Martin Chodúr: Auto plné hudby | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Martin Chodúr: Auto plné hudby

Martin Chodúr

Fotogalerie

8 fotografií

Zpěvák Martin Chodúr vstoupil do povědomí diváků v roce 2009, kdy se stal historicky prvním vítězem soutěže Česko Slovensko hledá Superstar. V té době začal řídit. Baví ho to pořád.

(více v čísle 13/17)

 

Z našeho povídání vyplynulo, že je rozvážným řidičem. Choval se tak i při rozhovoru. Žádná přehnaná gesta, nechyběl úsměv, nouze nebyla ani o smích.

Příroda jako v pohádce

Čím byste charakterizoval svůj vztah k řízení?

Pro mě a moji práci je auto nezbytností. Bydlím kousek od Ostravy pod Lysou horou. Několikrát do týdne vyjíždím na koncertní cesty do Čech nebo na Slovensko, takže jsem v autě velmi často.

Pokaždé s radostí?

Přiznávám se, že ne vždy. Občas se musím přinutit, abych vyrazil, ale povinnost je povinnost. Pokud je hezké počasí a cesta ubíhá bez problémů, je to pohoda.

Volíte k cestě raději dálnice, nebo jiné typy silnic?

Nejsem příznivec monumentu D1. Mám raději trasu z domova do Bratislavy, kde jedu v jednom úseku asi hodinu úzkými silničkami v horském úbočí. To si užívám. Letos v zimě jsem odjížděl z domova ve čtyři hodiny ráno a moc se mi nechtělo. Všude bylo plno sněhu, a jak se krajina postupem času probouzela, připadalo mi to jako v pohádce.

Kolik kilometrů najezdíte ročně?

V posledních několika letech je to vždy kolem šedesáti tisíc.

Vzpomenete si na řidičské začátky?

Přišel jsem do autoškoly motory naprosto nepolíbený. Teprve tam jsem začal zjišťovat, jak se řadí a co má řidič v autě všechno za povinnosti.

To jste si nikdy předtím nezkusil, ani neokoukal?

Naše rodina ani nikdo z blízkých známých auto nevlastnil, takže se mi taková možnost nikdy nenaskytla. Jezdil jsem tramvají a chodil pěšky. Teprve když se mi povedlo v roce 2009 vyhrát první ročník soutěže Česko Slovensko hledá Superstar, uvědomil jsem si, že už se nechci nechat vozit na natáčení a budu si řídit sám.

Které automobily jste dosud vlastnil?

Vždycky se mi líbily vozy kategorie SUV americké či britské provenience. Prvním v řadě byl Dodge Nitro, výjimkou z mé záliby bylo Audi A1. Pak přišly na řadu Jeep Cherokee, Jaguar XF, Range Rover Evoque, Land Rover Discovery Sport a nyní řídím Jaguar F-Pace.

Ego za volantem neřeším

Může se zpěvák učit za volantem texty?

Ano, a dokonce velmi efektivně. V autě musím poslouchat hudbu, jezdit bez muziky je z mého pohledu totéž jako jíst bez chuti. Také si často zpívám různé žánry, ale rozhodně ne své písničky. Neznám zpěváka, který by něco takového dělal. Mrzí mě, že z automobilů vymizely přehrávače CD. Všechno už je na USB nebo přes bluetooth.

Co u současných vozů považujete za technologické výhody?

Rád používám speed limiter, který hlídá předepsanou rychlost, což se hodí na dlouhých cestách. Důležitá je pro mě také navigace v angličtině a jednu dobu jsem používal nahraný hlas Johna Cleese ze skupiny Monty Phyton. U klimatizace se držím pravidla nastavovat ji v autě do minus pěti stupňů v porovnání s venkovní teplotou. V zimě nedám dopustit na vyhřívané sedačky a volant.

Máte rád automatickou převodovku, kterou bývají často vybavována SUV, jimiž jezdíte?

Neměl jsem ji u jeepu a musím přiznat, že mi to vyhovovalo. Dařilo se mi lépe kontrolovat předepsanou rychlost. Potom však opět přišla auta se samočinnou převodovkou a nakonec jsem se rád přizpůsobil.

Změnil jste se jako řidič po narození syna, kterému je patnáct měsíců?

