Honda Civic Type R: Zběsilost typu R | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Honda Civic Type R: Zběsilost typu R

Honda Civic Type R

Fotogalerie

26 fotografií

Přilétl z kosmu? Nebo spíš z komiksu? Za avantgardním kabátem se skrývá brutální ninja, opravdu skvěle jezdící hot-hatch.

(více v čísle 4/18)

Příliš ultimativní, nepraktický. Na druhé straně staromilsky mechanický, návykově precizní, řidičsky božský. Tak jsme před dvěma roky hodnotili předchozí Type R. Ten dorazil na trh až na konci životního cyklu Civicu 9. Novinka naopak přichází brzy po nástupu Civicu 10.

Přesun, posun, sesun

Grunt desátého civicu tvoří nová platforma, která přinesla třeba přesun palivové nádrže zpod předních sedadel pod zadní lavici. Řidič díky tomu sedí o pět centimetrů níž. Sedadla dál připomínají závodní skořepiny, bočnice už ale nejsou tak tvrdé, takže se při nastupování neodřete jako dosud. Ale nebojte, tělo podrží i při zběsilé jízdě pořád skvěle.

Deset koní navíc

Už v minulé generaci nás opustil atmosférický dvoulitr a nahradil jej přeplňovaný čtyřválec s proměnným zdvihem výfukových ventilů VTEC a proměnným časováním Dual-VTC na straně sání i výfuku.

Honda Civic Type R
Autor: Ondřej Kroutil

V novince logicky zůstal, inženýři ale přenastavili elektroniku a průchodnost výfukového systému hned o desetinu zvedli – to přidalo desítku koní, je jich už 320, maximálka vystoupala na 272 km/h.
Točivý moment 400 newtonmetrů zůstal. Vzhledem k tomu, že Type R je „jen“ předokolka, přidávat nemělo smysl. Dvoulitr krásně táhne odspodu, do otáček letí jako ďas, turbo si hezky hvízdá, jinak ale motor lineárním charakterem připomíná atmosféry. Reakce na plyn je bleskurychlá, zvlášť v zostřeném módu +R.

Ale hlavně: to, jak u Hondy umí brutální sílu efektivně přenést na asfalt, zaslouží čistou jedničku. Civic valí jako po kolejích a i do zatáček řidiče pustí v tempu… inu až nechutném. Mechanický samosvorný diferenciál má v takovém dravci spoustu práce, ale odvádí ji skvěle.

Stabilita a čitelnost auta nemají chybu, kola občas výhrůžně zahrabou a mamutí krouťák zatahá za volant, vše ale v míře zábavné, nikoli rušivé.

Fantastické jsou brzdy Brembo s ventilovanými kotouči 350 mm vpředu, 305 mm vzadu.

A také převodovka: řazení precizní, dráhy krátké a jako laskominka skvělý tvar kovové hlavice.

Tři režimy: tak odlišné!

Pokud bychom měli odkrýt hlavní změnu proti předchůdci, vidíme ji u podvozku. Ten lehce vyměknul, což autu jednoznačně prospělo. Nová generace nabízí hned tři režimy nastavení: Comfort, Sport a +R, přepínané kolébkovým spínačem na středovém tunelu.

Honda Civic Type R
Autor: Ondřej Kroutil

Komfortní režim je nejblíž běžnému civicu, v nejostřejším módu +R se můžete těšit na téměř závodní prožitek, přitom podvozek zůstává poddajný a nevymlátí z vás duši ani na rozbitých okreskách jako předchůdce.

Podobně příjemně nás překvapilo, jak moc se další dva režimy od +R liší. Komfort vypíná automatické meziplyny, změkčí podvozek, motor nereaguje tak ostře. V základním Sportu auto citelně ztuhne, ale nastavení zůstává příjemným kompromisem.

Další příjemností je spotřeba. Zběsilost typu R sice umí jet za 13 litrů, to s ní ale musíte vyloženě dovádět. Běžně, a to i na dálnici, se dá jezdit za osm litrů.

A pak tady máme cenu: základ stojí 929 900 Kč. Naše verze GT s parkovacím asistentem, hlídáním mrtvého úhlu, duální klimatizací či navigací pak 999 900 Kč. Jediný příplatek tvoří prémiový lak.

Spotřeba během testu 8,6 l/100 km

Honda Civic Type R
Autor: Ondřej Kroutil

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
4 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851