Editorial: Dieselové zmrtvýchvstání | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

14. 9. 2015

Editorial: Dieselové zmrtvýchvstání

Editorial: Dieselové zmrtvýchvstání

Vážení čtenáři,

ještě před rokem jsem zvažoval, zda má cenu pokračovat v samostatném speciálu pouze o dieselech. Zda by nebylo lepší udělat z něj třeba speciál o automobilové technice. Nabízel by hlubší pohled na ni než jaký stíháme přinášet v týdenních vydáních běžného Světa motorů. Ale dnes můžu říct ne, ještě nějaký čas zůstaneme u dieselů. Norma Euro 6, kterou jsem s přísnými limity oxidů dusíku považoval za zabijáka vznětových motorů v osobních vozech, se totiž ve výsledku projevila zcela opačně. Mnohdy donutila automobilky přestat donekonečna „ožužlávat“ letitá řešení a nakreslit něco zcela nového dle nejnovějších poznatků vědy a techniky. Místo dieselového vymírání tak norma Euro 6 paradoxně přinesla záplavu inovativních řešení. Dopisuji toto číslo, a už mi ze stolu přetékají kartičky s vozy, jež je potřeba objednat na test do příštího SM DIESEL speciálu.

Bál jsem se i té selektivní katalytické redukce (SCR) s činidlem AdBlue. Jednak vodný roztok močoviny nevoní, jednak znamená další komplikace v autech, která už tak mívají ke spolehlivosti a dlouhé životnosti daleko. Nicméně při psaní tohoto čísla jsem si hned dvakrát musel říci, že „tady někdo opravdu přemýšlel“. Poprvé, když jsem studoval princip funkce ve Škodě Superb (velký test na stranách 16 až 21). Víte, jak to auto poznává, zda redukce oxidů dusíku skutečně probíhá, aniž by muselo mít druhé kontrolní NOx čidlo? Úplně jednoduše – měří to tím prvním čidlem, jež je před SCR katalyzátorem, a to ve chvíli, kdy je otevřený velký (takzvaný nízkotlaký) EGR ventil. Čili na čidlo, jež je před SCR katalyzátorem, si pustí spaliny zpoza katalyzátoru, a to přes EGR ventil. Ušetření jednoho čidla, které je stejně vrtošivé jak známé lambda-sondy, je pro majitele dobrá zpráva. Podruhé mě nadchlo technické školení na vozy Peugeot, jež popisuje, že po vypnutí motoru si systém „vcucne“ močovinu zpět do nádrže, aby ve vedení nezamrzla. Takových fantastických důkazů lidského důvtipu vybičovaného paradoxně ekologickými restrikcemi jsou dnešní auta plná. A co je hlavní: AdBlue těm autům chutná tak, že pak spotřebují méně nafty. Reálné spotřeby kolem pěti litrů přestávají být problém i u velkých vozů – například nová Škoda Superb nás v tomto směru hodně překvapila. Diesel se tak účinností vrací do dob, kdy jsme jej měli nejradši, kdy jsme levým pruhem německé dálnice na šestku drtili pětiválcové Audi 100 2.5 TDI Quattro s kultovním šestikvaltem dvě stě dvacet a žasli, že jedeme stále za šest a půl. V době, kdy Škoda 105 už při polovičním tempu brala deset litrů. Zkrátka kupujte diesel – auto i časopis –, stojí za to.

Martin Vaculík

odpovědný redaktor

Vyšlo v časopisu

Svět motorů Diesel
3 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851