Land Rover Discovery 2.0 Sd4 HSE: Turbo místo válců? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

8. 11. 2017

Land Rover Discovery 2.0 Sd4 HSE: Turbo místo válců?

Land Rover Discovery 2.0 Sd4 HSE a 3.0 Td6 HSE

Fotogalerie

14 fotografií

Discovery se v páté generaci výrazně změnilo, dostalo samonosnou karoserii bez žebřinového rámu a zhublo. Vyzkoušeli jsme nový dvojitě přeplňovaný čtyřválcový diesel i tradiční šestiválec.

(více v čísle 43/17)

Historie modelu Discovery sahá do roku 1989, přičemž v rámci nabídky Land Roveru tvoří civilnější alternativu k defenderu. Vždy se jednalo o pravověrný offroad, nyní však přichází změna. Byť zaoblená novinka vypadá vedle předchůdců zdaleka nejmohutněji, narostla o 141 mm až na 4970 mm, opustila unikátní řešení „samonosné“ karoserie kombinované se žebřinovým rámem. Nebyl by to však Land Rover, aby se vzdal tradičních předností pro jízdu v terénu.

Hliníková dieta

Novinka využívá stejnou hliníkovou platformu L405 jako Range Rover, díky čemuž došlo k výraznému odlehčení. Rozdíl provozních hmotností minulé varianty SDV6/188 kW (2583 kg) a současné Td6/190 kW (2298 kg) činí 285 kg. Při srovnání s předchozí verzí TDV6/155 kW (2583 kg), kterou nahradil čtyřválec Sd4/177 kW (2184 kg), je úspora dokonce 399 kg.

Nezávislé zavěšení kol zůstalo zachováno, přičemž alternativně se dodává vzduchové odpružení. Přední i zadní náprava jsou uchyceny do bytelných pomocných rámů, zajišťujících odolnost podvozku v terénu. Vpředu se využívá lichoběžníkové provedení, vzadu víceprvkové. Světlá výška u vozů „na vzduchu“ činí 283 mm, pro snadnější vystupování se samočinně snižuje o 40 mm (manuálně ji lze spustit o dalších 20 mm) a při rychlé jízdě nad 105 km/h taktéž automaticky klesne (o 13 mm). Naopak v terénu lze discovery zvýšit až o 75 mm na 358 mm (do 50 km/h). Výrazným způsobem se také mezigeneračně zlepšila brodivost – ze 700 až na 900 mm.

Poctivé předpoklady

Pohon všech kol obstarává mezinápravový diferenciál Torsen, který standardně rozděluje přenos točivého momentu v poměru 42:58. V krajních případech ho však upravuje v rozmezí 62:38 až 22:78. Za příplatek se nabízí provedení s redukcí, které využívá elektronicky řízený diferenciál se základním rozdělením točivého momentu 50:50. Přepínat mezi lehkou a těžkou sadou převodů lze elektronicky do rychlosti 60 km/h. K tomuto systému si lze navíc připlatit i za zadní elektronicky řízený diferenciál. K dispozici je několik jízdních režimů pro silnici i terén, které přizpůsobí mapování motoru, rozdělení točivého momentu, zásahy asistenčních systémů a případně i vzduchového odpružení.

Oba testované vozy kromě něj disponovaly i redukcí (pro Td6 obojí standard). Překonávání velkých nerovností, kamenů, výmolů a terénních zlomů bylo díky možnosti zvýšení hračkou. Redukce přijde vhod skutečně jen v extrémních stoupáních, případně když manévrujete s těžkým přívěsem (až 3500 kg). Při běžné jízdě i v normálním terénu si bohatě vystačíte s klasickými převody. Osmistupňová automatická převodovka od ZF řadí velmi plynule a jemně. K charakteru vozu pasuje i větší prokluz měniče při rozjezdu, odráží se to však na vyšší spotřebě.

Odlehčení vozu prospělo jízdním vlastnostem, přesto je velká hmotnost cítit a v zatáčkách patří discovery mezi velkými SUV nadále k těžkopádným a hůře se s ním spěchá. Obratnosti však pomáhá snížení vzduchového podvozku na nejnižší úroveň, což potlačí náklony. Řízení je tradičně vláčnější s velkým převodem. K rozlehlému a rozvážně si počínajícímu vozu se však hodí. Velmi příjemný je nadhled nad okolím, potěší i skvělý výhled a díky jednoduchým tvarům přehledná karoserie.

Čtyřválcové kompromisy

Velmi zvědavi jsme byli na výkonnější verzi dieselového čtyřválce (SD4), která v současné generaci nahrazuje slabší verzi šestiválce. Pochází z řady Ingenium a disponuje hliníkovým blokem, sekvenčním přeplňováním dvojicí turbodmychadel a elektromagnetickými vstřikovači pracujícími s tlakem až 2200 barů. Po nastartování se ozývá příjemně kultivovaný zvuk, jeho pronikavost při vytáčení však roste a jednotka o sobě dává vědět více než šestiválec. Na dvoulitr disponuje mimořádným výkonem 177 kW i točivým momentem 500 Nm, jízdní projev přesto zůstává za očekáváním.

Pásmo kolem 2000 min-1 sice na plynulý zátah stačí, při vyšších rychlostech je však cítit, že se malý motor s velkou hmotností a jízdními odpory pere víc, než je zdrávo. K výraznější akceleraci ho donutíte jen nekompromisním vytáčením přes 3500 min-1. To se odráží na spotřebě, která není o mnoho nižší než u šestiválce. Po městě jsme jezdili za 10,5 l/100 km, na dálnici za 8,5 l/100 km a mimo město o litr úsporněji. Celkový průměr se ustálil na 8,6 l/100 km. Ve srovnání s šestiválcem není dvoulitr v žádném režimu úspornější o více než půl litru.

Osvědčená klasika

Hodnocení Světa motorů Větší šestiválec (Td6) si vystačí s jedním turbem, v současné generaci posílil na 190 kW a zachovává si 600 Nm. Výkon i udávané dynamické parametry jsou sice téměř stejné jako u čtyřválce – zrychlení na stovku 8,1 vs. 8,3 s, nejvyšší rychlost 209 vs. 207 km/h –, avšak třílitr poskytuje daleko suverénnější zátah v nízkých i středních otáčkách a výrazně lépe si poradí také s plně naloženým vozem. Motor není potřeba tolik vytáčet a běží kultivovaněji.

Cenový rozdíl mezi oběma motory činí 54 450 Kč, což v relaci 1,6 až 1,7 milionu korun nehraje roli. Navíc šestiválec už má ve standardu vzduchové odpružení (45 617 Kč) a redukci (11 616 Kč), což výhodu dvoulitru zcela smaže. Slabší motor má výhodu v tom, že se nabízí i v základní výbavě S (1 551 220 Kč). Opravdový smysl však dává jen v zemích, kde vysoké daně znevýhodňují objemnější motory s vyššími emisemi CO2. Z hlediska pohonu je šestiválec po všech stránkách výrazně lepší.

Spotřeba během testu 9,0 l/100 km

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
43 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851