Nissan Qashqai 1.6 DIG-T N-Tec: Výstup na vrchol | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

10. 4. 2015

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T N-Tec: Výstup na vrchol

Nejsilnější provedení Nissanu Qashqai s přeplňovanou zážehovou šestnáctistovkou se začalo prodávat až letos. Naplnilo naše očekávání?

Fotogalerie

12 fotografií

Nejsilnější provedení Nissanu Qashqai s přeplňovanou zážehovou
šestnáctistovkou se začalo prodávat až letos. Naplnilo naše očekávání?

(více v čísle 14/15)

Aktuální generaci kompaktního SUV Qashqai začal Nissan prodávat loni a rozhodně se s ní trefil do vkusu českých motoristů. V roce 2014 si vůz koupilo 1626 zákazníků, což v závěrečném zúčtování stačilo na pěkné šesté místo mezi všemi SUV a terénními vozy. Lichotivou pozici by mohla vylepšit nově uváděná motorizace v podobě přeplňované zážehové šestnáctistovky, která je výhradně spojena s pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou.

 

Objem ničím nenahradíš

A na tento agregát jsme byli opravdu zvědavi. Jde o nejsilnější motorizaci v modelové nabídce. Největší výkon 120 kW, maximum točivého momentu 240 N.m nebo průměrná spotřeba benzinu 5,8 l/100 km vypadají v tabulkách výrobce opravdu dobře. Jaká je však praxe? Začneme kultivovaností a odhlučněním. Motor běží neuvěřitelně potichu a ani při vytočení k červenému pásmu do kabiny nepronikají rušivé zvuky. Výborný je také plynulý zátah v širokém spektru otáček bez sebemenšího zaváhání nebo propadu. I když ručička na otáčkoměru atakuje číslici 1400, po sešlápnutí plynového pedálu cítíme, jak agregát ožije. Od 120 kW bychom ale čekali více. Stačí však překročit hranici 2000, kde je šestnáctistovka nejsilnější, a střelka letí rychle vzhůru. A je jedno, jestli jedeme na dvojku, trojku nebo šestku. Zastaví se až na 6500 po zásahu omezovače.

 

Přeplňovanou zážehovou šestnáctistovku s výkonem 120 kW není téměř slyšet, zato je cítit její síla. Navíc se spokojí s malou porcí paliva.
Autor: David Rajdl

Výrazné rozdíly

V každé situaci cítíme, že máme v rezervě dostatek síly, což jsme při prvním testu zážehové dvanáctistovky občas postrádali. Také zpřevodování se nám nyní zamlouvá více, přestože se jedná o totožnou skříň. Na šestku při 130 km/h točí agregát shodných 2750 otáček, jenže se šestnáctistovkou na tento stupeň není problém jet osmdesát. Pětka potom zvládne městskou padesátku, takže není potřeba tak často pracovat s řadicí pákou, což platí i pro předjíždění. U agregátu 1.2 DIG-T jsme museli podřadit, nyní stačí sešlápnout plynový pedál.

Příjemně nás překvapila spotřeba paliva. Na dvousetkilometrové testovací trati s podílem 68 % dálnice jsme dosáhli na průměr 6,3 l/100 km. Když jsme vůz vraceli, palubní počítač u dlouhodobé hodnoty ukazoval o dvě deci více. Proti údaji výrobce jde pouze o nepatrné navýšení a v porovnání s osmi litry zaznamenanými u dvanáctistovky o úžasný výsledek.

Co z toho plyne? S šestnáctistovkou se můžete ploužit po okreskách, nechat agregát jen tak se převalovat a kochat se přírodou nebo si trochu zadovádět a popustit uzdu závodnické duši. To vše při slušném ekonomickém provozu.

