Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

21. 12. 2016

Roman Langr a jeho VW Caddy: Nejrychlejší instalatér

Roman Langr a jeho VW Caddy

Fotogalerie

6 fotografií

Volkswagen Caddy vychází z techniky golfu či octavie, kvůli robustnosti a ceně však má vzadu tuhou nápravu na listových pérech. Šikovnému instalatérovi vadila, a tak podvozek předělal.

(více v čísle 42/16)

Pokud existuje něco jako typický český tuning, tak to je načipovaný motor, pár spoilerů, mračítek a nálepek na autě. Proto o tuningu moc nepíšeme a za některé články z minulosti dodané externími spolupracovníky (třeba pověstná raketa na naftu od Petra Horáka) se snad i stydíme.

Instalatér nejezdí na kole

Roman Langr je instalatér, ale v autech se vrtá odjakživa. Jeho první byla Škoda 120, do rapidu v roce 1996 namontoval turbo a jeden čas jezdil velevzácným Opelem Kadett GSI 16V s asi nejlepším benzinovým dvoulitrem, jaký kdy kdo udělal.

Ve Volkswagenu Caddy si zkombinoval výrobní prostředek s autem pro radost. Na sériovém provedení jej však dost věcí štvalo: „Silnější dvoulitr se do něj dával až od roku 2012, já mám ještě verzi z roku 2010, kdy byl vrcholem výkon 103 kW. Což je poměrně málo pro auto s aerodynamicky nepříznivou kolmou zádí. Vůbec mi pak neseděly jízdní vlastnosti s tuhou zadní nápravou – na nerovnostech úplně vyhazovalo záď do vzduchu,“ vysvětluje Roman příběh auta, které si nakonec přetvořil způsobem, jaký nemá obdoby.

Turbo z mercedesu

Už s motorem nezůstal jen u obligátního čiptuningu, kterým lze zvýšit výkon jen tolik, kolik vzduchu dokáže turbodmychadlo natlačit do válců. Roman proto použil turbodmychadlo větší. Aby s velikostí příliš nevzrostla prodleva z nízkých otáček, zvolil typ s kuličkovými ložisky, který má menší vůli mezi skříní a rotorem, takže mu výfukové plyny neutíkají bokem a rychleji jej roztočí. Takové turbo však na žádném čtyřválcovém volkswagenu nejezdí – v sérii jej tehdy používal jen Mercedes- -Benz na třílitrovém šestiválci (obchodní označení 350 Bluetec, interně OM 642 LS). Výfukové svody a vůbec všechny montážní body jsou na mercedesu, a ještě šestiválcovém, samozřejmě zcela jiné. Roman odřízl svody z původního turbodmychadla, přizpůsobil a přivařil je k novému. Úkol obtížný i pro profesionální svařovnu s vysokoteplotními pecemi a znalostmi metalurgie zvládl v domácích podmínkách – pozvolným ohříváním, oklepáváním k vyrovnání napětí a svařováním z více míst. S takto upraveným autem najel už 60 000 km a vše drží, neobjevila se jediná prasklinka.

Roman Langr a jeho VW Caddy
Roman Langr a jeho VW Caddy
Autor: Jiří Káš

Zázrak za víkend

A to namáhání není vážně nízké. Kamarádi z firmy Dieselpower mohli pro motor, který má dostatek vzduchu, napsat software na doraz možností původního vstřikování. Výsledkem jsou hodnoty 176 kW a 420 N.m. Kuličkové turbo se opravdu snaží – točivý moment dosahuje hodnot blízkých maximu už před 2000 otáčkami a pak zůstává konstantní takřka v celém rozsahu otáček. Výkon pak logicky lineárně roste.

Ještě zajímavější je úprava podvozku. Do kotevních bodů listových per si Roman vyrobil pomocný rám, v němž pak drží jednotlivá ramena víceprvku z golfů či octavií. „Byla to docela práce, trvalo mi to celý víkend,“ říká. Žasneme podruhé. Dokázat něco takového za víkend, to jsme ještě neviděli. Pokud někdo sháníte fakt dobrého instalatéra, tak žádný šikovnější než Roman Langr asi po světě neběhá.

Majitel si sestrojil pomocný rám do původních kotevních bodů, takže nebyl nutný žádný zásah do karoserie. Potěšil nás volbou tlumičů - české HP Sporting jsou absolutní špička.
Majitel si sestrojil pomocný rám do původních kotevních bodů, takže nebyl nutný žádný zásah do karoserie. Potěšil nás volbou tlumičů - české HP Sporting jsou absolutní špička.
Autor: Jiří Káš

Brzdí líp než M3

Dynamika auta je vážně famózní – převodovka DSG (původně zde také nebyla) si s motorem dobře rozumí, zbytečně nepodřazuje a vytváří opojně dlouhé zátahy jednotlivých převodů. Dostatečné rezervy mají i brzdy. Vpředu šestipístkové z VW Touareg, vzadu z Multivanu T5. „Za tři roky, co s tím autem jezdím, jsem se skoro nepřestal divit, jak funguje. Třeba při jízdách na okruhu mě překvapilo, že se uchladí a výkon skoro nevadne. A zejména jak to zvládají ty brzdy. Honil jsem se s BMW M3, tedy s opravdovým sportovním autem. A bylo znát, že po pár kolech má s brzdami větší problémy než já,“ uzavírá Roman Langr. A neberte to, jako že se chlubí. Na to, co dokáže a umí, na nás působil neskutečně skromně – přesvědčit ho k focení nás stálo veškeré diplomatické dovednosti.

Roman Langr vzpomíná, jak vařil turbodmychadlo
Roman Langr vzpomíná, jak vařil turbodmychadlo
Autor: Jiří Káš

A je taková stavba vůbec legální? Policie prý nikdy potíže nedělala – auto se jim spíše líbilo. Na STK dříve také procházelo: Technici totiž používali selský rozum a viděli, že stavba v této kvalitě vážně není nebezpečná. Dnes se však bojí pustit cokoliv, co vypadá neoriginálně: A tak se caddy před prodejem dalšímu majiteli vrátí do „série“.

Šestipístkové třmeny vpředu původně brzdily těžké SUV Touareg i s až 3,5tunovým vlekem. Lehkou karoserii caddy zvládají naprosto suverénně.
Šestipístkové třmeny vpředu původně brzdily těžké SUV Touareg i s až 3,5tunovým vlekem. Lehkou karoserii caddy zvládají naprosto suverénně.
Autor: Jiří Káš

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
42 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte dárek - nůž Spartan Victorinox!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1191 Kč
  • Ušetříte 192 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851