Automatický parkovací dům: Mechanický portýr | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

20. 6. 2013

Automatický parkovací dům: Mechanický portýr

Parkovací dům Slaný

Fotogalerie

12 fotografií

Nesnášíte parkování? Samočinný parkovací dům to udělá za vás! Vypravili jsme se jej vyzkoušet. 

V úplném centru středočeského Slaného vyrostl nový a docela nenápadný moderní dům. V úplném centru středočeského Slaného vyrostl nový a docela nenápadný moderní dům. Jeho účel? Automaticky, bez zásahu řidiče ubytovat až 149 aut.

„V roce 2009 jsme dostali za úkol vyřešit parkování v centru. Možností byl buď klasický dům s nájezdovými rampami, nebo výtahový, kde řidič zajede na místo a systém se postará o zbytek,“ vzpomíná první místostarosta Slaného Jaroslav Hložek, který je ve městě odpovědný za dopravu.

„Pokud by radnice zvolila systém rampový, vešlo by se na vyhrazený pozemek pouze osmdesát až devadesát aut,“ popisuje. „Pro výstavbu domu o stejné kapacitě, jakou má automatizovaný, bychom museli zakoupit i vedlejší pozemek,“ odůvodňuje vyšší investici, která činila 86 milionů.

První část parkovacího procesu, kde řidič přijede k zá- voře umožňující vjet do parkovacího boxu 1 , už jsme popsali v textu. S orientací pomáhá světelná tabule na boku garáže
Autor: David Rajdl
Privátní jednogaráž

Celý systém funguje tak, že šofér zajede do parkovacího domu a zastaví před jednou ze dvou závor. „Když auto zaznamená smyčka v podlaze, závora se otevře a řidič může vjet do připraveného parkovacího boxu,“ vysvětluje Vladimír Swiech, projektový manažer společnosti Koma, jež systém nainstalovala. Mechanický portýr Motorista se pak musí přesně trefit na určené místo, s čímž mu pomáhá indikátor na boku garáže. „Právě tohle je jedna z věcí, kterou bychom ještě chtěli doladit. Ukazatel by měl být na čele garáže před řidičem, nikoliv na boku,“ říká místostarosta.

Obsluha pomůže

Když je vůz na svém místě, musí řidič zatáhnout ruční brzdu a zařadit jedničku. Pak může zamknuté auto opustit. „U východu si pak vezme parkovací kartičku,“ popisuje Hložek. V tu chvíli se za automobilem zavřou dveře a zmizí v útrobách parkovacího domu. „Víme, že to je nezvyklé. Proto bude po dobu letošního roku v místě sedět i vyškolená obsluha,“ uklidňuje místostarosta Jaroslav Hložek. Co se s autem dál děje, se můžete dočíst v samostatném článku Mezi čidly a elektromotory. Pro obyvatele Slaného bude navíc zpočátku parkovné zdarma.

Moderní vzhled se nám líbil. Třeba bývalý hejtman Rath proti němu však bojoval.
Autor: David Rajdl

Stejně prosté je i vyzvednutí vozu – zákazník prostřednictvím terminálu zaplatí a automobil během chvilky přijede zpět do jedné ze dvou kójí.

V mžiku zpět

„V podmínkách jsme měli uvedeno, že auto musí být vráceno uživateli do dvou minut,“ říká Hložek. Problém může nastat při vyjíždění většího množství aut. Přes ulici je totiž městské centrum, kde se pořádají například plesy. Když pak všichni najednou dojdou pro vůz, mohou čekat na výjezd. „Pokud ale skončí fotbalový zápas, je to na normálním parkovišti stejné,“ obhajuje možnou situaci jeden z tvůrců projektu. Dům také umí přerušit parkování. „Lidé třeba nakoupí nebo si v autě zapomenou tašku. V tom případě lze auto přivolat, a když je vše vyřízeno, zase jej odeslat pryč,“ dodává.

Fotí se

Mezi další výhody patří také fakt, že odpadá problém manipulace v malém prostoru – tedy riziko, že auto někdo odře. V domě se také nemusí topit ani uklízet.

Aby se provozovatelé vyhnuli riziku nařčení z poškození vozu, je každý před uskladněním vyfocen. Podle obrázku se také auto hledá, pokud uživatel ztratí parkovací lístek. „V tom případě se platí pokuta pět set korun. Musí se totiž přivolat policie, které majitel prokáže vlastnictví vozu. Vše se následně zdokumentuje,“ popisuje Vladimír Swiech.

Jak jsme vyzkoušeli, systém skutečně může fungovat. A podobných řešení bude možná v budoucnu přibývat. Parkovacích míst je totiž stále nedostatek a ceny pozemků v centrech měst jsou tak vysoké, že se mohou vyplatit i takto exotická řešení. eho účel? Automaticky, bez zásahu řidiče ubytovat až 149 aut. 

V útrobách budovy je připraven dieselový agregát pro případ výpadku elektrické energie
Autor: David Rajdl

Víte že…

 … v budově se nachází šest podlaží? Vzhledem k tomu, že tam lidé nechodí, mohou být patra vysoká jen na velikost vozu. 

… životnost skeletu budovy činí klidně sto roků? Samotný mechanismus pak
bude asi po třiceti letech postupně obměňován.
… samozřejmostí je generátor, který naskočí bezprostředně po případném výpadku proudu a umožní vyjezd všech aut?
… kapacita téměř sto padesáti míst si vyžádala přísnější požární předpisy? Dům tak disponuje tlakovými nádobami a systémem, který umožní lokální hašení přímo v místě potenciálního požáru.
… v případě poruchy může se systémem pracovat opravář dálkově a vyřešit chybu?
… parkovací místa jsou omezena výškou a šířkou? Znamená to, že ne každé
auto se do domu vejde. U běžných není problém – třeba superb zde zaparkujete bez problému, s hummerem nebo větší dodávkou už to však nejde.
… podle předpokladů část kapacity zaberou lidé, kteří si pronajmou parkovací
místo na delší čas? Mohlo by jich být kolem čtyřiceti.
... parkovné činí během dne dvacet korun za hodinu? Za parkování přes noc
se potom platí padesátikoruna, místo na měsíc stojí 900 Kč a celoroční používání deset tisíc.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
07 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851