Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4x4: Rodinný šetřil

Sloupek A už není dvoudílný, takže je přes něj lepší výhled. Rozměrná zrcátka se navíc přesunula z rohu okna do panelu dveří, což rozhledu dále pomohlo. Ve vyšších výbavách jsou do krytu integrované směrovky, Vzadu je dostatek místa, sedák leží vysoko a posaz je proto pohodlný. Střešní okno ubírá pár centimetrů, s výškou nad nechybí elektrické sklápění.

Fotogalerie

32 fotografií

Suzuki SX4 S-Cross navazuje na úspěch modelu SX4, který před osmi lety zakládal segment crossoverů. A napravuje nedostatky. Má větší interiér i kufr, je komfortnější a nejúspornější ve třídě.

(více v čísle 40/13)

Jméno SX4 je pro Suzuki natolik úspěšnou značkou, že zůstává i novince SX4 S-Cross. Ta je zčásti nástupcem původního crossoveru a do jisté míry rozšířením nabídky o větší a prostornější rodinný model. Současné SX4 totiž zůstává v nabídce jako menší a dostupnější alternativa. Právě s ním budeme často porovnávat, abychom zjistili, jakým směrem se univerzální suzuki posunulo.

DOJEM

Víc auta Na první pohled je viditelné, že S-Cross narostlo. Na straně 20 máte všechny údaje. My zmíníme délku 4300 mm, což je o 150 mm víc než u SX4.

Původní tvary od italského studia Italdesign pro nás zůstávají vzorem nadčasové elegance a originality. Novinka se nám sice líbí, jen už tolik nevyčnívá z řady a v méně křiklavých barvách zapadá do davu dnešních kříženců a SUV. Už základní verze s pohonem předních kol mají černé oplastování karoserie. Takže je každému jasné, že tu nehovoříme o čistém osobním hatchbacku, byť rozměrově se může nové suzuki postavit autům jako golf nebo cee’d. Jeho primárním teritoriem je však outdoorově vonící svět Nissanu Qashqai, Opelu Mokka/Chevroletu Trax nebo stylových Francouzů Peugeot 2008 a Renault Captur, kteří však neumějí nabídnout pohon všech kol, což je parketa právě suzuki.

Krok správným směrem

Názory na vývoj vnějšího designu se mohou a nejspíš i budou lišit. Všichni se ale shodneme na jednom – interiér se přenesl do jiné dimenze. Pryč jsou laciné plasty strohých tvarů, přístrojová deska působí moderně a celkově hodnotněji, byť tolik sledované měkčené povrchy najdeme jen na velkém panelu před spolujezdcem a obkladu dveří. Suzuki si zachovalo přehlednost a snadnost obsluhy. Nic nikam neschovalo a všechna tlačítka i displeje nacházíme tam, kde je hledáme. Tedy až na tradiční slabinu v podobě ovládání palubního počítače, který se stále přepíná kolíčkem v přístrojovém štítu. Veškeré pozice na multifunkčním volantu obsadil audiosystém, tempomat a handsfree. Dílenské zpracování všech materiálů je na dobré úrovni.

CENA A VÝBAVA

Začíná s plnou

Jak se můžete dočíst v tabulce, už startovací verze SX4 S-Cross za 359 900 Kč nabízí kromě rádia prakticky vše pro život: sedm airbagů, klimatizaci, kompletní elektriku, dálkový centrál… Vzhledem k výbavě zapadá základní cenovka nového suzuki do obvyklých měřítek kategorie crossover a SUV. Zde mluvíme o verzi s pohonem předních kol, která tedy může konkurovat i stejně velkým kompaktním hatchbackům. Ty sice nebývají v základu tak vybavené a nenabízejí takovou přepravní kapacitu, ale pořídíte je až o sto tisíc levněji. Jak je patrné z ceníku, největší důraz klade importér na plně vybavené modely, kde lze vybírat ze dvou motorů, dvou převodovek a dvou pohonů. Testovanou zážehovou verzi 4x4 koupíte od 489 900 Kč, přičemž standardní specifikace je zde už nadmíru bohatá, což kompenzuje vyšší částku. Kdo po výbavě netouží, sežene levněji čtyřkolku třeba u Dacie Duster nebo Chevroletu Trax, nepatrně levnější je také dosluhující Nissan Qashqai s větším benzinovým dvoulitrem. Objemnější motory používají také třeba Kia Sportage nebo Hyundai ix35, jejichž ceny pak ve verzi 4x4 startují nad půlmilionem.

