Renault Clio RS: Boj s emisními mlýny | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

25. 10. 2017

Renault Clio RS: Boj s emisními mlýny

Renault Clio RS

Fotogalerie

13 fotografií

Ostré verze malých hatchbacků trpí omezováním skleníkových emisí. Výjimkou není ani clio, přestože podvozkáři se činí.

(více v čísle 41/17)

Moderní doba přináší motory s vysokou účinností a mdlým charakterem. Do rodinného kombíku se hodí, do sportovního auta už méně. Clio RS o tom ví mnohé, vždyť u jeho kořenů stála bláznivá verze Williams s šestiválcem místo zadních sedadel.

Současná podoba si musí vystačit s pohodovou šestnáctistovkou určenou pro cestovní parníky Talisman, Espace a Nissan X-Trail. S velikým turbem se vzedme k solidnímu výkonu, ale za cenu zpomalených reakcí na plyn. Greenpeace se radují z vykazovaných emisí CO2, ledním medvědům v Grónsku je to fuk a my máme za volantem oči na stopkách – aby se motor stihl před výjezdem ze zatáčky nadechnout, musíme zadupnout plyn do podlahy s přesně trefeným předstihem.

Z různých důvodů se navíc v Cliu RS ocitla dvouspojková převodovka EDC, kterou jsme za rychlost reakcí nechválili ani v dieselovém scéniku.

Pádla pro ruční řazení se sice neotáčejí s volantem, ale na ovládání v rejdu jsou dost dlouhá
Autor: Ondřej Kroutil a archiv

Podobné kritiky jste již zřejmě četli na více místech a ani my je nemůžeme popřít. Přesto musíme zároveň říct, že jsme se za volatem náramně bavili. Nadšený řidič tak jako tak hledá možnost, jak s autem nejlépe splynout. A když se dokážeme rytmu nadechování motoru a řazení převodovky přizpůsobit, Červenáček ukáže, že má pro strach uděláno. Navzdory přeplňování a pružnému tahu ve středních otáčkách ze sebe šestnáctistovka vymáčkne to nejlepší až úplně nahoře. A nutnost držet motor pod krkem jak známo přináší nejvíc adrenalinu. Výkon i zvuk před červeným polem stojí za to a autíčku vážícímu méně než 1300 kg stačí k pohotovému prohazování serpentinami kopec nekopec.

Co je nejdůležitější, zelená politika se nedotkla ladění sportovních podvozků, s nímž má Renault bohaté zkušenosti. Clio RS není výjimkou. Přestože zde nejsou použity žádné zvláštní prvky (např. přední náprava s oddělenou těhlicí, jakou míval Mégane RS), vytváří snížené pružiny a příkladně rychlé tlumiče harmonický celek, který si dobře rozumí i s tuhostí karoserie. Na městských kanálech občas kopne, s tím se musí počítat i u konkurentů. Ale běžné hrboly ho neznervózní ani v ostřejších zatáčkách a přenášení váhy při prudkých změnách směru zvládá s velkým klidem. Připočtěme k tomu příjemně dávkovatelné brzdy a máme zábavného společníka, kterému lze za přístupnou cenu leccos odpustit.

A mimochodem, skvěle vypadá. Promyšleně frajerským vzhledem clio boduje už od začátku a RS se s aktuálním faceliftem dočkalo vtipné finesy – diodových mlhovek ve tvaru šachového praporku. Hříčka designérů je přitom plně funkční, vnější kostička přisvěcuje do zatáček.

Po jiskrném a střelhbitě reagujícím atmosférickém dvoulitru minulé generace se nám samozřejmě stýská, ale to jsme se holt narodili do špatné doby. Pohled do tabulky konkurentů jasně ukazuje, že dnes není jiné cesty.

Renault Clio RS
Autor: Ondřej Kroutil a archiv

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
41 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851