Nissan GT-R 3.8 V6 Black Edition: Ultimativní | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

11. 1. 2017

Nissan GT-R 3.8 V6 Black Edition: Ultimativní

Nissan GT-R 3.8 V6 Black Edition

Fotogalerie

9 fotografií

Ultimativnímu Nissanu GT-R stačí ve sprintu máloco. V rámci faceliftu však přidává ještě dalších pár koní a přichází i s modernějším interiérem.

(více v čísle 45/16)

Zrychlení na stovku pod tři sekundy je výsadou jen nejvýkonnějších supersportů. Nissan GT-R, prodávaný za zlomek ceny Bugatti Chiron, LaFerrari, Porsche 918 Spyder či Koenigseggu Agera, tak působí v této elitní skupině jako vetřelec. Konkurence z „běžné“ sféry čítá pouze Porsche 911 Turbo S (zrychlení za 2,9 s, maximálka 330 km/h), i to však stojí přes 5,5 milionu korun. Nissan GT-R s podobnými parametry (zrychlení za 2,8 s, maximálka 315 km/h) se v Evropě nabízí od roku 2009 a nynější verze po faceliftu začíná na 2 599 000 Kč. Až se na mysl vkrádá trochu drzá otázka, zda není nissan někde ošizený…

Stroze působící plasty v interiéru jsou ty tam, ve zmodernizovaném GT-R je celá palubní deska obšitá kůží
Autor: Davidl Rajdl

Hranice (ne)posunuty

V rámci modernizace Nissan vylepšil téměř každou část vozu. Pokropení živou vodou pomohlo nejen designu, ale dodalo více elánu i motoru. Nadále se jedná o objemný šestiválec 3,8 litru uspořádaný do V, dostal však přesnější řízení vstřikovačů pro každý válec zvlášť a turbodmychadla s vyšším přeplňovacím tlakem. Výsledem je o 15 kW vyšší výkon, přičemž maximum se posunulo z 6400 ot./min do 6800 ot./ min. Točivý moment se zvýšil jen nepatrně na 637 N.m (+5 N.m).

Subjektivně zlepšené parametry nemáte šanci poznat, nezměnily se ani běžně udávané dynamické hodnoty na papíře. Už předchozí model jel jako splašený a maximální zrychlení je těžko popsatelné. Síla, kterou jste zamačkáváni do sedadel při akceleraci v rámci tuzemských rychlostních limitů, je srovnatelná s tou, již zachycují pásy při plném brzdění.

Vidlicový šestiválec posílil díky dílčím úpravám o 15 kW, na dynamice to však už ani nepoznáte
Autor: Davidl Rajdl

Pomalejší jsou jen reakce na prudké sešlápnutí plynu, kdy chvíli trvá, než se motor popasuje se všemi setrvačnými odpory celého pohonného ústrojí a velkými koly. Šestiválec plynule zatahuje i pod 2000 ot./min, ale to nejlepší začne předvádět až ve středních a neúnavně táhne až k sedmi tisícům.

Systém pohonu všech kol při běžné jízdě posílá točivý moment jen na zadní kola, při potřebě maximální trakce ho pak dělí v poměru 50:50. Monstrózní sílu motoru demonstruje fakt, že na mokrém povrchu dokáže protočit všechna kola i na vytočenou trojku. Vypnout stabilizaci, nastavit motor a podvozek do nejostřejšího režimu tak žádá zkušenější ruku a na jiném než suchém povrchu i trochu odvahy.

Rabiát potlačen

Dvouspojková šestistupňová převodovka je s ohledem na co nejvyváženější rozložení hmotnosti (dle specifikace od 56:44 do 52:48) umístěna až před zadní nápravu, jedná se tedy o princip transaxle v provedení 4x4. V rámci modifikace dostala nový řídicí software.

Kvitovali jsme zejména eliminování cukavých projevů při rozjezdech a hladší přeřazování mezi jedničkou a dvojkou. Rychlost řazení se nezměnila. V ostrém režimu jsou reakce téměř okamžité, stejně jako odezva na manuální řazení páčkami. Konkurenční dvojspojka PDK v Porsche 911 se však zdá být pocitově ještě o něco lepší.

Kompletně přepracovaný je výfukový systém z titanu, zajistit má lepší proudění spalin při vysokých teplotách. V praxi poznáte, že je při běžnému režimu i výrazně tišší, což činí jízdu na dlouhé vzdálenosti daleko příjemnější.

Průměrná spotřeba se při rozumném využívání potenciálu vozu dlouhodobě pohybuje kolem 14 l/100 km, s lehkou nohou lze stlačit pod jedenáct, sportovní nasazení ji žene k dvaceti.

Nastavování jízdních režimů podvozku má řidič dobře po ruce před voličem převodovky
Autor: Davidl Rajdl

Okruh, prosím!

Nejlépe se však GT-R cítí na závodních okruzích, kde naplno vynikne stabilita při vysokých rychlostech a výborná ovladatelnost v táhlých rychlých zatáčkách. Naopak v pomalejších obloucích a při svižných změnách směru se projevuje vyšší provozní hmotnost (1827 kg). Pro srovnání 911 Turbo S váží o 152 kg méně. Na většině menších zatáčkovitých silnic tedy nepřekvapí trochu topornější reakce. Rozložité GT-R zkrátka potřebuje pro rozvinutí talentu prostor.

Mechanismus řízení bojuje s přenosem rázů od kol. Pokud volant na nerovnostech nedržíte, sám se stáčí i třeba o osminu otáčky. Žiletková přesnost porsche sice není u silově pojatého nissanu nutná, avšak časté korigování přímého směru zamrzí. Na nekvalitních silnicích si zkrátka jízdu v GT-R moc neužíváte a příliš vhodné není ani do města.

Sympatickou proměnou prošel i interiér, kompletně změněná přístrojová deska potěší daleko přehledněji uspořádaným středovým panelem. Plasty působí o třídu lepším dojmem a nový volant se skvěle drží. Sedadla jsou dostatečně velká a výrazně tvarovaná, přes velmi tuhé výplně v nich v pohodlí strávíte i dálkovou jízdu.

GT-R si však stejně nejlépe vychutnáte na okruhu, kde mu všechny drobné neduhy rychle odpustíte a pořád dokola se opájíte dynamikou, která je u auta této cenové relace neuvěřitelná.

Nissan GT-R 3.8 V6 Black Edition
Autor: Davidl Rajdl

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
45 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851