Malá kombi: Nejlepšího vždy pomálu | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Malá kombi: Nejlepšího vždy pomálu

Malá kombi jsou univerzální, praktická, líbivá a díky tomu oblíbená, přesto se automobilky v jejich nabídce nikdy nepředháněly. Existují totiž výdělečnější a módě mnohem více podléhající segmenty.

Fotogalerie

8 fotografií

Malá kombi jsou univerzální, praktická, líbivá a díky tomu oblíbená, přesto se automobilky v jejich nabídce nikdy nepředháněly. Existují totiž výdělečnější a módě mnohem více podléhající segmenty.

(více v čísle 15/15)

Češi malým kombíkům dlouho na chuť nepřišli, protože je ani z minulosti příliš neznali. Zdejší lidé byli skromní, dostačující sedany dlouhá léta odvážely početné rodiny „s plnou polní“ až do Bulharska. Škodovka totiž s výrobou modelů kombi skončila už v roce 1971 (Octavia Combi), respektive 1973 (Škoda 1202), protože motoristy třídveřové karoserie vyloženě pracovního střihu moc nezajímaly. Na běžném trhu tehdy nabízely variantu kombi pouze zapáchající východoněmecké dvoutakty Trabant 601 a Wartburg 353, rumunské dacie a dále ruské žigulíky a volhy, které našly uplatnění hlavně v socialistických organizacích.

Malá kombi jsou univerzální, praktická, líbivá a díky tomu oblíbená, přesto se automobilky v jejich nabídce nikdy nepředháněly. Existují totiž výdělečnější a módě mnohem více podléhající segmenty.
Malá kombi jsou univerzální, praktická, líbivá a díky tomu oblíbená, přesto se automobilky v jejich nabídce nikdy nepředháněly. Existují totiž výdělečnější a módě mnohem více podléhající segmenty.
Autor: archiv

Prvním malým kombi v novodobých českých dějinách se stal až těsně po pádu režimu forman, poháněný od roku 1990 výhradně zážehovými třináctistovkami. Jeho rozjezd však byl především kvůli nedostatečné výrobní kapacitě velmi pozvolný. Slabé začátky mimochodem pamatuje i první generace octavie, jejíž kombi prý dokonce Škodovka chtěla krátce po zahájení prodeje odpískat – tentokrát za to ale mohl odbyt, lidé až příliš milovali liftback. Dnes je Octavia Combi naopak hlavním trhákem.

 

 

 

Zní to nepochopitelně, ale ostatní automobilky se do segmentu malých kombi nikdy nesnažily výrazněji proniknout. Tedy až na pár výjimek – zatímco Škodovka je mu už čtvrt století skálopevně věrná, hrstka jejích soupeřů se neustále střídá. Třeba koncem 90. let tak s Felicií Combi bojovali pouze koncernoví sourozenci Seat Cordoba Vario a Volkswagen Polo Variant – ve skutečnosti přitom šlo o jediné auto ve dvou různých modifikacích. Počátkem milénia proti nástupnické Fabii Combi nastoupil Peugeot 206 SW, doplněný exotickou Kiou Rio a v Polsku vyráběnou verzí brazilského Fiatu Palio Weekend. Jejich levnou alternativou bývala ruská Lada Kalina, ale i ta už z evropských trhů včetně českého zmizela. Poté nastoupil minulý Renault Clio Grandtour (na bázi Clia III) a Peugeot 207 SW. Ten dokonce využil české obliby malých kombi ke světové výstavní premiéře na Autosalonu v Brně 2007. Právě clio, 207 a fabii jsme v létě 2009 podrobili velkému srovnávacímu testu. Výsledky všech tří účastníků tvrdého boje byly nakonec velmi těsně vyrovnané. Od té doby se však bohužel zase nic moc nedělo, většina výrobců malých aut se totiž vedle hatchbacků zhlédla v MPV či módních crossoverech.

Fiat ani Kia už malá kombi léta nenabízejí. Palio a rio jsme porovnali před Vánoci 2002, fiat tehdy těsně vyhrál.
Fiat ani Kia už malá kombi léta nenabízejí. Palio a rio jsme porovnali před Vánoci 2002, fiat tehdy těsně vyhrál.
Autor: archiv

Málo známé rarity

Když zapátráme v autech 80. a 90. let a vydáme se dál od Česka, pár zajímavých malých kombi kupodivu najdeme. Třeba do Itálie se kdysi dovážely dvě upravené brazilské verze evropských modelů: Fiat Duna Weekend na bázi una a Opel Corsa Caravan z produkce Chevroletu. Zvláštnosti však objevíme i na dalších kontinentech: například Nissan March Box kdysi vznikl úpravou Micry II pro japonský trh.

Fiat Duna Weekend
Autor: archiv

Na počátku s třemi dveřmi

Úplně prvními malými kombi se staly shodného roku 1960 italský Fiat 500 Giardiniera a britské Mini Traveller. Zatímco prvně jmenovaný vůz sázel na dvouválec umístěný pod podlahou zavazadelníku, druhý měl motor naopak uložený prakticky vpředu. Další významné třídveřové kombi představuje Volkswagen Polo II, který na trhu vydržel od počátku 80. let až do konce roku 1994. Jinou zajímavostí se mohl stát malosériový pětidveřový Ford Touring Ka, nakonec se ale dál než do fáze prototypu nedostal.

Ford Touring Ka
Autor: archiv

Boleslavský pionýr

Nechybělo moc a prvním pětidveřovým malým kombíkem od Škodovky jsme se mohli prohánět už v 60. letech, a to na základě legendárního modelu 1000 MB. Vůz vznikl v nezměněné koncepci s pohonem zadních kol a motorem uloženým vzadu – v tomto případě pod zavazadelníkem. Kvůli mnoha principiálním technickým nedostatkům však nakonec zůstalo jen u prototypu, úplně největším problémem totiž bylo přehřívání pohonné jednotky.

Škoda 1000 MB jako prototyp kombi
Autor: archiv

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
15 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851