S Nissanem Navara na Sahaře: Velké pískoviště | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

10. 3. 2017

S Nissanem Navara na Sahaře: Velké pískoviště

S Nissanem Navara na Sahaře

Fotogalerie

23 fotografií

Vyřádit se na písku mohou i dospělí, nejen děti. Hlavně když je ho hodně, má načervenalou barvu a říká se mu Sahara. My jsme si to vyzkoušeli za volantem pickupu Nissan Navara.

(více v čísle 4/17)

Auto může sloužit, přinášet radost, nebo obojí najednou. A příval adrenalinu můžete zažít i za volantem takového dříče, jakým je veliká navara. Kde? Třeba v okolí města Al Rašídíja na jihovýchodě Maroka, až u alžírských hranic. Nebyli jsme sami, kdo za vzrušením na dunách v zimě vyrazili. Hotelový komplex Kasbah Xaluca byl plný. Kolem něj garáže se čtyřkolkami, motocykly a také terénními speciály. Přiletíte, půjčíte si dopravní prostředek podle svého gusta a stavu peněženky – a vyrazíte.

Přes vrchol opatrně, hlavně nazabořit do písku čumák vozu. A dolů zase svižně. To je správný recept na duny!
Autor: Nissan a Svět motorů

Čím jsme jezdili? Běžnou Navarou Double Cab bez jakých koli úprav na normálních silničních pneumatikách. Dokonce neměla ani příplatkovou uzávěrku zadního diferenciálu. Kdo žije v představě, že Sahara je jenom písek, bude překvapen. Poušť, to je tady hlavně kamení a prach. Sem tam strom a trs trávy. Za pískem musíte vyrazit trochu dál. I ten přesun je atraktivní a často vzrušením ani nedýcháte. Nebo jste snad zvyklí proplétat se s velkým autem mezi přetíženými osly?

Brzy jsme opustili asfaltku a vyzkoušeli si jízdu na kamenité pláni. Navigace v autech byla jen pro Španělsko, proto jsme cestovali v malých kolonách. První vyrazil instruktorský vůz. Zřejmě. Před očima jsme měli jen mraky prachu. Viděli jsme méně než na vrcholech Krkonoš při sněhové bouři. Ale přece se nenecháme zahanbit. V bílošedé tmě jsme letěli do neznáma stovkou. No, nebyl to nejlepší nápad. Vyschlé koryto potoka jsem zahlédl na poslední chvíli. Ani sešlápnout brzdu jsem nestačil. Skok jak na Finské rallye a po dopadu ještě jeden o fous kratší. Kolega na zadním sedadle si držel hlavu a zjišťoval, zda nepoškodil střechu. Všichni v autě mě moc chválili…

Fata morgána? Ne, žádné bludy. Pár set metrů od dun se můžete v hotelu Sahara Garden vykoupat.
Autor: Nissan a Svět motorů

Už volnějším tempem jsme nakonec dorazili k oáze Tasserdmine a za ní už čekaly nádherné duny. Ještě pár rad od instruktorů se zkušenostmi z Rallye Dakar a jedeme. Jak to říkali? Na duny najíždět kolmo, nejezdit po vrstevnici, hrozí kotouly dolů. Těsně pod vrcholem ubrat plyn, abychom se za ním nezabořili čumákem do písku, ve stoupání nezastavovat, nebo se už nevyhrabeme. Vyvarovat se prudké akcelerace, razantního brzdění i zběsilých pohybů volantem. A nezapomenout zapnout redukci! Vypadá to složitě, ale pokud máte za sebou řadu zim ve Škodě 120, budete králem. Pak už jen jezdíte, smějete se jako blázen, záříte, fotíte se a posíláte domů momentky bez ohledu na příšerně drahé spojení…

Abyste se z toho nádherného jezdění nezbláznili, chybí už jen setkání s místní policií. Nás zastavila cestou zpět do hotelu. Organizátoři varovali, že na 59. km měří rychlost. Ale nás stopli už na kilometru dvacátém, deset metrů za značkou přikazující jízdu šedesátkou. Byli dva. Upravení, slušní, hovořili francouzsky i anglicky.

„Jeli jste 72 km, to se nesmí!“

„Ale vždyť měříte hned u značky.“

„Jedna už byla před kilometrem. Dáte nám 300 dirhamů!“

„Máme jen eura.“

„Tak 30 eur,“ hraje si policista na směnárníka. Hledáme v kapsách, když tu přichází s neodolatelnou nabídkou: „Příteli, máš rád pokladní bločky? Ne? Já taky ne! Tak mi dej 20 a jeď. A ať už tě tady nikdy nepotkám.“

Pak že je Afrika zaostalá. Najednou jsme se cítili jako doma.

Pohon 4x4 Nissanu Navara

Standardně jsou poháněna zadní kola. Otočným spínačem se přes elektronicky ovládanou zubovou spojku připojí přední pohon. Navara nemá mezinápravový diferenciál, který by v zatáčce vyrovnával rozdílné rychlosti otáčení náprav, proto je možné se zapnutým 4x4 jezdit jen po povrchu, kde si mohou kola v oblouku prohrábnout. Na suchém pevném podkladu se tedy s uzamčeným pohonem 4x4 nesmí jezdit. Zařazení redukce a zamčení zadního diferenciálu (příplatek 19 800 Kč) je možné pouze v režimu 4x4.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
4 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851