 

Nejsilnější provedení Nissanu Qashqai s přeplňovanou zážehovou šestnáctistovkou se začalo prodávat až letos. Naplnilo naše očekávání?
Autor: David Rajdl

Povedená skládačka

Výborný agregát tak z qashqaie dělá jedno z nejlepších kompaktních SUV na trhu. Styl je nepřehlédnutelný a díky mohutné přídi, typickým světlometům a masce nebo vystouplým lemům blatníku působí dynamicky. V kabině nás zaujaly moderní linky, výborné zpracování a kvalitní měkčené materiály na palubní desce. Pokud je vůz obsazen čtveřicí cestujících, mají kolem sebe všichni dostatek místa. Qashqai má totiž v porovnání s konkurencí užší interiér, takže vzadu by se trojice dospělých tísnila. Rovněž kufr se základním objemem 401 l můžeme označit za průměrný a vysoká nakládací hrana ztěžuje nakládání.

Pohodlné cestování zajišťuje vyvážený podvozek. Nad kvalitní vozovkou v podstatě jen proplouvá a i v případě rozbité silnice tlumiče pohltí většinu hrbolů a nerovností. Na větších příčných výmolech ale zadní vlečená náprava občas poposkočila. Celkově musíme naladění pochválit, stejně jako přesné řízení, které lze nastavovat do dvou úrovní tuhosti: Normal a Sport. V porovnání se zážehovou dvanáctistovkou je sice 1.6 DIG-T o 58 000 Kč dražší, dostanete však nejen výraznější dynamiku a v reálu nižší spotřebu, ale také možnost zapřáhnout za vůz 1500 kg vážící brzděný přívěs – tedy o 300 kg více. Ani výsledná cena 561 900 Kč za provedení N-Tec není nijak přemrštěná, protože obsahuje integrovanou navigaci se sedmipalcovou barevnou obrazovkou, automatické nouzové brzdění, hlídání jízdních pruhů, rozpoznávání dopravních značek, tempomat, 18palcová litá kola nebo panoramatický kamerový systém. Takže skoro vše.

 

Technické údaje

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

Zážehový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem

a uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 1618 cm3.

Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Výkon 120 kW při 5600 ot./min,

točivý moment 240 N.m při 2000-4000 ot./min.

Pohon předních kol. Manuální šestistupňová převodovka.

Nejvyšší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,1 s.

Emise CO2 134 g/km. Spotřeba město/mimo město 7,4/4,8 l/100 km.

Kombinovaná spotřeba 5,8 l/100 km

 

ROZMĚRY A HMOTNOSTI

Rozvor náprav 2646 mm. Délka x šířka x výška 4380 x 1806 x 1590 mm.

Provozní užitečná hmotnost 1440/520 kg. Objem palivové nádrže 55 l.

Pneu 215/45 R18. Objem kufru 401 l

 

ZÁRUKY A CENY

Celková záruka 3 roky nebo 100 000 km, na lak 3 roky bez omezení

a 12 let na neprorezavění karoserie. Cena testovaného vozu 598 900 Kč*

(sada N-Tec s panoramatickou střechou

a stříbrnými střešními ližiny 23 000 Kč, metalický lak bílá Pearl 14 000 Kč).

Základní cena 561 900 Kč*

* Akční cena

 

KONKURENTI

Audi Q3 1.4 TFSI/110 kW 759 900 Kč*

BMW X1 SDrive18i/110 kW 754 000 Kč*

Fiat 500X 1.4 MultiAir/103 kW Cross 487 900 Kč*

Hyundai ix35 1.6 GDI/99 kW Trikolor 489 990 Kč*

 Jeep Renegade 1.4 MultiAir/103 kW Limited 574 900 Kč*

Kia Sportage 2.0 GDI/122 kW Exclusive 564 980 Kč*

Mercedes-Benz GLA 200/115 kW 756 250 Kč*

Opel Mokka 1.4 Turbo/103 kW Cosmo 497 900 Kč*

Škoda Yeti 1.4 TSI/90 kW Elegance 519 900 Kč*

* Akční cena

 

TESTOVALI JSME

Qashqai 1.6 dCi/96 kW 4x4 SM 10/14

Qashqai 1.2 DIG-T/85 kW SM 3/14

 

HODNOCENÍ

+ Síla motoru

+ Nízká spotřeba

+ Ideální zpřevodování

+ Bohatá nabídka asistentů

+ Líbivý design

- Pouze s pohonem předních kol

- Užší kabina

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
14 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851