Opel Ampera-e: Nejistá sezona | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

15. 5. 2017

Opel Ampera-e: Nejistá sezona

Opel Ampera-e

Fotogalerie

5 fotografií

No vida, elektromobil velikosti golfu už ujede skoro 400 km. Teď ještě aby si ho někdo koupil. Vlády západních zemí nedočkavě chrastí dotacemi, k nám se Opel Ampera-e dostane až za rok a půl.

(více v čísle 18/17)

 

V Praze kvetou kaštany a šeříky, na sever od Osla pomalu slézá sníh z nekonečných plání. Projíždíme vesničkami s krkolomnými názvy ke 250 let staré sklárně Hadeland Glasswerk na břehu 90 km dlouhého jezera Randstfjorden. Kam jinam než do Norska by nás Opel mohl pozvat na první jízdu elektromobilem. Všude jezdí tesly a leafy, u každého stánku s rybami nabíječka.

Není cyklus jako cyklus

Tento romantický úvod jsme si dopřáli proto, že dál to bude o celkem nudných číslech. Norsko je logicky první zemí, kde se začal prodávat Opel Ampera-e. Zdejší specialitou jsou brutální daně na benzinová auta a naopak odpočet DPH pro elektromobily, takže třeba golf se šňůrou tu vyjde levněji než s výfukem. Ampera-e má už cenu stanovenou i v Německu. V přepočtu tam stojí lehce přes milion korun, jen o málo víc než e-Golf. Dojezd má ovšem citelně delší. V cyklu NEDC dosahuje ohromujících 520 km. E-Golf udává 300 a Nissan Leaf 250 km.

Taková hausnumera ovšem platí pouze na válcové zkušebně. Opel už Amperu-e změřil v přísnějším cyklu WLTP, kde vyšlo o poznání skromnějších 380 km. I to je laboratorní číslo, ale chvályhodně realistické. Nám plně nabité auto ukazuje dojezd 360 km, a to na základě reálné spotřeby 18,2 kWh z předchozích testovacích jízd.

Když obě čísla vynásobíme, vyjde nám využitelná kapacita baterie 65,4 kWh, což je dokonce víc, než udává výrobce. Ta divná věc v podlaze přitom váží 330 kg, zatímco 197 kg těžká baterie první ampery z roku 2012 měla využitelnou kapacitu pouhých 10,3 kWh. Na každý kilogram akumulátoru tedy připadá 2,6krát víc energie.

Motor tichý, zbytek méně

Z hlediska komfortu a ovládání nepatří svezení v Ampeře-e k mimořádným zážitkům. Vysoká karoserie s jednoduchým podvozkem si pomáhá ke stabilitě prkenně tuhým pérováním, do kabiny proniká hodně valivého hluku kol a řízení je uměle odtažité. Elektrický pohon je ovšem velmi tichý a s pedálem v podlaze masitě pohotový, zejména díky neobvykle vysokému výkonu motoru 150 kW. Po městě auto drandí jako motorová myš, předjíždění kamionů je dílem okamžiku.

V širokém rozsahu lze nastavit také rekuperaci po sundání nohy z plynu. Rozdělení této funkce mezi volič převodovky a tlačítka na volantu nám ale přijde poněkud nepřehledné.

Účinný a tichý pohon je spojený s velkorysým prostorem odpovídajícím dobře udělanému rodinnému hatchbacku. Baterie nezvyšují podlahu tolik jako v dnešním Nissanu Leaf, pozice sedadel má blíž k benzinovým autům. Vysoká střecha naopak přidává hodně místa nad hlavou, stejně tak cestující vzadu těží z dlouhého rozvoru.

Objem kufru 381 litrů poměrům kompaktních hatchbacků odpovídá. Zamrzí však úplná absence rezervy, jedna dojezdová pneumatika nás přímo na prezentaci stihla zradit a splasknout.

O zítřek nejde

Seznámení s Amperou-e nás potěšilo zejména jako důkaz technického pokroku posledních pěti let. Dojezd elektromobilů se stále prodlužuje, otázkou už zůstává „jen“ cena. Zástupci Opelu se netají přesvědčením, že rozšíření aut se šňůrou bude postupovat pomaleji, než si mnozí myslí. Tomu také přizpůsobují obchodní plány. Po Norsku se novinka objeví v Německu, Holandsku a Švýcarsku. Do našich luhů a hájů by měla zavítat až koncem roku 2018, českou cenu můžeme zatím jen odhadovat z poměru ke konkurenci v Německu.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
18 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851