Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

14. 2. 2018
Martin Machala

Renault Mégane R.S.: Je to pořád zbraň?

Renault Mégane R.S.

Fotogalerie

10 fotografií

Mégane R.S. byl vždycky nesmlouvavý a ostrý hothatch. Zůstal mu ultimativní charakter i v poslední generaci s přeplňovanou osmnáctistovkou?

(více v čísle 5/18)

Předchozí provedení si pamatujeme mimo jiné pro neskutečnou přilnavost přední nápravy. V zatáčce vás i na suchém asfaltu často předběhl spíš zadek, než že by přední kola ztratila adhezi. Jestli budeme podobně vzpomínat i na nejnovější verzi Mégane R.S., jsme zjišťovali v okolí Jerezu. A taky přímo na místním slavném okruhu, což ale bohužel jen čirou radost nakonec nepřineslo.

Nejdřív rozcvička!

Ve Španělsku na nás čekaly obě verze nového Mégane R.S. – „základní“ Sport a ostřejší Cup. Spojuje je shodný výkon 205 kW přeplňované zážehové osmnáctistovky. Rozdíly najdeme hlavně na podvozku, kde si verze Cup polepšila o poctivý samosvorný diferenciál a o deset procent přitvrdila už tak dost tuhý podvozek.

Boční vedení je opravdu velmi důkladné, na druhou stranu se dá v sedačkách pohodlně strávit i delší cesta
Boční vedení je opravdu velmi důkladné, na druhou stranu se dá v sedačkách pohodlně strávit i delší cesta
Autor: Renault

Pro první den si Renault připravil zhruba dvousetkilometrovou projížďku okolím Jerezu. Testovací trasa ze všeho nejvíc připomínala zakroucenou rychlostku z Katalánské rallye, našly se však i klidnější a rovnější úseky. Ty nás pochopitelně zajímaly méně, nejvíc zvědavi jsme byli na zatáčky!

Výchozí model Sport sice spoléhá jen na polovičaté přibrzďování vnitřního kola, stejně jako verze Cup se však může opřít o standardně dodávaný systém natáčení zadních kol 4Control. A samozřejmě také přední nápravu s oddělenou těhlicí – ta udržuje v oblouku lepší postavení kola k vozovce, ale hodí se i při akceleraci, kdy omezuje takzvaný torque steer, tedy známé tahání newtonmetrů za volant.

Zpátky k 4Controlu. Systém známe i z jiných renaultů, v případě Mégane R.S. se zadní kola natáčejí proti předním až o 2,7 stupně, a to do rychlosti 60 km/h. Nad tímto limitem zadní kola začnou kopírovat stopu předních a natáčejí se nejvýš o jeden stupeň. Přepnete-li však do nejostřejšího režimu Race, bod zlomu se posune až na rovných 100 km/h.

Činnost 4Controlu je samozřejmě nejvíc patrná v ostrých zatáčkách. Ačkoliv verze Sport nedisponuje samosvorem, stejně máte pocit, že vás do zatáčky něco neustále tlačí. Zpočátku je to až nezvyk. Stačí jen trochu pohnout volantem, a Mégane R.S. se po apexu vysloveně vrhne.

Volant má úžasně tlustý věnec, všimněte si poctivých pádel pod ním. Přístrojovou desku samozřejmě známe z ostatních mégane, infotainmentu však přibyla jedna velmi podstatná položka – monitor R.S. Na něm můžete sledovat třeba natočení všech kol.
Volant má úžasně tlustý věnec, všimněte si poctivých pádel pod ním. Přístrojovou desku samozřejmě známe z ostatních mégane, infotainmentu však přibyla jedna velmi podstatná položka – monitor R.S. Na něm můžete sledovat třeba natočení všech kol.
Autor: Renault

Párkrát nám však zadek naprosto nečekaně ustřelil. Je pravda, že jsme se v okolí Jerezu pohybovali po často klouzavých asfaltech, i tak ale bylo chování zadní části vozu dost nevypočitatelné. Přetáčivost se totiž zjevila jednou v malé rychlosti, aby nečekána nezvána zaklepala na zadní nápravu při ostrém tempu. To jsme třeba takhle důchodcovským tempem projížděli vracečku v jedné ze španělských vesnic a Mégane R.S. pohodil zadkem, jako kdybychom vzali za hydraulickou ruční brzdu u soutěžního auta.

Tři kolečka v Jerezu

Na seznámení se s ostřejší technikou Mégane R.S. Cup bylo hodně málo času. Dostali jsme k dispozici pouhá tři kolečka, navíc bez předchozí instruktáže, co si s Jerezem počít. Jeden zaváděcí okruh stačil maximálně tak na to, abychom zjistili, jestli za jediným výraznějším horizontem náhodou nečíhá nějaká pastička. Jinak je Jerez překvapivě jednoduchá a až trochu jednotvárná trať.

