Výstava autíček v Přešticích: Modelína a síla destrukce | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Výstava autíček v Přešticích: Modelína a síla destrukce

Výstava autíček v Přešticích

Fotogalerie

11 fotografií

Navštívili jsme netradiční výstavu autíček na západě Čech. Většina zdejších exponátů totiž vznikla svépomocně po jediném kusu, a to přímo v domácnosti jejich rozpustilého majitele.

(více v čísle 7/17)

Nejvyšší patro muzea v Přešticích nedaleko Plzně zdobí od konce ledna až do poloviny dubna výstava autíček Jiřího Beneše. „Sbírám je odmalička,“ prozrazuje majitel kolekce. Jeho prvním kouskem bylo zelené ferrari s drátěnými koly v krabičce Matchbox. Pak už rodiče na každé pouti otravoval o další a další přírůstky. Dnes jich má přes šestnáct stovek.

Jiřího však odjakživa úplně nejvíce lákala představa stavět vlastní autíčka. „Vyráběl jsem si je od dětství,“ vzpomíná na modelářské začátky. „Nejdřív z modelíny, později z balzového dřeva. Je to celoživotní vášeň,“ usmívá se.

Právě plastelínová kolekce je z celé sbírky nejobdivuhodnější. Spolu s fotografem Jirkou uznale pokyvujeme hlavou nad neuvěřitelnou trpělivostí tvůrce – přes spoustu barev tvárné hmoty mají veškerá autíčka přesné spáry a naprosto shodné boční proporce z obou stran. Ve vitríně jich stojí hned šedesát, inspirací se jim většinou staly skutečné vozy.

Nabourat příď favoritu je snadné. Neplatí to však u plastové hračky.
Autor: Jiří Pekárek

Velkou pozornost si zaslouží také monster trucky s obrovskými koly, přejíždějící hned dvojici osobních aut. Terénní Fiaty 127 a Panda vznikly výměnou podvozku u sériových autíček. Tipujeme, že do zničených vraků stačilo zaťukat kladivem… „Omyl, to byla vůbec nejhorší práce!“ zaráží nás tvůrce. „Musel jsem si vzít na pomoc svěrák a maličkou rozbrušovačku. Modýlky jsou totiž proti nárazu mnohem odolnější než skutečná auta,“ vysvětluje. Diorámata ve vitrínkách zobrazující destrukci působí naprosto přirozeně.

Líbí se nám opodál stojící favorit ze stavebnice Kliklak. Je totiž nabouraný na levý přední roh. „Protože je model plastový, musel jsem ho prořezat a nahřát. Kdybych do něho jen tloukl, rozbil by se na kousky. Ještě chci nasimulovat prasklé čelní sklo,“ prozrazuje nám další plány. Aby ale nedošlo k omylu – Jiří Beneš není žádný trýznitel autíček. „Já si s nimi jen hraji,“ přiznává se hrdě ke svému netradičnímu hobby.

Mezi exponáty nechybí ani kolekce zmenšenin veškerých aut, která dosud vlastnil. Dokonce si je opatřil stejnými registračními značkami a barvou laku karoserie. Nepřehlédnutelná je třeba Škoda 120 L v bleděmodré metalíze. Na další polici stojí vozy, jež Jiří používal v bývalém zaměstnání: třeba aro, wartburg, žuk nebo legendární Škoda 1203.

V expozici najdete i originální tovární modely bez zásahu kutila. Snad nejvíce prostoru získaly staré renaulty jako R4, R5, R8 či R12 Gordini. Aby také ne, Jiřího prvním autem byl kdysi také renault – sedan Dauphine ročníku 1961. Uvidíte i klasické matchboxy, jimiž sběratelská vášeň začala. „Živě si pamatuji na dlouhé fronty, které tehdy bylo třeba vystát…,“ vzpomíná Jiří na dětství. Přestože některé exponáty mohou vyvolávat kontroverzní názory, Jiří si stojí za svým: „Nepovažuji se ani za nejlepšího sběratele, ani nejlepšího modeláře. A proč to či ono autíčko vypadá právě takhle? Protože že se mi tak líbí. Anebo mi prostě takhle stačí! Zatím...?“

Na první pohled bychom řekli, že nejvíc práce na tomto diorámatu dalo osazení pandy terénním podvozkem. Omyl – Jiří se pořádně zapotil u destrukce polských „podstavců“.
Autor: Jiří Pekárek

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
7 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851