Rozhovor Jean Todt: Vizionář | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Rozhovor Jean Todt: Vizionář

S manželkou Michelle Yeoh a synem Nicolasem

Francouz Jean Todt je přes šest let v čele Mezinárodní automobilové federace (FIA). Svět motorů s ním měl možnost hovořit v rámci podniku mistrovství světa v rallyekrosu v italské Franciacortě.

(více v čísle 48/15)

Původně si naplánoval setkání na patnáct minut, ale nakonec se protáhlo ještě o dalších deset. Ačkoliv si stanovil podmínku, že bude řeč pouze o rallyekrosu, odpověděl i na jiná témata. Zjevně nerad a s vyčítavým pohledem na tazatele.

Rallyekros v Česku? Nevím

Jste spokojen s modelem světového šampionátu v rallyekrosu?

Mám radost, když vidím současné závody. Mistrovství běží druhým rokem a zatím je zjevné, že promotér svou práci umí. Je tady značně vyrovnaná konkurence ostřílených závodníků i mladých talentovaných jezdců. Potěšilo mě, že některé soukromé týmy jsou hodně konkurenceschopné ve srovnání s těmi, co mají tovární podporu.

Která teritoria a země jsou důležité pro tento sport v dalších letech?

Není mým úkolem řešit konkrétní věci. Musím stanovit strategii. Organizační kroky už musí dělat organizátor a komise pro rallyekros, která patří pod FIA. Potřebujeme stabilizovat kalendář a pokrýt nejméně tři regiony světa.

Jaké další kroky navrhujete?

Dosáhnout většího pokrytí v televizním vysílání a na internetu, aby promotér přilákal více diváků. Mohu říci, že vše se ubírá správným směrem. Potěšilo mě také, jak se do šampionátu zapojil například vynikající jezdec Petter Solberg, bývalý mistr světa v rallye. Nastavil úroveň ostatním a pro všechny je velkou výzvou, aby ho porazili.

Je šance, že by se mohl jet rallyekros v České republice?

To netuším. Když světový šampionát, tak musí jít mimo Evropu. To je můj hlavní zájem. Jestli chcete vystřídat jinou evropskou zemi, musíte bojovat.

Máme špatná pravidla

Cítíte potřebu dohlížet na výši nákladů v souvislosti s vývojem závodních technologií?

Jakmile se objeví konkurence, účastní se více týmů a jezdců, pak je jedním z nevyhnutelných následků okamžitý růst nákladů. Větší zájem, hodně lidí, rostoucí konkurence znamená více peněz. Tak to bohužel chodí. Je potřeba být opatrný při kalkulacích, zajistit stabilitu. Myslím si, že právě v rallyekrosu je vše dobře vyvážené.

To neplatí o motorech ve formuli 1. Budete zde podnikat nějaké kroky?

Loni jsem říkal, že když to dobře půjde, chceme mít nastavený rozpočtový strop (SM 16/14). To se však bohužel prosadit nepodařilo. Měli jsme to napsat do pravidel, k čemuž nedošlo. V řádech je uvedeno, že výrobce nemůže dodávat motor více než třem týmům. Nikde však není ani určeno minimální množství stájí, kterým musíte agregát poskytnout.

Neměl by být v rámci omezení výdajů zkrácený závodní víkend F1 ze tří dnů na dva?

To není řešení. Žádný organizátor nechce redukovat program, na nějž láká diváky na tři dny na tribuny.

Vraťme se k rallyekrosu. Jsou současná auta díky výkonnosti podobná skupině B z osmdesátých let?

Možná by pohon dvou kol udělal náš sport ještě více spektakulárním. Mluvil jsem s jezdci, kteří říkali, že v těžkých podmínkách je obtížné dostat pod kontrolu výkon přes pět set koní. Na druhou stranu je to solidní výzva pro další roky.

Z hlediska demografie je obecenstvo v rallykrosu velmi mladé. Domníváte se, že tato disciplína je důležitá na to, aby představila mladé generaci mistrovství světa? Ano! Mnohým jezdcům je devatenáct dvacet let jako spoustě jiných teenagerů, které zajímají auta. Také jsem začínal v takovém věku, ale to už je padesát let.

Kolizi se nevyhnete

Nevadí vám kolize termínu závodu F1 a 24 hodin Le Mans v roce 2016?

V roce 2016 nás čeká jedenadvacet závodů formule 1, deset ve formuli E a dalších deset podniků sportovních vozů. K tomu čtrnáct rallye mistrovství světa. Není možné sestavit termínovou listinu bez jediné kolize závodů.

Jaké máte vztahy s Berniem Ecclestonem, promotérem formule 1?

Pro mě je svět F1 jako thriller – někdy dobrý, jindy horší. Bernie všechno vytvořil a zaslouží za to uznání. Měl by se však vyjadřovat pozitivněji. Jsou věci, které se nemají řešit veřejně.

Co musíte řešit z pohledu běžného provozu na silnicích?

Musíme zlepšit bezpečnost silničního provozu v pěti krocích. Prvním je vzdělání, dalším vymáhání práva včetně vypořádání se s korupcí. Pozvednout musíme rovněž infrastrukturu, stejně jako kvalitu vozů. A v neposlední řadě je nutné zdokonalit péči o lidi, kteří doplácejí na následky havárií.

Jdete jako řidič příkladem?

Jako mladý spolujezdec jsem se nepoutal bezpečnostním pásem. Po čase jsem se ale bez něj začal cítit nejistě. Teď se poutám i na zadním sedadle.

Jean Todt

Před deseti lety šéfoval u Ferrari Michaelu Schumacherovi
Autor: Jiří Křenek
Narozen: 25. února 1946 v Pierrefortu (Fr.) ● Manželka: Michelle Yeoh (52), syn Nicolas (37) ● Spolujezdec v rallye (1966-1981, jezdci Ove Andersson, Hannu Mikkola, Achim Warmbold, Jean-Pierre Nicolas, Guy Fréquelin) ● Ředitel společnosti Peugeot Talbot Sport (1985–1987, čtyři vítězství na Rallye Dakar, 1 výhra 24 hodin Le Mans) ● Manažer týmu F1 Scuderia Ferrari (1993–2007, 6 titulů mistra světa jezdců, 7 prvenství v Poháru konstruktérů) ● Generální ředitel Scuderie Ferrari (2007-2009) ● Prezident FIA (od 2009).

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
48 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851