Se škodovkami 4x4 na polárním kruhu: Rodinko, drž se! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Se škodovkami 4x4 na polárním kruhu: Rodinko, drž se!

Se škodovkami 4x4 na polárním kruhu

Fotogalerie

8 fotografií

Nabídku Škody tvoří především rodinná a manažerská auta. Jak nám ovšem dokázala za polárním kruhem, na sněhu a ledu se umí pěkně odvázat.

(více v čísle 13/18)

Každá desátá vyrobená škodovka má pohon všech kol. Jeho srdcem je vícelamelová mezinápravová spojka, která na povely řídicí elektroniky připojuje zadní kola. Vžilo se pro ni označení haldex, ale chceme- li být korektní, měli bychom mluvit o spojce firmy Borg-Warner. Tento americký koncern totiž trakční divizi švédské firmy Haldex v roce 2011 koupil.

Se škodovkami 4x4 na polárním kruhu
Autor: Škoda

Jde o jednoduchý a zcela automaticky pracující princip, který po řidiči nic nechce a sám se stará o to, aby byly v daný okamžik k dispozici maximální trakce a bezpečné jízdní vlastnosti. Logicky nejvíc těží zákazníci z výhody 4x4 při zimních cestách.

My jsme měli možnost poznat boleslavské čtyřkolky v trochu jiném světle. Na polygonu kdesi v lesích za polárním kruhem, nedaleko finského města Rovaniemi, jsme celý den driftovali, kličkovali, brodili se a vozili se na žhavém sedadle v Octavii RS 4x4 s okruhovou legendou Hansem-Joachimem Stuckem. Od rána do večera létal tím samým sněhovým korytem a každé kolo si užíval. S úsměvem na tváři pak potvrdil náš dojem. Na to, že jsou škodovky především rodinná auta, která vás mají v klidu dovézt na hory, fungují nečekaně výborně.

Stabilizační systém nabízí několik režimů. Kromě aktivace a deaktivace třeba mód Snow, ve kterém jsou reakce elektroniky v bezpečné míře utlumené a dávají větší prostor k prokluzu, který je občas k vyproštění vozu nebo vyjetí kopce zkrátka potřeba. Musíme uznat, že ESC je naladěné velmi jemně, i pod jeho dohledem se lze ve zdravé míře sklouznout bokem, což vám dnes z bezpečnostních důvodů nedovolí leckteré mnohem sportovnější značky – třeba Subaru. Teprve když začnete panicky točit volantem a karoserie chytne nezdravé pohyby, elektronika zasáhne. Ale když to máte v ruce, můžete s úsměvem na tváři kroužit ovály bokem – a je jedno, jestli v octavii, superbu, karoqu, nebo kodiaqu. Pro ně je pohon 4x4 v nabídce.

Se škodovkami 4x4 na polárním kruhu
Autor: Škoda

O pohonu všech kol

Petr Večeř , vývojář automatických převodovek a pohonu 4x4
Se škodovkami 4x4 na polárním kruhu
Autor: Škoda

Co pro vás jako vývojáře znamená aplikace pohonu všech kol?

Obecně je pohon 4x4 vyvíjen v souladu s těžištěm vozu, nastavením tuhosti podvozku, velikostí rozchodu a dalšími parametry. Z důvodu bezpečnosti je pohonu všech kol nadřazen stabilizační systém ESC a všechny další funkce jako XDS, ASR a další. S těmi všemi musí čtyřkolka spolupracovat a třeba na ledu nesmí zasahovat proti sobě, ale v součinnosti. Stejně tak automatická převodovka. Musí poznat, že se jede na ledu. Kdyby ne, podle velké rychlosti kol by měla tendenci neustále řadit vyšší stupně, což je v ten moment nežádoucí. Je to tedy velmi komplexní proces.

Když si koupím čtyřkolku a pustím se do tuningu – přitvrdím podvozek, rozšířím nápravy, dám velká kola… Projeví se to na fungování 4x4?

Nechme stranou legislativní stránku a podívejme se na to jen technicky. Základní funkce, tedy trakce, zůstane zachována. Může se to ale promítnout do fungování všech elektronických systémů zajišťujících jízdní stabilitu, a tedy bezpečnost. Tyto funkce jsou naprogramovány na určitou tuhost podvozku, náklony karoserie, a vy je úpravou samozřejmě zmatete.

Liší se nějak mezinápravové spojky v různých škodovkách?

Spojka jako taková je ve všech modelech stejná, ale liší se úhlové převodovky a lůžka, ve kterých je celý blok pohonu zadní nápravy uložený. Tím myslím sestavu diferenciálu, úhlové převodovky a vlastní spojky.

U konkurence se začíná prosazovat systém firmy GKN se třemi spojkami, kde první připojuje pohon zadních kol a dvě zbývající směrují točivý moment na jednotlivá zadní kola. Neuvažujete o tomto řešení?

V tuto chvíli jsme zcela spokojeni s pohonem 4x4, který používáme. Vzhledem k charakteru našich aut a poměru hmotností a výkonů je naprosto dostatečný. Budoucnost je ale samozřejmě otevřená a možné je cokoli. Principiálně obdobný systém, jaký popisujete, má naše Octavia RS na přední nápravě. Nicméně je třeba si uvědomit, že každý druh pohonu má svá pro i proti. Třeba odpojování kardanu pro úsporu paliva dělá z auta čím dál méně čtyřkolku a každé připojení znamená nějaký ráz.

Máte nějaké doporučení, jak systém 4x4 používat, aby co nejdéle vydržel?

Neřeknu nic objevného. V první řadě dodržovat předepsaný servisní plán, jinak je náš systém pohonu velmi robustní a dostatečně dimenzovaný, takže snese opravdu hodně. Nicméně pokud chcete, aby vám auto dlouho a dobře sloužilo, doporučím základní pravidla, jaká platí třeba pro samotný motor, případně turbo. Když vidíte, že na vozovce panují různé adhezní podmínky a čtyřkolka bude muset pracovat, nedávejte plný plyn hned po rozjezdu se studeným autem. Dejte převodovce a hnacímu ústrojí čas, ať se zahřeje a vše se začne správně mazat.

Předpokládáme ale, že čtyřkolka se umí sama chránit.

Je to tak, elektronika zabraňuje přehřátí spojky, a když k němu vlivem extrémní zátěže přece jen dojde, vyzve vás palubní počítač k pauze. Ale vidíte sami, že ani tady při celodenním driftování neměla jediná škodovka problém. S ochranou pomáhá i automatická převodovka tím, že přizpůsobuje řazení režimu jízdy a teplotě provozních náplní.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
13 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851