Ford GT: Nejrychlejší rodinné zlato | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

6. 6. 2017

Ford GT: Nejrychlejší rodinné zlato

Ford GT

Fotogalerie

16 fotografií

Střechu má proklatě nízko a burácí jako spojenecké tanky před Berlínem. Jede 347 km/h a v Le Mans porazil ferrari i porsche. Řídíme silniční verzi Fordu GT, které se vyrobí pouhých tisíc kusů!

(více v čísle 20/17)

Víte, proč i obyčejné fordy tak dobře jezdí a motory EcoBoost drží jak židovská víra? Protože modrý ovál vytrvale sype hříšné peníze do sportovní divize, která piluje špičkovou techniku a testuje ji na krev. Většina této činnosti se odehrává v Detroitu a její nejšťavnatější plody si vychutnávají Američané – v poslední době zejména Mustang Shelby GT500 a F-150 Raptor.

Na domácí půdě Ford uspořádal i první a také poslední novinářské jízdy unikátním supersportem GT. Závodní verze loni zvítězila v Le Mans a „sériové“ se za čtyři roky vyrobí tisíc kusů – jeden denně. Všechny jsou beznadějně vyprodány a dva zamíří také k nám do České republiky, kde cena přesahuje patnáct milionů korun. Jsme na okruhu Utah Motorsport Campus nedaleko Salt Lake City a za doprovodu továrních jezdců i konstruktérů si můžeme vzácnou novinku osahat zcela intimně.

Ford GT
Autor: Svět motorů

Nebrzdit moc brzy!

„Šlapej na to, tuhle táhlou levou projedeš bez zpomalení!“ huláká Scott Maxwell z pravého sedadla. Zkuste mu nevěřit, když umí vyhrát v Le Mans. Takže pravačka na plynu, plynule vykroužit ideální stopu a stihnout včas zapádlovat. Je to jediná zatáčka projížděná na čtyřku, poněvadž na trojku by ve sto padesáti zasáhl omezovač. Rozeřvaná fi alová placka letí jako přicucnutá k asfaltu a já čekám, že zujeme obě pravé pneumatiky. Výjezd jde skoro do rovinky, takže zadní kola statečně pobírají plný plyn a teď se stoosmdesátkou řítíme k další, už pěkně ostré a utahující levé. Scott vzdává pokusy přehlušit rachot motoru a nohama ukazuje, kdy mám začít brzdit. Sakra, nezapomněl na to? Přinejhorším můžeme jet rovně, zeď tu není a tráva doroste. Tak teď – zepředu syčivě chroptí šestipístkové brzdy a celé auto jako by zpomalila nějaká obrovská ruka shůry. Teprve v boxech mi páni kluci na kameře ukážou, jak se zadní křídlo postavilo do pozoru, aby zvýšilo odpor vzduchu.

Kromě toho auto s motorem uprostřed toleruje brzdění ještě v nájezdu do zatáčky, takže bez velkého dramatu kroužíme a svištíme dál. S GT 40 se dá jet opravdu hodně rychle i při gentlemanském zacházení.

Pak to ovšem Scott vezme do ruky sám a odhaluje druhý pól. Nic než brzda a plyn. Hlavně ten plyn. Na výjezdu z nejužších zatáček je pekelně rychlý, boční přetížení rve za čtyřbodové pásy a zadní náprava se pod náporem síly nervózně ošívá. Přesto je ke skutečným limitům ještě daleko. Vždyť tady v každém kole jen na pár vteřin překročíme dvoustovku, zatímco závodní verze dosahovaly v Le Mans průměru 212 km/h na celé kolo.

Ford GT
Autor: Svět motorů

Karbon se šesti

Vidět takový unikát nemilosrdně drcený rukama i nohama závodníka je zážitek na celý život. Teď je ale čas sundat helmu, strčit zpocenou hlavu pod vodovod a vysvětlit si, proč GT jezdí tak, jak jezdí.

Za jeho schopnostmi vězí především nízká hmotnost a špičková aerodynamika. Proto je celá kabina upečená z uhlíkových vláken a hned za sedadly se prudce kapkovitě zužuje, což nechává volnější cestu proudícímu vzduchu. Kabina i celé auto jsou navíc velmi krátké, protože Ford vsadil na kompaktní šestiválcový motor. Výsledkem je hmotnost 1385 kg, hliníkové Ferrari 488 váží o metrák víc.

Nasazení šestiválce 3.5 EcoBoost je zároveň hlavním kompromisem celé konstrukce. I když proti sériové verzi z amerických SUV dostal lehčí vnitřnosti, maximální otáčky dosahují jen 6600/min. Konkurenční přeplňované osmiválce se vytáčejí přes osm tisíc a v horním pásmu umějí melodicky zpívat, zatímco GT spíš výhružně chrčí. Na okruhu budí rozpaky také pomalé reakce dvouspojkové převodovky v samočinném režimu, na povely pádel ale reaguje včas.

Výkladní skříň

Naladěním podvozku, řízení i brzd dává Ford najevo starost o „běžného“ zákazníka, který má víc peněz než závodnických zkušeností. Stovka kilometrů ujetá po veřejných silnicích rozdílné kvality probíhá zcela bezstresově. GT se ovládá intuitivně, reaguje čitelně a umí odpustit nějakou tu řidičskou chybku. Zvláštní uznání zaslouží progresivita pérování, které v silničním nastavení oplývá zřetelně větší poddajností než ve sníženém okruhovém režimu.

Nejzajímavějším prvkům konstrukce se dále věnujeme jednotlivě. Celkově musíme Fordu vyseknout poklonu za to, s jakou důkladností se chopil tak výstředního a tržně okrajového díla. GT je nejen šperkem v jeho nabídce a historické řadě sportovních modelů, ale také výkladní skříní vývojového potenciálu. Dokáže-li Ford postavit tohle, máme se v budoucnosti na co těšit i v sériových autech.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
20 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851