Prakticky nikoliv. Vždycky jsem byl opatrným řidičem, který se snaží dodržovat pravidla. Silný vůz mě nesvádí k uspokojení mužského ega, že musím jet rychle a být všude první. Větší umění za volantem je dodržovat předepsaná pravidla, rychlost a chování, protože na silnici není žádný řidič sám za sebe. Můžu třeba stokrát nesouhlasit s omezenou rychlostí, ale zkrátka tam je a konec diskusí.

Jaké máte zkušenosti s policisty?

Většinou pozitivní. Když občas musím platit pokutu, nediskutuji. Člověk někdy udělá chybu, tak by ji měl uznat. Pokud mě příslušníci občas poznají, ani v takovém případě nedělám problémy.

Nechtějí cédéčka?

Vidíte, to mě nenapadlo. Třeba jim ho někdy přidám i k té pokutě.

Jsou policisté v Česku jiní než v zahraničí?

Před pár týdny jsem si v polských Katovicích koupil parkovací kupon, a když mi o několik minut později vypršel limit, dal jsem tam další. Ovšem ten krátký rozdíl využil policista k tomu, aby mi dal pokutu. Holt se nedá nic dělat. Na dovolené v Dubaji se mi ve snaze hledat správný směr povedlo projet nevědomky asi sedmkrát elektronickou mýtnou branou. Dost jsem se divil, když mi později do Česka doputovala upomínka, abych doplatil chybějící sumu peněz.

Hodně agresivních řidičů

Co vám vadí na českých silnicích?

Mnoho bezohledných šoférů, kteří někam spěchají, i když nemusí. Rychlou jízdou chtějí neustále okolí dokazovat svou převahu. Nechápu situaci, když předjíždím na dálnici kamion a mám za sebou jiný vůz, který na mě tlačí, abych mu co nejdříve uhnul. Natruc občas zvolním a za takové situace následuje další nešvar.

Jaký máte na mysli?

Klakson. Místo trpělivosti mají lidé pocit, že musí při sebemenší příležitosti vytroubit druhého. Místo aby se naučili například pravidlo zipu, jehož nepochopení je také českou specialitou.

Kolik jste jel v životě nejrychleji?

Kolem sto osmdesáti, což se mi jednou stalo na dálnici v Německu. V autě hrála rytmická hudba a najednou jsem si uvědomil, že mám těžkou nohu. Ta rychlost tam najednou byla. Ovšem opravdu to bylo výjimečně.

Zkusil jste někdy řídit motocykl?

Nikdy jsem po tom netoužil. Z mého pohledu je lépe mít kolem sebe nějakou konstrukci, navíc má auto větší stabilitu. Taky je rozhodně pohodlnější. O jednom slovenském bubeníkovi se vyprávěla příhoda, že rád jezdil na silné motorce na koncerty na poslední chvíli. Bohužel si jednou spletl směr a po hodině zběsilé jízdy zjistil, že je v Polsku.

Nejste příznivcem rychlé jízdy. Jaký vztah máte k motoristickému sportu, který je naopak plný adrenalinu?

V deseti letech mě pohltila formule 1. S bratrem jsme několik let fandili Michaelu Schumacherovi, když byl s ferrari několikrát mistrem světa. Také jsme váleli F1 na playstationu. Teď už nemám tolik času, abych sport sledoval.

Chcete vždy a za všech okolností řídit?

Rozhodně ne. V mém okolí jsou lidé pocitem, že na silnici umějí všechno na světě. Bývají chvíle, kdy si chci dopřát více pohodlí, a tak se od nich nechám bez problémů povozit.

Co říkáte na ženy za volantem?

Bývají klidnější než muži, při jízdě spotřebují méně paliva a dokážou na dálnici to, co muž nikoliv. Umí jet rychlostí devadesát. Jedním z důkazů je moje přítelkyně Ivonka, která dojíždí každý den pětatřicet kilometrů za prací do Ostravy. Na dálnici jede devadesát a v klidu dorazí, kam potřebuje. Já bych jel na jejím místě rychleji.

Máte jako řidič nějaké neřesti?

S odchodem přehrávačů CD z vybavení aut se přestěhovalo přehrávání písniček také do mobilů. Takže se občas přistihnu, že v telefonu hledám něco, co bych si chtěl pustit, a nevěnuji se dostatečně řízení. To je velká chyba.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
13 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851