Ford EcoSport: Druhá šance | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

17. 1. 2018

Ford EcoSport: Druhá šance

Ford EcoSport

Fotogalerie

13 fotografií

S uvedením na český trh si dal Ford v případě modelu EcoSport načas. Přichází až nyní, ve výrazně vylepšené podobě a s novými motory. Jaká je jeho šance na úspěch v nabitém segmentu, jsme zkoušeli na portugalských silničkách.

(více v čísle 1/18)

Model před faceliftem se na některých evropských trzích včetně německého objevil už v roce 2014, kdy boom mezi malými SUV teprve začínal. Ford tak mohl mít před konkurencí náskok. Nestalo se. Na vůz, který byl vyvíjen jako globální auto především pro rozvojové trhy v Asii a Jižní Americe, se snášelo hodně kritiky za horší kvalitu zpracování, nepříliš oslňující jízdní vlastnosti nebo menší interiér. Když se k tomu přičetla nijak podbízivá cena, bylo hotovo, žádný trhák se nekonal. Spíše se dalo hovořit o fiasku.

Dveře se neprakticky otevírají do boku, nenadchne ani menší objem kufru a chybějící háčky na bocích. Zvláštností je možnost umístění dvojité podlahy do dvou úrovní.
Autor: Ford a Martin Jeník

České zastoupení vůz raději vůbec neuvedlo a počkalo až na nynější facelift, který by leckterá automobilka zkoušela nazvat i novou generací. Ford se omezil na konstatování, že na voze udělal 2300 změn. Některé jsou vidět na první pohled, neméně důležité však bylo i technické doladění. Trochu nám to připomnělo první polovinu devadesátých let, kdy Škodovka něco podobného inzerovala u favoritu. Povedlo se i z ecosportu udělat lepší auto?

Patří do rodu

Nový model poznáte okamžitě. Úzká mřížka mezi světlomety zmizela a velká šestiúhelníková maska, kterou se ecosport hrdě hlásí k větším sourozencům, se posunula nahoru. Nové jsou také nárazníky a grafika koncových světel. Ještě dramatičtější proměny se dočkal interiér, dřívější palubní desku ve stylu minulé fiesty nahradila výrazně modernější, podobná současné. Dominantní se stal velký displej vytrčený nad palubní desku. V základním provedení má 4,2“ a ovládá se klasickými tlačítky po stranách, větší 6,5“ a 8“ dostaly dotykové ovládání, zachovaly si však tlačítka pro nastavování hlasitosti a ladění frekvencí rádia. Ovladače jsou dostatečně přehledné. Volant lze seřizovat v širokém rozsahu a přitáhnout k tělu.

Sedí se hodně vysoko, díky čemuž se dopředu snadno nastupuje. Vyšší jedinci by však uvítali nižší ukotvení sedačky, naopak osoby menšího vzrůstu mají možnost si sedadlo ještě výrazně vyheverovat. Soukání se na zadní pozice má k pohodlnému nastupování daleko, dveře jsou ve spodní části velmi vykrojené a do prostoru hodně zasahuje podběh. Místa je zde na poměry kategorie méně než u konkurentů, vyšší jedinci se již koleny téměř dotýkají předního opěradla a hlavu nenapřímí.

Nepotěší ani kufr, výrobcem udávaný objem 334 l překonává i mnoho klasických malých aut. Zásadní náskok nemá ani před fiestou. Hlavní nevýhodou je však krkolomný přístup, páté dveře se otevírají netypicky do boku (naštěstí alespoň od chodníku), což nutí nechávat při parkování za vozem hodně místa, jinak se do kufru nedostanete. S tím souvisí i nutnost odklápění deklu ručně. Často se tak stane, že ho zapomenete z horní polohy sklopit a nevidíte dozadu.

Palubní deska vychází z fi esty. Plasty v horní části jsou tudíž měkčené, což je v této kategorii méně obvyklé.
Autor: Ford a Martin Jeník

Měkce i svižně

Proti první verzi ecosportu se četné změny dotkly i podvozku, který by měl nyní více odrážet vkus evropských zákazníků. My porovnání s předchůdcem bohužel nemáme, celkové odladění je však měkčí a v zatáčkách se vysoká karoserie naklání o poznání více než fiesta. Ochota zatáčet přesto příjemně překvapila a nedotáčivost svižné jízdě nebrání. Stabilizační systém zasahuje až skutečně v případě nouze.

Portugalské silnice neprověřily schopnosti tlumení tak dobře jako ty naše. Uličky nerovně dlážděné kočičími hlavami však zvládal podvozek odfiltrovat se ctí, bez přenosu ostrých rázů. Jen akustické utlumení by mohlo být lepší, což platí i o aerodynamickém hluku, který od předních sloupků a zrcátek výrazně roste i při nižších dálničních rychlostech.

Modrá premiéra

Z motorů jsme vyzkoušeli nový naftový čtyřválec 1.5 EcoBlue s technologií AdBlue, který slaví premiéru právě v malém SUV a v budoucnu se objeví i v dalších modelech nižší střední a střední třídy. Na svůj objem nabízí velmi dobrý výkon 92 kW a točivý moment 300 Nm. Po nastartování dieselový původ nezapře, ale při jízdě běží hladce a neduní ani v nízkých otáčkách. Rozjezdy však žádají citlivější práci se spojkou, jinak má motor tendenci zhasínat.

V ecosportu se tato jednotka pojí výhradně s pohonem všech kol a do Česka dorazí v polovině roku. Čtyřkolka dostala zadní víceprvkovou nápravu, paradoxně má však nižší světlou výšku než předokolka: 160 vs. 190 mm. Kvůli výrazně větší hmotnosti vůz zatáčí s menší lehkostí a řidič si s ním zatáčky neužívá tolik jako s benzinovými tříválci. Z nabídky litrových ecoboostů jsme měli k dispozici jen nejsilnější 103 kW, který však není pro český trh příliš relevantní, neboť prodávat se budou jen slabší verze 74 a 92 kW. Potěšilo nás příjemné řízení s dobrou zpětnou vazbou a přesné řazení po krátkých drahách.

Řada vylepšení udělala z ecosportu plnohodnotného zástupce malých SUV. Zaujme příjemně naladěním podvozkem, neuspokojí však menší vnitřní prostor ani nepraktické otevírání kufru. Nejvýraznější překážkou úspěchu však může být vysoká cena od 399 900 Kč, což je výrazně více než u konkurence.

Ford EcoSport
Autor: Ford a Martin Jeník

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
1 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851