PROSTOR A POHODLÍ

Místa není nikdy dost

Když skoro před osmi lety odstartovalo Suzuki SX4 boom crossoverů, nemělo prakticky konkurenta. Postupem času se s nimi roztrhl pytel, soupeři byli čím dál větší a útočili na pozice rodinných aut. Tomu už nedokázal 4,15 metru dlouhý hatchback s malým kufrem konkurovat.

Nové SX4 S-Cross proto vykročilo jasným směrem – vstříc stěhovavým rodinám. O patnáct centimetrů delší karoserie (4300 mm) a o deset zvětšený rozvor (2600 mm) přinesly citelně více místa pro zadní cestující. S výškou 178 cm máme před koleny štědrou rezervu 14 cm, což je o cenných šest víc než u předchůdce.

Šířka zůstala prakticky beze změny – neohromí, ale dvěma dospělým vedle sebe zcela vyhoví. Celé auto je nižší, což nebudete řešit vpředu, ale při výšce nad 180 cm vzadu ano – budete už trochu škrtat o strop.

U našeho vozu něco ukrajovalo ještě střešní okno z příplatkového paketu Lux za 40 000 Kč. Kromě rekordně velké otevíratelné střechy zahrnuje kožené čalounění, stop-start (u Suzuki v ČR poprvé) a sedmnáctipalcová kola – tedy prvky, které běžný uživatel k životu nepotřebuje a v českých podmínkách spíš škodí. Střecha je s oknem méně tuhá, což v kombinaci s velikostí kol na tuzemských cestách komfortu zrovna nepřidává. Přitom na některých typech nerovností podvozek ukázal, že umí být S-Cross příjemně plavný, pěkně pruží a výmoly filtruje.

Za zmínku stojí povedená aerodynamika a odhlučnění motoru, do stovky je v autě příjemné ticho. Na dálnici a hrubém asfaltu o sobě opět dají vědět hlavně velká kola, od čtyř tisíc otáček pak už i motor.

Od volantu je dobrý rozhled všemi směry, zlepšení je patrné hlavně v oblasti sloupku A, který už není zdvojený. Navíc se uchycení chvályhodně velkých zrcátek přestěhovalo z rohu okna do panelu dveří, což výhledu jen prospívá.

Tak to má být

Přední sedačky s dostatečným rozsahem seřízení potěší i urostlé postavy velkorysými rozměry a optimálním tvarem, na to jsme si zvykli už u menších suzuki. Snad jen regulaci bederní opěrky bychom minimálně v nejvyšší výbavě čekali. Vzadu nás zaujal komfortní vyšší posaz s přirozenou pozicí nohou, sklon opěradla lze u dražších verzí nastavit ve dvou stupních. Na první pohled jde o nevýznamný rozsah, poloha těla se tím ale docela výrazně změní a v neposlední řadě tak lze mírně regulovat prostor pro zavazadla.

Ze slabiny přednost

Současné SX4 má kufr o objemu 270 l, což bývá předmětem kritiky. Novinka SX4 S-Cross nabízí litrů 430, tedy o 160 víc. Z outsidera se tak rázem stává premiant segmentu. Zavazadlový prostor je dobře přístupný a využitelný, nabízí také několik variabilních vychytávek. Mezipodlaha umožňuje srovnat nákladovou hranu s děleným sklopeným opěradlem, pod ní pak vznikne 10 cm hluboký úložný prostor. Když do něj něco nakládáte, podlaha drží zvednutá v manipulační poloze. Pokud jej nepotřebujete, můžete přepážku položit až na dno nebo nechat doma.

Praktickým detailem je krycí plato výklopné i z interiéru, takže už není nutné opustit vůz, když si cestující potřebují ze zadních sedaček sáhnout pro něco do kufru.

MOTOR

Sázka na jistotu

Bez ohledu na rozmach malých zážehových turbomotorů ctí Suzuki japonskou tradici a pod kapotou nechává žít spolehlivou atmosférickou šestnáctistovku M16A z dosavadního SX4. Parametry 88 kW a 156 N.m se nezměnily, byl ale upraven průběh obou veličin. Motor nyní hýbe o 15-30 kg lehčím autem, předokolka zhubla až o 55 kg. Výrazně klesla spotřeba, na čemž se kromě lepší aerodynamiky významně podílejí odlehčené komponenty (písty, ojnice, ložiska, klika) a nižší tření pohyblivých částí (pístní kroužky, ložiska, olejové čerpadlo…).

