Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

John Haugland: Vychovám hvězdy

John Haugland

Fotogalerie

8 fotografií

Norský automobilový jezdec John Haugland je právem považovaný za legendu světových rallye. Muž, který se v minulých dnech dožil sedmdesáti let, proslavil ve světě značku Škoda.

(více v čísle 40/16)

 

Když prochází muzeem mladoboleslavské automobilky, lidé ho poznávají. Zastavují se a dávají se s ním do řeči. Vitálního „Džonyho“, jak Hauglandovi všichni říkají, zájem těší a rád si s nimi povídá. Nám věnoval čas také. ¨

Kresta prošel mojí školou

Jak jste se dostal do kontaktu se značkou Škoda? Prostřednictvím norského dovozce a ve druhé polovině šedesátých let jsem začal jezdit nejdříve na okruzích. Teprve potom přišla na řadu rallye. Jeden z pracovníků podniku, který měl v tehdejším Československu na starosti zahraniční obchod, se jmenoval Karel Švábek a představil mě v roce 1970 ve vaší zemi zástupcům firmy Škoda. Taková byla moje cesta.

S modelem 130 RS jste dosáhl obrovských úspěchů. Do jaké míry to byl podíl váš a vozu?

Od automobilu z východních zemí neočekával nikdo žádné zázraky. Musím ovšem říci, že tehdejším inženýrům se stotřicítka opravdu povedla. V sedmdesátých letech to bylo špičkové závodní nářadí limitované pouze malým objemem motoru o objemu 1300 cm3, jenž byl současně jeho výhodou. Vypadalo to totiž tak, že pokud byli jezdci schopni s tímhle motorově slabším autem jezdit, museli to být skvělí piloti. Se silnějším vozem by možná dokázali úplné zázraky.

Jste s lidmi v automobilce v kontaktu?

Mám v týmu i v továrně stále spoustu přátel. Moje společnost pro ni také organizuje zimní testy a občas se potkáváme na některých podnicích v Evropě.

Co si myslíte o schopnostech současného továrního reprezentanta Škody Jana Kopeckého?

Fantastický jezdec na asfaltu, kde má spoustu dobrých výsledků. Na tomto povrchu je jedním z nejlepších řidičů na světě.

Pamatujete si jiné Čechy, kteří pro vás byli zajímaví?

Romana Krestu. Na jeho smlouvě pro tým mám svým způsobem podíl. Když ve stáji Škoda Motorsport uvažovali, že ho budou angažovat jako pilota, požádali mě o zprávu. Tu jsme z naší jezdecké školy poslali, ovšem teprve poté, co s námi Kresta pracoval. A potom získal smlouvu. Takže jsem byl opravdu šťastný.

John Haugland za volantem Škody 130 RS na řecké Rallye Akropolis 1978.
John Haugland za volantem Škody 130 RS na řecké Rallye Akropolis 1978.
Autor: Svět motorů a archiv

Připomíná mi to hru

Je obtížnější řídit rallyeové auto dnes, nebo ve vaší době před třiceti až čtyřiceti lety?

Vozy jsou dnes kvalitnější, mnohem rychlejší a snadnější na ovládání. Jezdec musí být hodně bystrý a pohotový. Po fyzické stránce je to v porovnání s naší dobou mnohem lehčí. Řízení, řazení a pedály, všechno bývá snadnější a auta jsou velmi pěkně vyvážená.

V čem to tedy bylo dříve jiné?

Jak říkám, bylo to fyzicky náročnější. Před několika lety jsem měl ve své bývalé Škodě 130 RS Andrease Mikkelsena, který je v současné době továrním jezdcem Volkswagenu. Zeptal se, jestli se může se mnou svézt. Chtěl, abych mu ukázal všechno, co jsme ve starých časech dělali. Tak jsem ho povozil a nevěřícně kroutil hlavou: „To je síla!“ Dal mi za pravdu, že dříve museli řidiči pracovat opravdu tvrdě.

Proč je rallye atraktivní pro fanoušky a třeba i nezasvěcené diváky?

Je to akční záležitost a odehrává se hodně dramatických událostí zároveň. Jezdci se pohybují vždy na hranici rizika. Balancují na tenké hraně a to je pro diváky a veřejnost vzrušující.

Myslíte si, že důležité je i to, že se jedná o auta, která každý používá?

Ano, lidé mohou poznat vlastní auto. To jim vyhovuje a snadno se tak s rallye identifikují.

Existuje rovnováha mezi schopnostmi jezdce a technologií auta, pokud jde o úspěch?

Je to padesát na padesát. Bez dobrého stroje a jeho nastavení se dobrý jezdec nikam nedostane. Vůz musí být co nejlepší, stejně jako řidič.

Bývá role pilota v rallye důležitější než na okruhu?

Dobrý závodník se bez špičkového auta nikam nedostane. Kdykoliv a kdekoliv.

Je možné naučit mladého jezdce být dobrý?

Závisí to na přirozeném talentu. Samozřejmě čím je lepší, tím je snadnější někoho vychovat. U lidí, kteří nemají tak dobré předpoklady, učení moc nefunguje.

