Špionáž: Malá i velká překvapení z Mladé Boleslavi | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

18. 1. 2014
Svět motorů

Špionáž: Malá i velká překvapení z Mladé Boleslavi

Škoda Snowman 2015.

Fotogalerie

3 fotografie

Škoda v roce 2013 potvrdila roli jasné jedničky na domácím trhu. K dalšímu růstu jí má pomoci rozsáhlá modelová ofenziva. Vypátrali jsme exkluzivní informace!

(více v čísle 3/14)

Automobilový svět je nesmírně živým organismem a řada zásadních rozhodnutí přichází až na poslední chvíli. Co se tedy zdá být dnes stoprocentní, může být zítra jinak. Přesto si troufáme s vysokou pravděpodobností tvrdit, že škodovky příštích čtyř let budou vypadat následovně.

2014 Fabia III: MQB nebude!

Tak už je to defi nitivní – třetí generace Škody Fabia bude hvězdou podzimního pařížského autosalonu a představí se na podvozku PQ26 současného Volkswagenu Polo, nikoli na nové modulární platformě MQB. Za tímto faktem hledejme úsporu nákladů a v neposlední řadě i koncernovou strategii, že s novou technikou přichází na trh jako první Volkswagen, případně Audi. A nové polo na podvozku MQB bude následovat až po fabii…

Nejnovější generace motorů řady EA211 ale fabii nemine, v polovině roku 2015 by se měly stěhovat i do rapidu. Cosi se šeptá o zážehové atmosférické šestnáctistovce, to bychom už ale spekulovali hodně.

Podvozkový ústupek si fabia vynahradí jinde, v jednom ohledu bude přece jen nositelkou pokroku. Jako první vůz v segmentu poskytne revoluční propojení palubních systémů s mobilním telefonem, posádka bude moci prakticky bez omezení používat aplikace svého přenosného zařízení.

Platforma MQB.
Autor: Carparazzi, Jana Lehnert, archiv, Volskwagen

Podle našich exkluzivních informací se v Paříži představí současně kratší hatchback i delší kombi. Původně přitom byl plánovaný určitý časový odstup mezi oběma verzemi. Co se týče u současné generace tolik diskutovaného designu, máme se na co těšit. Kdo už novou fabii viděl na vlastní oči, nešetří chválou. Zapomeňme na úzkou a vysokou současnici, design nižší novinky mnohem víc staví na horizontálních liniích.

Přední partie ještě nechají člověka celkem v klidu. Z celého vozu působí asi nejkonzervativněji, ve své podstatě se nesou v duchu rapidu, ale mají vyšší a výraznější světlomety. Při pohledu z boku nabírá fabia na atraktivitě, i u ní se hlásí o slovo ostrá hrana podél celého vozu. Zadní část pak přijde s chytlavou interpretací designového jazyka v čele s inovativním pojetím typických koncových svítilen ve tvaru C. Na nečekanou dávku emocí se připravme u kombíku, který se temperamentem může poměřovat se španělskými příbuznými od Seatu. Nejvyšší muž Škody Winfried Vahland slibuje suverénně nejkrásnější malé kombi.

Terénní škodovky: SUV v kurzu

Jedno je jisté. Yeti v druhé generaci povyroste ze současných 4,2 metru, aby mohl konkurovat typickým SUV nižší střední třídy, jako je Volkswagen Tiguan, Ford Kuga nebo Kia Sportage. Přijde v roce 2017 a možná prý změní i jméno – zaslechli jsme označení Sherpa. Je víc než pravděpodobné, že Yeti II/Sherpa dostane opět propracovaný systém zadních sedadel, aby mohl variabilitou konkurovat i třídě MPV.

Zvětšením yetiho teoreticky vznikne prostor pro menší modelovou řadu (cca 4,1-4,2 m), která by zamířila na auta typu Opelu Mokka a Nissanu Juke, případně francouzské městské předokolky Peugeot 2008 a Renault Captur. Minimálně do roku 2017 se ale s takovou škodovkou nepočítá, management má tedy dostatek času učinit rozhodnutí, zda má takový vůz v programu Škody místo. Pokud ano, nabízí se levnější platforma současného citigo nebo dražší varianta s modulárním podvozkem MQB. Z nejisté vzdálené budoucnosti se ale vraťme do potvrzených zítřků: velké SUV Snowman bude a my o něm už ledacos víme…

2014 - Octavia Coupé: Jen studie

Začněme tím, co je jisté. Letos se k zákazníkům rozjede oplastovaná terénní Octavia Scout.

Mnohem vášnivější diskuse vznikají kolem dynamického čtyřdveřového kupé, které má být senzací fi niše roku 2015 a postavit se třeba proti Passatu CC. Světu motorů však takto sportovní model nezapadal do fi lozofi e značky. Kdyby to bylo u Seatu, neřekneme. Ale rodinně orientovaná Češka?