Velká škoda, že organizátoři vedle sebe nepostavili obě verze Mégane R.S. Takhle bylo dost těžké posoudit, o kolik je samosvorný a o deset procent tvrdší cup vlastně lepší. Buď jak buď, přetáčivost sportu jsme na okruhu nezaznamenali. Možná jsme ale taky čekali, že samosvorný diferenciál bude předvádět ještě o něco větší kouzla. Přední pneumatiky si na rychlost průjezdu zatáčkou začaly stěžovat docela brzo. Mégane R.S. Cup se sice z oblouku nehrnul ven, že by se však přední kola podkladu držela vyloženě zběsile, to nám nepřišlo.

Nad cílovou rovinkou okruhu ční vyhlídková věž
Nad cílovou rovinkou okruhu ční vyhlídková věž
Autor: Renault

Bude to i tím, že na rozdíl od předchozího Mégane R.S., který byl v mnoha ohledech zcela výjimečný, se novinka musí popasovat s často velmi sofistikovanou konkurencí. Třeba koncern Volkswagen už také vybavuje své rychlejší modely samosvorným diferenciálem – konkrétně to platí pro Golf GTI Performance, Leon Cupra a Octavii RS 245. Výsledek je působivý i za horších adhezních podmínek, čímž dřívější výlučnost Mégane R.S. trochu trpí.

Jako v alpině

Přeplňovanou zážehovou osmnáctistovku s výkonem 205 kW známe hlavně z nedávno oživené Alpiny A110. Zmíněný výkon je v rámci hothatchů pěkný standard, hlavně na silničkách v okolí Jerezu se nám rozhodně ani náhodou nestávalo, že bychom trpěli nedostatkem. Na okruhu jsme pak museli konstatovat, že je její přeplňovaná charakteristika vlastně trošku nudná. Doby, kdy bylo nutné držet atmosférický dvoulitr pod krkem v otáčkách, už dávno minuly. Teď stačí na výjezdu ze zatáčky přidat plyn, a je vlastně celkem jedno, jakou rychlost máte aktuálně zařazenou – 390 Nm je připraveno prakticky kdykoliv vytáhnout Mégane R.S. z oblouku. Okruh v Jerezu jsme tak absolvovali praktický celý na trojku a čtyřku.

V jednom bodě však osmnáctistovka hodně zklamala. I když jsme chvíli zkoušeli jet naprosto klidným tempem vyloženě na pohodu, spotřebu jsme nedostali pod jedenáct litrů. A jenom lehce ostřejší tempo, ovšem nikoliv okruhové nasazení s permanentně vytočeným motorem, znamenalo průměr minimálně patnáct litrů.

Ještě chvilku trpělivosti

Hladký španělský asfalt zvládá Renault Mégane R.S. velmi dobře, přesvědčivý by však mohl být i v českých podmínkách. Obě verze totiž disponují tlumiči s hydraulickými dorazy, což si lze zjednodušeně představit jako takový tlumič v tlumiči. Praxe je potom až pozoruhodná – na nerovnostech logicky očekáváte tupé rány od podvozku, přece řídíte hothatch s patřičně tvrdým odpružením. Dočkáte se ale jenom velmi decentní a tlumené odezvy. „Hydrodorazy“ se však velmi hodí také pro udržení kontaktu pneumatiky s rozbitým podkladem, což na české okresce jako když najdete. Na hledání se těšíme!

Budeme muset ale ještě chvíli vydržet, uvedení nového Mégane R.S. na český trh se plánuje až na květen. V tuto chvíli neznáme ani cenu, spekuluje se však o částce kolem 820 000 Kč za výchozí variantu Sport. Málo by to nebylo, ovšem vzhledem k tomu, že se Mégane R.S. nevzdal proti obyčejným sourozencům výrazně upravené techniky (už jenom to, že je o šest centimetrů širší…), nemusela by to být vysloveně nadhodnocená nabídka.

 

Renault Mégane R.S.
Renault Mégane R.S.
Autor: Renault

Dolů řadí sám. Úplně…

Tohle je jistě dobrá zpráva, že na rozdíl od menšího a notně vyměklého Clia R.S. můžete mít ultimativnější Mégane R.S. také v manuálu. Něco pro zastánce klasiky. Jestliže si budete chtít hrát na novodobějšího závodníka, který tam kvalty pálí pádly pod volantem (ta v Mégane R.S. rozměry a vyloženě funkčním tvarem opravdu připomínají závoďácká pádla), zvolíte dvouspojku EDC. Ta se naučila jednu zajímavou věc – v sekvenčním režimu stačí při zpomalování držet levé, minusové pádlo, a převodovka se o optimální převod postará sama. Zajímavé, možná však trochu zbytečné.

Renault Mégane R.S.
Renault Mégane R.S.
Autor: Renault

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
5 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si dvouleté předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte Elektrický zahradní gril Avenberg!

Výhody předplatného:

  • Dvouleté předplatné jen za cenu 2.340 Kč
  • Ušetříte 372 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851