Toyota Corolla po 25 letech: První a poslední | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

13. 12. 2016

Toyota Corolla po 25 letech: První a poslední

Toyota Corolla po 25 letech

Fotogalerie

6 fotografií

Padesátiny Toyoty Corolla nás inspirovaly k nostalgickému porovnání novinky s nejstarším modelem z tuzemského importu.

(více v čísle 42/16)

Jak víte z našeho výročního seriálu k sedmdesátinám Světa motorů, Toyota Corolla se československým novinářům poprvé oficiálně představila na podzim 1989, pouhých pár týdnů před politickým převratem. Tehdy byl odhalen sedan se zážehovým motorem o zdvihovém objemu 1296 cm3 a výkonu 55 kW. Klasický karburátorový agregát využíval dvanáctiventilovou techniku s rozvodem OHC, pětistupňovou převodovku a cena vozu byla stanovena na 77 200 tuzexových korun. Výbava přitom byla na dnešní dobu humorná – čítala pouze otevírání víčka nádrže a zavazadelníku táhlem zevnitř, tlakové ostřikovače světlometů a akustický signál spuštěných světel po vypnutí zapalování. Nabídku pohonných jednotek později doplnil vznětový motor 1.8 D a paletu karoserií obohatil pětidveřový liftback.

O tak přehledné palubní desce, jakou se před čtvrtstoletím chlubila corolla, si dnes mnoho vozů může nechat leda zdát
Autor: Jiří Pekárek

Nám se exkluzivně podařilo objevit jednu z nejzachovalejších corrol z prodejen někdejšího podniku zahraničního obchodu Tuzex. Čest máme právě s designově atraktivním liftbackem, podle dochované japonské průvodky vyrobeným 15. 11. 1990. Prvního a dosud jediného vlastníka nalezl o tři měsíce později v Praze. Vůz ve verzi XL osazený zmíněnou zážehovou třináctistovkou dodnes najezdil jen lehce přes sedmdesát tisíc kilometrů. Vzhledem k exkluzivnímu technickému stavu nás překvapují slova jeho majitele Jiřího Pospíšila, který auto sice celoročně hýčká v garáži, ale neváhá s ním normálně jezdit ani v zimě. Není pak těžké pochopit, proč si japonské automobily – a zvláště toyoty – po letech vydobyly mezi motoristickou veřejností pověst odolných nezmarů.

Při přímém porovnání pětadvacetiletého japonského liftbacku a nejnovějšího tureckého sedanu si i přes nápadné zvětšení vnějších rozměrů nelze nevšimnout vzájemné mezigenerační návaznosti. Široké čelní světlomety s dominantním logem uprostřed nízké masky chladiče nebo horizontálně položené dělené zadní lampy jsou více než výmluvné. A totéž platí o skrytých zákoutích, třeba podobně pečlivém uložení akumulátoru nebo dnes už téměř vyhynulém atmosférickém zážehovém motoru… Více o setkání dvou „českých“ coroll po 25 letech najdete ve čtvrtém letošním vydání magazínu Auto Tip Klassik, které bude na stáncích od 21. listopadu.

Vnější rozměry staré corolly dosahují hodnot 4215 x 1655 x 1365 mm, rozvor 2430 mm. Nový model: 4620 x 1775 x 1465 mm, rozvor 2700 mm.
Autor: Jiří Pekárek

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
42 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851