Ford Grand C-Max 1.5 EcoBoost 6AT Titanium: Rozšířené obzory | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

26. 6. 2017

Ford Grand C-Max 1.5 EcoBoost 6AT Titanium: Rozšířené obzory

Ford Grand C-Max 1.5 EcoBoost 6AT Titanium

Fotogalerie

15 fotografií

Ford Grand C-Max nepatří mezi největší kompaktní MPV, ale líbí se nám, že výborně jezdí. Co na tomto modelu oceňují tělesně postižení řidiči?

(více v čísle 22/17)

Někdy může být náš názor omezen úzkým úhlem pohledu. K velkoprostorovým vozům býváme často kritičtí, protože v mnoha případech vozí jen vzduch a motoristé jejich potenciál nedokážou dostatečně využít. Občas nadáváme i na všemožné elektronické vymoženosti, které by měly řidičům pomáhat, ale spíše je otravují. Jenže existuje skupina lidí, pro něž je dostatečně prostorný a technologiemi napěchovaný automobil nutností: tělesně postižení spoluobčané.

První volba

Podle našeho konzultanta vozíčkáře Karla Majera je Grand C-Max ideálním vozem pro přestavbu. Sedí se vysoko, což usnadňuje vystupování. Důležitá je také automatická převodovka, díky níž odpadá nutnost nějakým způsobem vyřešit spojku. Se samočinnou skříní můžete mít přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,5 l nebo turbodiesel 2,0 l se shodnými výkony110 kW. Vznětový agregát je však o sedmdesát tisíc dražší, takže vítězí první varianta. Uvnitř nás okamžitě zaujme ruční ovládání od společnosti Hurt za 25 000 Kč. Páka ukotvená na sloupku řízení je přes táhla spojena s pedálem plynu a brzdy. Toto jednoduché řešení má však jednu nevýhodu – pevné zabudování, takže nelze měnit polohu volantu ani v jednom směru. Výchozí ukotvení odladí úpravce pro majitele. Pokud se řidiči mění, je důležité výškové nastavování sedadla.

Prostor není všechno

Prodloužený c-max boduje i zadními posuvnými dveřmi. Rodiče oceňují snadné usazení postižených dětí do sedaček. Když máte lehký vozík, můžete se posadit za volant, složit ho a uložit za sebe. Pro těžký elektrický invalidní vozík umí úpravce Hurt vyrobit rameno, kterým ho do zadní části naložíte. Podobné má zkoušený c-max v kufru. Jeho objem 520 litrů sice patří mezi kompaktními MPV spíše k podprůměru, ale v tomto případě to nevadí. Hlavním měřítkem je výška nákladového otvoru, ve které ho předčí snad jen osobní dodávky. Ta totiž určuje, zda dozadu velký vozík dostanete. Hned si celý systém za příplatek 25 000 Kč vyzkoušíme. Rameno dálkovým ovládáním vykloníme z vozu a spustíme dolů hák. Ten připneme za hrazdičku na vozíku, který pak navijákem vytáhneme nahoru a zasuneme dovnitř. Karel Majer přitom poukazuje na další příjemnost: bezklíčové odemykání a hlavně elektrické otevírání pátých dveří. Stačí mačkat tlačítko na dálkovém ovladači.

V hlavní roli ruce

Máme naloženo a jedeme vyzkoušet ruční ovládání vozu. Kdyby nám to nešlo, pedály jsou naštěstí stále funkční. Tlačítkem na konci páky ručního řízení aretujeme brzdu a posouváme páku šestistupňového automatu na „déčko“. Po odblokování brzdy se c-max pomalu rozjíždí a my pohybem páky dolů přidáváme plyn – směrem od řidiče se brzdí. Plynulost jízdy není nijak oslnivá, na citlivost ovládání si musíme dlouho zvykat. Hlavně ve městě, kde levou rukou přidáváme.

brzdíme i blikáme, se často dostáváme do úzkých – na podobný styl řízení nejsme zvyklí. Než vyjedeme na dálnici, ruce nás pořádně bolí. Proto hned zapínáme doplňkový adaptivní tempomat, tedy věc, kterou jinak příliš nemilujeme. Nyní jsme ale rádi, že auto jede za nás, hlídá si odstup a jízdní pruhy, zpomaluje a zase zrychluje. Pan Majer přitakává, že bez něj si už jízdu ani neumí představit. Stejně jsou pro něj důležité i senzory světla, deště nebo hlasové ovládání telefonu a navigace v češtině.

Zpříjemní jízdu

Výčet prvků usnadňujících tělesně postiženým řidičům život je mnohem více. Například vyhřívání čelního skla v příplatkovém paketu Winter. To jsme si zamilovali již dávno. Nikdy jsme si však neuvědomili, jak důležitá funkce to může být pro vozíčkáře, který v zimě na přední okno vůbec nedosáhne. Ford Grand C-Max výborně jezdí a pro tělesně postižené spoluobčany nabízí řadu předností. Testovaná motorizace se prodává jen v nejvyšší výbavě Titanium za 554 900 Kč. S úpravami pro vozíčkáře a všemi užitečnými pomocníky se cena vyhoupne na 749 690 Kč, což však může být pro mnohé invalidy limitující. Ti totiž od státu dostanou dotaci na nový automobil pouze ve výši 200 000 Kč.

Spotřeba během testu 8,7 l/100 km

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
22 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851