Nové motory F1: Motory blázní | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Nové motory F1: Motory blázní

Nové motory F1

Fotogalerie

3 fotografie

Dění ve formuli 1 rozhýbal před pár týdny návrh na podobu pohonných jednotek počínaje rokem 2021. Budeme svědky motorové revoluce v F1?

(více v čísle 47/17)

Současné agregáty fungují od sezony 2013. Místo atmosférických osmiválců 2,4 litru, které platily osm let, nastoupily šestiválce 1,6 litru s turbodmychadlem. Teď přišli zástupci nového majitele mistrovství světa formule 1, kterým je americký koncern Liberty Media, s myšlenkou nových pohonných jednotek.

Návrh vzbudil odpor u všech tří současných výrobců, což jsou Mercedes, Renault a Ferrari. „Koncept je podobný tomu, co máme teď. Mezi roky 2018 a 2020 budeme pracovat na dvou motorech současně,“ tvrdí šéf týmu Mercedes F1 Toto Wolff.

„Nedivím se, že do návrhu kopou. Nikdo neřekl, že jde o nástřel. Pravidla jsou obecná. Podle mého názoru budou současní dodavatelé prodlužovat jednání o nových předpisech tak dlouho, až nezbude čas nutný na vývoj. To neumožní vstup novým možným dodavatelům motorů,“ tvrdí závodník Josef Král.

Do téhle situace vstoupila také polemika o úpravě současných pravidel. Příští rok přibude jeden závod na celkových 21, ale současně klesne počet motorů na sezonu bez penalizace ze čtyř na tři. Má se také zvýšit hmotnost vozů. „Takové nápady se mi vůbec nelíbí. Vozy jsou těžší, prodlužují se brzdné dráhy a už nejde pořádně závodit. Mám pocit, že neřídím auto, ale autobus,“ nebere si servítky čtyřnásobný mistr světa F1 Lewis Hamilton.

Motory od roku 2021?

◗ Objem 1,6 litru, V6 turbo hybrid

◗ Zvýšení otáček o 3000 min-1 pro zlepšení zvuku na 18 000 min-1)

◗ Odstranění MGU-H (tepelný generátor)

◗ Jediné turbo s omezením rozměrů a hmotnosti

◗ Standardizované úložiště energie a řídicí elektronika

◗ Výkonnější kinetický generátor pro manuální využívání pilotem, který šetří energii během závodu

◗ Záměr zavést přísnější palivová pravidla a omezení počtu využívaných pohonných hmot

Josef Král o nových motorech pro formuli 1

Nové motory F1
Autor: archiv
Chybí tady Ecclestone

Český automobilový jezdec Josef Král startuje s Ferrari 488 GT3 v seriálu vytrvalostních závodů Creventic Cup. Současně působí jako odborný televizní komentátor pro stanice Sport 1 a Sport 2 v závodech formule 1.

Co soudíte o novém návrhu pravidel motorů F1?

Chybí jakákoliv koncepce. Zvýšit počet otáček o tři tisíce je sice hezké, ale nikdo neřeší množství paliva a jeho průtok. To ovlivňuje otáčky motoru. Současnou horní hranici využívají týmy pouze v kvalifikaci nebo výjimečně na konci závodu. Nikdo si nechce ničit agregáty, kterých má omezený počet na sezonu.

Bude zrušení motorgenerátoru tepelné energie prospěšné?

Tady vidím pozitivní moment nového návrhu. Musí se navýšit účinnost kinetického generátoru, který funguje podobným systémem jako dynamo na kole. Představuje to však dost velký oříšek pro inženýry, kteří musí řešit, aby auto dostatečně dobíjelo energii přes zadní nápravu a současně bylo stabilní při brzdění.

Klesly by náklady při zavedení navrhovaných agregátů?

Přesně se to odhadnout nedá, ale i pro velké výrobce to bude finanční rána alespoň na tři roky. Pak se nelze divit, že renomované značky odcházejí do elektrické formule E. Je to populistický krok, kde se vezou na vlně nesmyslného elektroboomu za mnohem méně peněz.

V čem ještě tkví problém zavedení nových motorů?

Pravidla jsou příliš obecná. Mluví o jednotném uchycení agregátů. Ale podle vzoru jakého výrobce? Nikdo se nezabývá tím, že každý má například jinak velké chladiče. Kdo určí základní normu? Kdo na to doplatí? A kdo vydělá?

Existuje v dané situaci řešení?

Chce to okamžitě a naprosto precizně specifi kovat technické předpisy. Nesmyslem jsou jednotné motory. Přece nikdo nemůže počítat s tím, že se tři největší výrobci dohodnou. Tady chybí tvrdá ruka dnes již bývalého promotéra Bernieho Ecclestonea. Ten by obrazně řečeno praštil pěstí do stolu a všichni by poslechli.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
47 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851