Léto 2018 = léto (auto)lásky
Čtenáři věrní i občasní,
je to letos opravdu horké léto. Každá z jeho nových zpráv tak žhaví! Mohlo by se zdát, že v tropech těchto prázdnin lidé raději poleží po ránu v lese, místo oběda jen posedí u piva, odpoledne stráví v chladu sklepení zřícenin hradů a večer se pomilují ve stínu kukuřičných polí.
Ne všichni. Moc a moc se jich vidí za volantem. Hrnou se do dealerství! Jsem životním optimistou, ale že bude červenec 2018 nejlepším červencem v historii prodejů nových aut v Česku? Ne, to jsem vskutku netipoval. Čísla však meziročně vzrostla o víc než 10 %. Po sedmi měsících hlásí statistiky přes 165 000 nových vozů. To neměly před pěti roky za celých dvanáct měsíců! Přitom nová auta – jak rozebíráme v hlavním tématu – nejsou. Tedy… … ona jsou. Jenže už skoro čekají na odstavných plochách. Automobilky je vyrobily a dál vyrábějí. Razítka, jež potřebují kvůli nařízení EU pro schvalování nových typů vozidel z loňského července, ale nestihnou. Asi ani nemohou. Šlo – jak analyzuje Martin Frei o tři strany dál – ze strany EU v případě 1. září o termín šílenců. Podobné změny se v autobranži dřív schvalovaly i s pětiletým předstihem. Na emisní revoluci 2018 nechal Brusel výrobcům čtrnáct měsíců! Na nové motory, katalyzátory, převodovky, měřicí a testovací vybavení… Je nad žhavé slunce letošního léta jasné, že tohle všechno stihnout překopat a zároveň schválit se fakt nedá. Takže ano. Věřte slovům z titulní strany, že chybějí auta. Ale věřte i tomu, že láska k nim neuvadá. A že se prodávají – byť „ta“ před směrnicemi – nejvíc v historii. A věřte i tomu, že na pražské výstavě Světa motorů „Auta na náplavce“ jich budou za tři týdny plné oba vltavské břehy. A my na straně 38 dokonce poprvé prozrazujeme, kde jaká značka stánek novinek svých miláčků vystaví.
Krásné čtení plné lásky (nejlépe v autě) vám přeje
David Šprincl, zástupce šéfredaktora