Proto jsme rozjeli vlastní pátrání. Zdá se, že jde o velkou novinářskou kachnu. Designérské studio opravdu na Octavii Coupé pracuje a uvidíme ji brzy – letos v březnu na ženevském autosalonu. Pro nejbližší tři roky se však s výrobou rozhodně nepočítá a ani potom nejsou šance příliš vysoké.

Funkce kupé je podle nás zřejmá – stejně jako kdysi Vision D pouze namlsá veřejnost a naznačí vývoj designu značky. Už teď víme, že ostrá hrana táhnoucí se přes celé boky a prolis pod hlavními světlomety najdou uplatnění u nového superbu.

2015 - Superb III: Jiná liga

Technicky si superb polepší – jeho základ už nebude derivátem podvozku nižší střední třídy jako nyní, ale využije střednětřídní verzi modulární platformy MQB. Stejně jako nový passat, který se představí začátkem roku 2015, zatímco superb přijede až v polovině stejné sezony.

Škoda Superb 2015.
Autor: Carparazzi, Jana Lehnert, archiv, Volskwagen

Design největší škodovky se vydá hodně atraktivním směrem. Podle našich špionů se můžeme těšit na ostře řezanou příď ve stylu konceptu Octavia Coupé, chystaného pro letošní březnovou Ženevu. Superb se pocitově opět posune blíž prémii, přístrojová deska nastolí nový směr. Rozhodně nečekejte unifikovanou architekturu jako v případě rapidu a octavie, půjde o zcela nový koncept interiéru. Třetí superb opustí drahé řešení víka kufru Twindoor, kombinující otevírání ve stylu sedanu a liftbacku. Podle většiny médií se bude vyrábět pouze jako liftback, my však tvrdíme pravý opak – superb se vrátí ke karoserii sedan, čímž umocní svůj charakter reprezentativního manažerského vozu. Chybět nebude ani kombi, nečekejte ale žádnou účelovou krabici. Podle prvních návrhů má být tato varianta hodně atraktivní záležitostí s pozvolně klesající zádí, řekněme ve stylu Mercedesu CLS Shooting Brake.

Kromě twindooru se superb rozloučí také s vrcholnou šestiválcovou motorizací 3,6 litru, v kuloárech se hovoří o novém nadupaném čtyřválci, který by mohl poskytnout obdobné výkonové parametry už ze dvou litrů objemu. Dokonce se proslýchá o adopci hybridní technologie z příštího passatu.

2016 - velké SUV Snowman: Poprvé pro sedm

První sedmimístná škodovka zabalená do kabátu velkého SUV se představí rok před příchodem yetiho. Zatímco na snowmanu už se intenzivně pracuje, o novém yeti se ve fabrice příliš nemluví. To nahrává spekulacím, že by mohla být obě auta víceméně identická – tak jako třeba odcházející Nissan Qashqai a jeho prodloužená verze Qashqai+2. Ale nepředbíhejme.

Jisté je, že snowman bude designová pecka. Jestli vás chytl za srdce dynamický charakter Range Roveru Evoque, máte se na co těšit. Škodováci totiž chystají podobný odvaz nabitý emocemi, boční silueta novinky nemá do britské prémiovky daleko. Přídi bude dominovat vertikálně členěná maska chladiče – s trochou nadsázky něco jako u Jeepu nebo Hummeru – navazující na horizontálně situované světlomety. Škodováci si věří a plánují zapasovat velkou sedmimístnou novinku rovnou do prémiového segmentu. Velikostně se bude snowman pohybovat někde mezi současným tiguanem a touaregem, naměříme mu tedy něco kolem 4,6 nebo 4,7 m. Tím zapadne mezi vozy typu Hondy CR-V, Opelu Antara nebo Mitsubishi Outlander.

Roomster: Sbohem a šáteček (*2006 - †2015)

Že vám ve výčtu novinek chybí nová generace MPV Roomster? Vždyť jsme o ní ještě před rokem žhavě diskutovali – že přijde o extravagantní vzhled a zapadne do davu střízlivým kabátem ve stylu vzdáleně příbuzného Volkswagenu Touran. Podle nejnovějších informací to ale vypadá s nadmíru praktickým roomsterem bledě. Nejpozději v roce 2015 se s námi má rozloučit bez nástupce. Malá MPV prý nejsou a nebudou v kurzu zdaleka tolik jako SUV a různé crossovery. Nebo že by šlo o novou koncernovou strategii, aby se nemusely Volkswageny Golf Sportsvan a nový Touran zabývat konkurencí z vlastní stáje?

Takto Škoda Roomster vypadat nebude. Příští rok model končí úplně.
Autor: Carparazzi, Jana Lehnert, archiv, Volskwagen

 

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
3 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851