Kia Rio: Moderněji ke středu | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

17. 3. 2017

Kia Rio: Moderněji ke středu

Kia Rio

Fotogalerie

11 fotografií

Nejnovější sokyně fabie si bere na mušku její praktické dovednosti a povahovou skromnost. Škoda jen méně originálního designu.

(více v čísle 6/17)

Kia Rio prodělala ukázkový přerod z ošklivého káčátka v princeznu. Její design se s každou generací posouval od výstřední asijské futurologie k líbivosti evropského střihu, vrcholem čehož bylo právě končící dílko Petera Schreyera. Elegantně zaoblené, a přitom s výraznými rysy, roztomilé i sebevědomé. Šumné tvary navíc přitáhly pozornost k chytře využitému prostoru, jednoduše robustní mechanice a přístupné ceně.

O to těžší úkol čeká na nástupkyni. Poprvé se ukázala v září na pařížském autosalonu a minulý týden nás Kia pozvala do Lisabonu, abychom kvality nové generace prověřili živě.

Odkud se známe?

Pohled na zevnějšek potvrzuje známou pravdu, že na silnou osobnost se těžko navazuje. Novinka přelaďuje na módní vlnu ostrých hran, takže vypadá jistě moderněji, zároveň však ztratila velkou část dosavadní originality. Zepředu nebude těžké splést si ji s bratrským Hyundaiem i20, zezadu jako bychom každý detail znali odjinud. Na druhou stranu celek působí sympaticky jednolitě, přirozeně a lehce.

Kia Rio
Autor: Svět motorů

Plochou kapotu a vzpřímenější sloupky možná někdo označí za zpátečnictví, my ale musíme kiu pochválit. Rychleji stoupající sloupky totiž usnadňují nastupování a zlepšují výhled do stran – všimněte si, že zmizela miniaturní trojboká okénka nad blatníky. S plochou kapotou se ocitla níž také palubní deska, díky které máme za volantem daleko lepší přehled o přídi vozu.

Nekrášlí, ale funguje

Kabina je zařízená jednoduše a účelně. Rozvržení prostoru má architektonický švih a ovládací prvky potvrzují sympatickou péči o detail. Povrchová úprava většiny materiálů naopak nezapře snahu vejít se do rozumné ceny, což ale v této třídě každý chápe.

Díky štíhlejšímu tvaru a vodorovnému členění je na palubní desku hezčí pohled než dosud, ve vyšších výbavách ji také účinněji pozvednou rozměrnější dekorační plochy. Dříve pokrývaly jen středový panel, teď se protahují až ke spolujezdci.

Materiály nás rio nerozmazluje, ale promyšlenými a elegantními tvary potěší
Autor: Svět motorů

Poctivé 2+1

Přestože vnější rozměry narostly jen o milimetry, kabinu se podařilo provzdušnit. Nahoře pomáhá strop, který vpředu neklesá tak brzo. Nad hlavami tedy máme místa dost, přestože uložení sedadel není přehnaně nízké. Vybrání ve výplni dveří nechává větší volnost loktům. Mezi malými auty kia možná pocitově nepatří k nejširším, ale čtyřem dospělým poskytne přiměřený komfort.

Proto musíme připomenout, že na rozdíl od některých stylověji pojatých konkurentů rio pojme dospělé i vzadu. Své místo tu najdou nejen kolena, ale i nárty, chodila a hlavy. V dané třídě zasluhuje místo vzadu uznání.

Když k tomu připočteme kufr o objemu 325 litrů, bude rio jako člen rodiny užitečný na všech frontách.

Lehčí jistota

Navzdory podobným rozměrům jezdí rio na zcela nových základech. Karoserie zhubla o 17 kg, její tuhost v krutu přitom o třetinu stoupla. U sportovního auta by to nejspíš bylo poznat na jízdních vlastostech, u ria těžko říct. Ono už předtím jezdilo docela pěkně. Novinka si objektivně vzato nechá víc naložit, děravější úseky portugalských silniček přejíždí s větším klidem a záď tolik neuskakuje na hrbolech v zatáčce – na tom má ovšem hlavní podíl nová zadní náprava s lepším postavením tlumičů.

Tvůrci však zároveň poněkud utáhli pérování, takže pro posádku to vyjde zhruba nastejno. Na 16“ kolech rio nabídne správný mix jistoty a poddajnosti, má ovšem blíž ke sportovnímu nádechu fiesty než k vláčné pohodě fabie. Proti ní má kia rezervy také v odhlučnění kol, jejichž hukot doléhá do kabiny intenzivně.

To hlavní umí

Z pohledu českého praktika je nové rio šťastné dítě: klíčové vlastnosti zachovává a novotami nic nekazí. Praktické využití půdorysu a dospělý prostor na zadních sedadlech rozhodně chválíme, stejně jako snazší nastupování a lepší výhled. Otázka je, kolik zájemců dá těmto vlastnostem přednost na úkor tuctovějšího designu. Chudší materiály v kabině a hlučnější podvozek nekritizujeme. Naznačují totiž, že se Kia nechce vzdálit dosavadní cenové přístupnosti – minulá generace po celých uplynulých pět let startovala kolem 230 000 Kč. Novinka zveřejní ceny na konci února, dodávky zákazníkům přijdou hned poté.

Kia Rio
Autor: Svět motorů

Atmosféra stačí

V České republice se bude Kia Rio prodávat pouze s benzinovými motory. Atmosférické 1,25 a 1,4 l známe z minulé generace. Slabší z nich už vedle nejnovější konkurence působí poněkud fl egmaticky, ale v roli levného základu nezklame a potěší okamžitou reakcí na plyn. Za ideální střed považujeme čtrnáctistovku. Přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI ze Cee´du GT-Line nás tolik nepřesvědčil. V nízkých otáčkách zabírá překvapivě vlažně a není ani zázračně tichý. Diesel se u nás pro nízký zájem prodávat nebude, přesto stojí za zmínku jako další ukázka zvětšování objemu: dosavadní tříválec 1.1 CRDi nahradí čtrnáctistovka.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
6 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851