Sympaticky čilý motor se sbírá od 750 otáček, aby se následně nechal vytočit do šesti tisíc, kde leží maximum výkonu. Vrchol točivého momentu čekejte ve 4400 ot./min. V pásmu otáček mezi zmíněnými špičkami dopřává motor řidiči sportovní jízdu, na kterou může v turbu s mrtvým vrškem zapomenout. Dynamika a pružnost možná působí vedle přeplňovaných soupeřů vlažněji, variabilní časování sacích ventilů se ale činí. Pro srovnání: suzuki s pohonem všech kol jsme naměřili stejnou pružnost jako Octavii 1.2 TSI/63 kW. Ochota zrychlovat je dostatečná i pro předjíždění s plným autem, jen je třeba podřadit na trojku. Motor pak jde hezky za plynem, sportovní režim odezvu ještě přiostří.

Ani když na pedál položíte cihlu, S-Cross moc nežádá. Klidnou jízdou jsme dosáhli průměrné spotřeby 6,0 litru, po dálnici jsme jeli za 7,3 a dynamickou klikatou trasu jsme zvládli za 9,5 l/100 km. Ne nadarmo se Suzuki čepýří, že má nejúspornější kompaktní crossover. Ani k tomu nepotřebovalo šestku, vystačilo si s pětistupňovou převodovku s delší čtyřkou a pětkou. Při 130 km/h točí motor slušných 3250 otáček a neobtěžuje, během rychlejšího tempa bychom už šestku uvítali. Spolehnout se můžete na tradičně precizní řazení s krátkými a přesnými drahami.

JÍZDA

Maskovaný sportovec

Vzorem jízdních vlastností prý byl uznávaný swift a ladilo se kompletně v Evropě. Nechme se tedy překvapit. Sucho, serpentiny: S-Cross není tak vysoký jako klasická SUV, takže se do toho můžeme opřít. Řízení není tak sportovně tuhé a bezprostřední jako u SX4, kolem středu volant trochu nepřirozeně vlaje. V oblouku se ale nechá auto vodit přesně a podvozek na příplatkových sedmnáctkách nás přesvědčil, že i velmi rychle. Rodinný vůz, který snese sportovní tempo a dokonce to člověka i baví, to se nám líbí. Méně už, když potkáme v zatáčce nerovnost – zadek pak trochu znervózní. Daň za jednodušší vlečenou nápravu. Ta se také podílí na hlasitějším přenosu rázů od velkých kol do karoserie, oslabené navíc velkým panoramatickým oknem. Od verze na šestnáctkách a s výztuhou uprostřed střechy lze čekat lepší mravy. Už proto, že podvozek prokázal schopnost komfortního tlumení, jen mu to občas pokazily nízké pneumatiky na ostrých krátkých překážkách.

Suverénně můžeme držet plyn na polní cestě, štěrku či vodě, čtyřkolka se spolehlivě postará o stabilitu a trakci. Delší rozvor a menší nájezdové úhly, než má původní SX4, však vystavují stop do členitého terénu, na vrchol rozmoklé sjezdovky jsme ale vyšplhali i s ekologickým obutím. Už se těšíme na sníh – to by mohlo být nejen bezpečné, ale docela i zábavné. I když jak se to vezme, ESP už nejde zcela deaktivovat…

ZÁVĚR

Díky SX4 S-Cross najdete v nabídce Suzuki konečně plnohodnotné rodinné auto. Zaujme sympatickým a prostorným interiérem, který doprovází velký a praktický kufr o objemu 430 litrů, jeden z největších ve své třídě. Atmosférická benzinová šestnáctistovka jezdí velmi úsporně, ,dynamika je i bez přeplňování slušná a absence přeplňování by mohla být zárukou spolehlivého provozu. Nový pohon všech kol pracuje bezproblémově a předurčuje auto k suverenitě na vodě, sněhu či v blátě, na silnici si S-Cross počíná velmi agilně. Kvůli komfortu je dobré volit základní 16” kola. Nejde o off- -road ani ryzí SUV, na drsnější terén tedy nepomýšlí. Ceny nejsou nijak podbízivé a odrážejí bohatou základní výbavu.

 

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
40 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte puzzle VAZ 2102 COMBI VB z edice retro-auta!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851