modrou, nebo zelenou,“ říká Eva Kodešová Kinařová.

Barva číslic se na značku nanáší zatepla speciálním strojem. Značky s hvězdičkou jsou určeny pro nosič kol.
Autor: Jiří Pekárek

V praxi to vypadá jednoduše – tabulky se položí na pás a během chvilky projedou strojem, který v našem případě začerní vystouplá místa. Jen dva kroužky uprostřed zůstanou zakryté. Ano, do jednoho přijde zelená známka technické kontroly, druhá je vyhrazena hologramu, který lepí další pracovnice.

„Jde o nový bezpečnostní prvek. Poznáte tak značky, které byly vyrobeny tady u nás v SPM. Po jeho nalepení už výrobky jen spárujeme a zabalíme podle metodického pokynu ministerstva. Krabice opatříme štítkem a odešleme do Centra služeb pro silniční dopravu v Pardubicích. Odtud jsou na základě objednávky distribuovány do příslušných obcí k výdeji,“ popisuje zbytek procesu výrobní ředitelka.

Neustálá kontrola

Na první pohled celý proces vypadá docela jednoduše, za vším je ale pečlivá administrativa – vždyť se také jedná o vysoce zabezpečený provoz. Zaměstnanci musí mít čistý trestní rejstřík, na vše dohlížejí kamery a pečlivě se eviduje nejen počet tabulek, ale i stisků lisu. „Musíme zabezpečit, že se žádná značka neztratí. A to, co se nám případně nepodaří, musí být zaevidováno a za stanovených a kontrolovaných podmínek zlikvidováno. Aby byla jistota, že nedojde ke zneužití. Vyrábíme zde též ceninový papír, kolky pro alkohol, akcie… Proto pro nás značka není kus plechu, ale občanka vozidla. Každý z nás má průkaz a podobné je to autem. Nesmí se stát že by vznikla neoprávněně,“ dodává Kůstka.

Velikostí tabulky je šest. Celkový počet kombinací registračních značek se blíží stovce.
Autor: Jiří Pekárek

Víte, že…

… hologram není jediným ochranným prvkem? Pokud se podíváte na tabulku pod úhlem asi třiceti stupňů, uvidíte, že na značce je další zabezpečení ve struktuře.

… každá značka je několikrát kontrolována? Ještě se nestalo, že by výrobu opustila nesprávná tabulka.

… u značek na přání je proces výroby daleko rychlejší? Vyrábí se do tří dnů od zadání.

… Hliníkové tabulky nakupuje společnost u partnera v zahraničí, který patří mezi největší výrobce na světě?

… za den se zde vyrobí kolem pěti tisíc značek? Zaberou necelé dvě palety.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
17 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851