Volkswagen Polo GTI: To nejlepší z rodu | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

11. 1. 2018

Volkswagen Polo GTI: To nejlepší z rodu

Volkswagen Polo GTI

Fotogalerie

7 fotografií

Běžný Volkswagen Polo nás nadchl kvalitními jízdními vlastnostmi, takže na model GTI s dvěma sty koní pod kapotou se vyloženě těšíme.

(více v čísle 1/18)

Sportovní verze městského hatchbacku Volkswagen Polo nás provázejí téměř čtyři desetiletí. Ani proto nepřekvapí, že několik měsíců po představení šesté generace malého volkswagenu je tu i provedení GTI. A očekávání jsou obrovská. Vždyť běžné polo jezdí výborně, a tohle má pod kapotou zážehový dvoulitr TSI z Golfu GTI. Agregát s výkonem lehce sníženým na 147 kW a točivým momentem 320 Nm dostupným již od 1500 otáček je spojen s šestistupňovým dvouspojkovým automatem DSG – v létě se dočkáme i manuální skříně.

Skrytá výjimečnost

Nové polo se nám líbí, zejména pro dravější výraz. Rozdíl mezi GTI a standardním provedením proto není nijak zásadní. Nejvýraznějším prvkem je velká černá mřížka nasávacího otvoru ve spodní části nárazníku. Specialitou je i rozměrný střešní spoiler, dvojitá koncovka výfuku nebo 17palcová litá kola. Tradiční jsou nápisy GTI vpředu a vzadu, plaketka pod vnějším zrcátkem nebo červená linka na masce zasahující až do světlometů. Na rudém polu se ale tyto prvky ztrácejí, na bílém, modrém nebo šedém laku svítí do dálky.

Uvnitř na nás čekají sportovně tvarovaná sedadla s károvanými potahy designu Clark, příkladně držící tělo. Vnitřek oživují červené panely na přístrojové desce, které zasahují až do výplní dveří. Skvěle se k nim hodí prošívání ve stejné barvě. Sportovní volant padne výborně do ruky a pádla automatické převodovky za ním jsou umístěna přesně v místě, kde je potřebujeme. Takže nezbývá než nastartovat a vyzkoušet, co vůz dokáže.

Červené okrasné panely i prošívání ve stejné barvě oživují interiér. Typické jsou kárované potahy sedadel.
Autor: Volkswagen

Pozvolný začátek

První cesta vede na uzavřený okruh, který velikostí připomíná českou Sosnovou, ale pro kompaktní sporťáček by mohl být ideální. Nikam zatím nespěcháme, takže pro krátký přejezd po dálnici volíme poklidné tempo a komfortní nastavení – verze s automatem jsou standardně vybaveny volbou jízdního profilu. Testované vozy navíc dostaly i sportovní paket s aktivními tlumiči a výraznějším zvukovým doprovodem za 6300 Kč. Při poklidné jízdě nás překvapuje, jak pohodlné a přívětivé polo i na velkých kolech dokáže být. Přitom převodovka v automatickém režimu motor zbytečně nevytáčí, funguje rychle a hladce.

Ostrý test

Jenže jsme zde od toho, abychom zjistili, jak se chová na hranici přilnavosti. Závodní trať Rennarena je na to ideální místo. Volíme jízdní mód Sport Select, kde se změní řízení, charakteristika motoru, nastavení ESP i rychlost převodovky. Stačí dvě kola, abychom se s polem sžili a okamžitě poznali, že podvozek snížený o 15 mm, tužší tlumiče a silentbloky dávají GTI správný říz. Stabilita, s jakou vůz drží zvolenou stopu, je ohromující.

Přeplňovaný zážehový dvoulitr má původ ve větším golfu. Výkon 147 kW a točivý moment 320 Nm jsou pro 1355 kg vážící polo dostačující
Autor: Volkswagen

Přesné řízení se stará o rychlý přechod z jednoho směru do druhého a chválíme také účinnost brzdové soustavy. Vodící Golf R postupně zvyšuje tempo a konečně dostáváme polo na hranici možností. Zvuk motoru je jadrný, ale rozhodně neruší. Výborný je zátah od nízkých otáček, takže i ostré „vracáky“ zvládáme na dvojku. Potom stačí šlápnout na plyn a GTI vyrazí s dostatečnou razancí, aniž by nám vytrhlo volant z ruky. To je výhoda standardního systému přibrzďování vnitřního kola XDS. Jenže v dlouhých táhlých obloucích, kde polo zalehne na vnitřní kola, zasáhne také, což se projeví chvilkovým přerušením tahu při snaze o zrychlení. Ale i tak je těch pár kol úžasných a GTI ukazuje hravou, ale hlavně nezáludnou podobu. Polo nám dává spoustu informací, abychom ho mohli správně kontrolovat.

Nahoru a dolů

Další testovací trať vede do kopců lemujících celý ostrov. Horské serpentiny jsou pro Polo GTI naprosto přirozené prostředí. Hbitě se proplétá úzkými silničkami, a i když rozhodně nejedeme podle předpisů, cítíme se uvnitř bezpečně. Dokonce i dlouhé sjezdy zvládá s bravurou, protože brzdy vůbec nevadnou. Po jednom z delších klesání se řadou zatáček se měníme za volantem a od kotoučů stoupá dým. I potom však polo brzdí bez chyby.

Nejlepší místo je za volantem. Polo GTI dělá z řízení příjemný zážitek.
Autor: Volkswagen

Když sedíme na místě spolujezdce, všímáme si chybějícího stropního madla. Při dynamické jízdě se tak není čeho chytit. Také bychom nemuseli mít přístrojový štít s 11,7palcovou obrazovku Active Info Display, za kterou si v Čechách připlatíte 9200 Kč. Asi je fajn mít navigaci přímo před očima, ale sportovnímu GTI by více slušely klasické budíky. Spousta údajů na displeji je v tomto případě spíše na obtíž.

Příjemný den za volantem Pola GTI pomalu končí a my jen neradi odevzdáváme klíčky. Více bychom ale ani nenajeli, protože po 230 kilometrech je 40litrová nádrž téměř prázdná. Při poklidném cestování umí GTI jezdit za sedm litrů, ale po našem drsnějším přístupu svítí na palubním počítači 14 l/100 km.

Zezadu je Polo GTI rozeznatelné podle dvojité koncovky výfuku
Autor: Volkswagen

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
1 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851