Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT: Zlatý hřeb | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

15. 3. 2017

Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT: Zlatý hřeb

Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT

Fotogalerie

12 fotografií

Kia loni rozšířila modelovou řadu Optima o prostorné kombi a verzi GT se silným benzinovým čtyřválcem. Obě novinky jsme vyzkoušeli v jednom voze.

(více v čísle 5/17)

Automobilka Kia u nás boduje hlavně malými a kompaktními modely nebo povedeným SUV Sportage. S optimou však chce uspět i v prestižní manažerské střední třídě. K tomu jí dlouho chybělo praktické provedení kombi a omezovala ji i chudá nabídka motorizací. Aktuální generace udělala v tomto směru výrazný krok kupředu. Přišla nejenom dvouprostorová karoserie, ale postarší turbodiesel 1.7 CRDi/104 kW v nabídce doplnil přeplňovaný zážehový dvoulitr disponující 180 kW. Ten je však k mání pouze ve sportovně pojatém provedení GT a s automatickou převodovkou.

Dynamický výraz

Nejsilnější kia na evropském trhu dostala proti běžným verzím dravější výraz, 18palcová litá kola, dvojici koncovek výfuku, zadní difuzor, zvětšené brzdy s červenými třmeny nebo sportovní podvozek snížený o 10 mm. Moc jí to sluší i v praktickém provedení kombi. Linie karoserie je vyvážená a zadní část se silnými sloupky a malými okny působí dynamicky. Zkrátka láska na první pohled. Kufr o objemu 552 litrů je stejně velký jako u ostatních provedení. Jen pod podlahou není rezerva, ale subwoofer standardního ozvučení Harman Kardon. Kapacitou sice nepatří k premiantům střední třídy, ale líbí se nám na něm velký vstup, nízká nákladová hrana nebo pro GT standardní ližiny organizéru a dělené zadní opěradlo v poměru 40:20:40, jehož složením vznikne zcela rovná ložná plocha. V kabině nacházíme dostatek prostoru, ale sportovní duch se v prostoru pro posádku vytrácí. Verzi GT prozrazují jen ve spodní části zploštělý volant a vyšité označení do opěradel předních sedadel se zvýrazněným bočním vedením. Pochválit musíme uvnitř použité materiály, zpracování detailů i ergonomii ovládacích prvků.

Ostrá optima dostala ve spodní části zploštělý věnec volantu s plaketkou GT. Po přepnutí do sportovního režimu se grafika palubního počítače změní na ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla a aktuálně dostupný točivý moment.
Autor: Svět motorů

Rychlé tempo

Jenže nás více zajímal celohliníkový zážehový čtyřválec 2.0 T-GDI s proměnným časováním ventilů, dvoukomorovým turbodmychadlem a vysokotlakým palivovým čerpadlem pracujícím s tlakem 200 barů. I díky těmto technologiím je maximální točivý moment 353 N.m dostupný od 1350 do 4000 otáček. Největší výkon 180 kW přichází při 6000 ot./min. Verze GT navíc nabízí tři jízdní režimy upravující chod motoru i elektronicky nastavitelné odpružení: Eco, Normal a Sport. Po zahřátí agregátu volíme sportovní mód, aby se optima předvedla v ostrém tempu. Zátah motoru i reakce na sešlápnutí plynu jsou velmi slušné. Šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem drží otáčky nad hranicí 2000 a honí agregát až k šesti tisícům, kde pociťujeme nejvýraznější zátah. Jenže u konkurenčních dvouspojkových skříní jsme si zvykli na rychlejší změny rychlostí. Po přepnutí do manuálního režimu a využívání pádel pod volantem se navíc dostavuje výrazné škubnutí, které je způsobeno i velkými rozestupy mezi jednotlivými převody. Vždyť na šestku při 130 km/h točí pohonná jednotka pouhých 2250 otáček. Tužší tlumiče zajišťují slušnou stabilitu při rychlém průjezdu zatáček, ale stabilizace vůz do extrému nepustí. Řízení je navíc příliš odtažité. Optima GT zkrátka není sportovní náčiní, které by zprostředkovávalo adrenalinové jízdní zážitky. Po chvíli nám začíná vadit i hrubý zvukový doprovod, který v režimu Sport produkuje Active Sound Systém (ASS). Nelíbí se nám ani rychlý úbytek paliva, průměr dvacet litrů není problém.

Přeplňovaný zážehový dvoulitr disponuje výkonem 180 kW a plynulým zátahem od nízkých otáček. Ve větším rozletu ho brzdí šestistupňový automat a hlavně dlouhé převody. Pádla pod volantem a manuální režim řazení příliš nezrychlí.
Autor: Svět motorů

Zpomalujeme

Přepínáme do módu Eco, v němž se systém ASS nejvíce utlumí. Reakce motoru na plynový pedál jsou pomalejší a převodovka drží co nejnižší otáčky. Může si to dovolit, protože motor ožívá od hranice 1500 a potom pružně zrychluje. Z optimy se stává polykač dálničních kilometrů a my oceňujeme dlouhou šestku, kterou jsme při dynamické jízdě nevyužili. Zklidnění se projevilo i na spotřebě paliva. Testovací trasu o délce 200 km s větším podílem dálnic jsme zvládli za 7,9 l/100 km, což je dokonce méně, než slibuje výrobce. Spotřebu ale ovlivňuje styl jízdy i prostředí. Při popojíždění ve městě se pod deset litrů nedostanete.

U Optimy GT v provedení kombi oceňujeme povedený vzhled, prostornou kabinu, dobře přístupný kufr, silný motor i slušné jízdní vlastnosti. Ani nás nepřekvapila cena – bez dvaceti korun rovný milion. Vždyť vrcholný model nabízí veškerou dostupnou výbavu: navigaci, samočinné parkování, kamery kolem celého vozu, adaptivní tempomat, všechny aktivní a pasivní bezpečnostní asistenty, skvělé ozvučení Harman Kardon či kožené čalounění s ventilovanými předními sedadly.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
5 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851