Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

14. 3. 2017

Editorial: Odcházení hrdinů

Martin Frei

Milí čtenáři,

jak jsme avizovali loni v létě, s tímto čtvrtletním speciálem opouštíme dlouholetý název Svět motorů Diesel a zahajujeme novou kapitolu nadepsanou jednoduše Technika. 

(více v čísle 1/17)

Milí čtenáři,

jak jsme avizovali loni v létě, s tímto čtvrtletním speciálem opouštíme dlouholetý název Svět motorů Diesel a zahajujeme novou kapitolu nadepsanou jednoduše Technika. Klasická témata o specifikách údržby a oprav vznětových motorů jsou už z velké části popsána, nových přibývá jen zvolna a není třeba jim věnovat celý časopis. Zato na mnoha jiných frontách je o čem psát a velmi nás těší, že vám můžeme přinést informace, které jinde nenajdete. Kromě sloganu „Auta a motory s vůní nafty“ se nás během psaní rozhodla opustit ještě jedna stálice. V Ženevě se právě představuje nový Opel Insignia a je to zvláštní premiéra. V její předvečer automobilka změnila majitele, z tradiční německé firmy se stala francouzská.

Redakcí běží vzpomínky na dobu, kdy se Opel nejsilněji zapsal do české paměti – hned po převratu, s první generací astry a vectry. Tehdy moderní, prostorná, pohodlná, tichá a oddaně sloužící auta s elegantním designem znamenala nejen tlustou čáru za řvoucí a chronicky vařící stodvacítkou. Sympatické broukání osmiventilových motorů také provázelo naivní naděje své doby, že se vracíme právě do toho západního světa, jaký zažili naši rodiče v záblesku uvolnění 60. let – svobodného i silného, tolerantního i hodnotově pevného.

Ke spojení výrobců dochází proto, že máme zbytečné továrny. Západní svět chudne a už není pro koho vyrábět tolik aut. Máme také zbytečná vývojová střediska, protože konstrukční originalita ustoupila honbě za úsporami. Auta dělají všichni stejně, a tak není důvod vyvíjet je dvakrát. Postačí odlišit je barvou, palubní deskou a reklamním sloganem. Nevítězí-li kvalita a užitná hodnota, platí zákon džungle – žer, než budeš sežrán. Predátorem v tomto souboji je Peugeot, sám teprve nedávno zachráněný před krachem penězi z komunistické Číny, kde strana a vláda neúnavně dohlížejí nad veškerým veřejným životem, sdělovacími prostředky i internetem.

Kruh se uzavírá a o zem zvoní další střípek tříštící se iluze o silném svobodném světě plném dobrých věcí. Sbohem, stará dobrá vectro, budeme vzpomínat. A vítej, insignie. Pobuď s námi ještě aspoň pár let. Než někdo přijde na to, že by vlastně stačila jedna značka vyrábějící jedno auto pro všechny.

Martin Frei, redaktor

Vyšlo v časopisu

Svět motorů Technika
1 / 2017Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte dárek - balíček autokosmetiky COYOTE!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1191 Kč
  • Ušetříte 192 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851