Loeb má dvě zbraně

Proč existuje tolik severských jezdců úspěšných v rallye?

Máme fantastické možnosti trénovat v mladém věku v našich zemích na proměnlivých a složitých površích. Ve Švédsku, Norsku a Finsku se dá v zimě jezdit na zamrzlých jezerech a sněhu. To je základ.

Kdo je z vašeho pohledu nejtalentovanějším jezdcem na světě?

V rallye současný šampion Sebastien Ogier.

Nenašel by se někdo mladší, například Mikkelsen?

Souhlasím. Je tady ještě jeden mladý hoch z Estonska – Ott Tänak. Pokud má hlavu na správném místě a nedělá hlouposti, dokáže být velmi rychlý.

Proč byl devítinásobný mistr světa Sebastien Loeb tak výjimečný?

U něj byly ve hře dvě zásady: jeho způsob duševního fungování a mentální příprava. Dělá v životě věci, které někteří jiní ne vždy dokážou. Vypadá totiž za všech okolností jako velmi uvolněný a bezstarostný člověk. To je jeho zbraň. V motoristickém sportu, kde funguje spousta lidí pod značným stresem a reaguje zkratovitě, je taková vlastnost hodně cenná.

Co je druhá věc, o které jste mluvil?

Jedinečný jezdecký styl. Jednoduše řečeno jeho pohyb na trati vypadá pomalý, přitom je ohromně efektivní. Do zatáček vjíždí pod kontrolou, brzdí brzy a jde na plyn záhy. Vůz tak má dobrou trakci a současně vysokou rychlost v zatáčkách. Kopíruje ho současný trojnásobný mistr světa Sebastien Ogier, což se asi naučil v době, kdy oba působili v týmu Citroën. Když učím mladé kluky, říkám jim, aby studovali špičkové jezdce a zjistili, proč jsou tak dobří. To je třeba Loebův případ.

Mistrem F1 bude Hamilton

Sledujete veškerý motoristický sport, nebo jen rallye?

Hodně se zajímám o formuli 1 a snažím se dívat na všechny její závody. Šampionem bude podle mého názoru opět Lewis Hamilton. Letos jsem měl možnost navštívit jako divák Le Mans a tamní atmosféra se musí zažít. Tu doporučuji každému fanouškovi. Nezapomínám ovšem ani na rallyekros, kde máme my Norové jednoho z nejlepších světových jezdců – Andrease Bakkeruda. Občas se spolu potkáváme, znám ho velmi dobře.

Vaše rallyeová škola v Norsku funguje již šestadvacet let. Jste s tímto projektem spokojen?

Aktuálně vyřizujeme rezervace pro zájemce na nejbližší zimu. Za více než čtvrtstoletí prošlo naší výukou třináct stovek jezdců, kteří vyhráli přes sto padesát národních šampionátů a několikrát také světová a evropská mistrovství.

Kdo byl nejvýznamnější osobností?

Mohl bych se pochlubit mistrem světa v rallye a rallyekrosu, mým krajanem Petterem Solbergem. V současnosti jsem také velmi spokojený s irským závodníkem Craigem Breenem, který byl nedávno třetí na Finské rallye. Zajímavý je Edoardo Mortara, současný špičkový pilot, který je v barvách továrního Audi druhý v seriálu cestovních vozů DTM.

Býváte s Petterem Solbergem v kontaktu?

Bydlí ve Švédsku, ale jeho starší bratr Henning a rodiče žijí ve stejné vesnici jako já. Vídám se s nimi často, s Petterem jenom několikrát do roka.

Která je vaše nejoblíbenější rallye?

Z pohledu jezdce to byla vždy britská soutěž, kde řadu let končil světový šampionát. Na druhé místo bych zařadil Finsko, díky spoustě horizontů nabízí zajímavou podívanou a tu mám velmi rád. Třetí je asfaltové Španělsko, které jsem si oblíbil v několika posledních letech, kdy se pohybuji kolem mladých kluků v rallye.

Vyslovíte přání na další rok?

Pro mě je nejdůležitější zůstat zdravý. Pocit dobré kondice mi otevírá cestu pro další práci. Mohu dělat tak dlouho, dokud ucítím, že mám energii. To je zásadní.

Vidíme, že máte hodně energie.

Funguji pořád opravdu dobře!

Se současným šéfem továrního týmu Michalem Hrabánkem (vlevo) při oslavě sedmdesátých narozenin
Se současným šéfem továrního týmu Michalem Hrabánkem (vlevo) při oslavě sedmdesátých narozenin
Autor: Svět motorů a archiv

John Haugland

◗ Narozen: 23. září 1946 ◗ Povolání: automobilový jezdec, instruktor závodní školy ◗ Kariéra: debut v roce 1966 ● 1971–1990 – tovární pilot české značky Škoda (vítěz 106 mezinárodních soutěží ve třídě do 1300 cm3) ● 1990 – založení závodnické školy ● 1998–1999 – uvedl Pettera Solberga do mistrovství světa ◗ Úspěchy: vítěz 136 rallye v objemových třídách

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
40 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte dárek - balíček zimní kosmetiky Sheron!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 150 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851