Opel Astra: Znovu vykvetla | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

5. 10. 2015

Opel Astra: Znovu vykvetla

Opel Astra

Fotogalerie

10 fotografií

Astra se vrací ke kořenům: opticky lehkému designu a řidičské přitažlivosti. Po praktické stránce se nepřetrhne, ale konkurenci stačí.

(více v čísle 40/15)

Minulá generace astry bylo průměrně praktické, mechanicky robustní a chvályhodně spolehlivé auto pro chladné povahy, které nejvíce proslulo značnou nadváhou a těžkopádnými jízdními vlastnostmi. V době posedlé dynamikou a lehkostí to nebyly nejlépe rozdané karty. Není tedy divu, že po krizových hospodářských otřesech se první čerstvé síly automobilky upínají právě k astře. Totéž ovšem platí o naší zvědavosti. Když nám z Opelu zavolali, zda se chceme v novince projet, nelitovali jsme ani víkendového termínu a vyrazili do Bratislavy, kde už na nás čekala kolona několika verzí.

Žraločí mimikry

Lehká stavba je hlavním tématem nové astry a v Rüsselsheimu na něm zjevně zapracovali všichni včetně designérů. Přední i zadní čelo karoserie Znovu vykvetla Foto Opel a Svět motorů zdůrazňuje šířku karoserie, výrazný podélný prolis pocitově dělí výšku dvěma. Zejména působivé je, jak se členité přídi daří maskovat výšku požadovanou „sraženým chodcem,“ což spolu s drsným sklonem čelního skla budí dojem dravosti sportovního kupé. A především přispívá k čisté aerodynamice se součinitelem Cx 0,285.

Opel Astra
Autor: Opel a Svět motorů

Hatchback je ovšem doopravdy o 25 mm nižší než předchůdce, což je cítit na prostoru v kabině. Na dnešní dobu se v ní sedí docela nízko a s nataženýma nohama, nastupování pod skloněnými sloupky vyhoví spíš mladším ročníkům. Ještě výraznější to je vzadu, kde se střecha začíná opět svažovat. Krátký a přízemní zadní sedák už bohužel patří ke standardu třídy, přesto ho astra ještě zpestřuje vystouplým soklem za patami a na nárty je také místa poskrovnu. Jestli se bude v kombíku sedět výrazně lépe, uvidíme až na jaře.

V jednoduchosti je astra

Interiér je zařízen sympaticky jednoduše, a i když v testované nejvyšší výbavě hýří noblesními materiály, přijde nám, že mu to bude slušet i ve všedních šatech. Palubní deska a ovládání funkcí důležitých pro jízdu se výrazně zjednodušily, což dělá pocitově mnohem větší rozdíl než co do funkčnosti. Dřevorubci vykáceli les knofl íků a zůstalo jen nejnutnější. Celkově to chválíme, i když v jednom bodě to přehnali – pro přepínání mezi navigací a rádiem je teď nutné skákat do menu na displeji.

Opel Astra
Autor: Opel a Svět motorů

Objem kufru 360 litrů je na půli cesty mezi rekordní Hondou Civic (477 l) a skromným Fordem Focus (317 l), v duchu doby ovšem zahrnuje i prostor pro rezervu a překvapí vysokým prahem.

Namydlený blesk

Na výhrady k prostoru ale záhy po rozjezdu zapomínáme. Poučeni z předchozích nezdarů se podvozkáři Opelu zjevně nespokojili s tím, že je auto o něco lehčí, ale vyždímali z nastavení maximum pro pocit jistoty. Na sedmnáctipalcových kolech předvádějí ramena, péra i tlumiče působivou a harmonickou souhru. Mezi vozy s jednoduchou vlečenou nápravou astra vyniká mimořádně vyrovnanými pohyby, rychlým a účinným tlumením rázů na nerovnostech i absencí zbytečného kmitání a houpání. Nastavení je celkově výrazně tužší než třeba u golfu, přesto mu nechybí poddajnost a netrestá posádku tvrdým natřásáním.

Schopnostem závěsu zdatně sekunduje řízení. Sice s uměle simulovaným, ale spojitým a předvídatelným odporem. Vyhlášenými zatáčkami Pezinské Baby se astra protahuje s jiskrnou sebejistotou a řidiče potěší schopnostmi vysoce přesahujícími rámec rodinných povinností.

Ani nastupování dozadu není nejpohodlnější, 360litrový kufr patří k průměru.
Autor: Opel a Svět motorů

Ach, ta nadváha

Pod kapotou se poprvé objevuje litrový tříválec. Na rozdíl od Fordu Focus ovšem jen v jedné, slabé variantě s pětistupňovou převodovkou. Z toho logicky vycházejí hodně těžké převody, na které astra zrychluje rozvážně, aby obvyklých 3000 otáček při 130 km/h dosáhla už na pětku. Auto potřebuje na startu trochu podusit a efektivitu malého objemu využije až při souvislé jízdě.

O to větší překvapení nám chystá silnější z obou verzí nové čtrnáctistovky s výkonem 110 kW – máme pocit, jako bychom nebyli rychlejší. Motor je zatížen převody ještě delšími, navíc táhne tak lineárně, jako by šlo o atmosférický dvoulitr. Pohled na rychloměr naše dojmy opraví, přece jenom jedeme svižněji a ramenatý podvozek to maskuje, pocitová jiskra však chybí. Nejspíš i proto, že podle technického průkazu astra váží 1364 kg, což je o pořád o metrák víc než golf.

Oblíbit a chtít

Astra si získává naše sympatie živým, ale neagresivním designem, jednoduchostí i zpracováním interiéru. A hlavně podezřele snadno padne do ruky. Jen průměrná prostornost patří u rodinných hatchbacků k věci, i když někteří nabídnou místa více. Ceny ovšem nejsou přehnaně skromné a výbavu Opel dávkuje stejně opatrně jako jindy – ve verzi Enjoy připlatíme i za litá kola, ani vyšší stupeň Dynamic nemá samočinnou klimatizaci. U prodejců se auta objeví v listopadu, kombi v dubnu příštího roku.

Opel Astra
Autor: Opel a Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
40 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851