Když kámen rozbije čelní okno: Pouze zacítil, uslyšel a všiml si nárazu… | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Když kámen rozbije čelní okno: Pouze zacítil, uslyšel a všiml si nárazu…

Když kámen rozbije čelní okno

Kámen vám rozbil čelní okno a „viník“ souhlasí s výplatou škody z jeho povinného ručení? Připravte se na souboj s pojišťovnou. 

Pokud vám letící kámen rozbil čelní okno, připravte se na hru nervů, kde jste sami nic nezavinili, a přesto si budete vše platit sami. Tedy v případě, že nebudete mít štěstí na nebývale ochotného motoristu na jedné straně a pojišťovnu lidumila na druhé.

 

„Chybí hodnověrný důkaz o tom, že čelní okno bylo nade vší pochybnost poškozené kamenem, který se odrazil od vozidla pojištěného,“ napsala jistá pojišťovna nejmenované motoristce. Nic platný nebyl ani podpis řidiče jedoucího před ní, že souhlasí s náhradou škody ze svého povinného ručení. Pojišťovna začala dělat problémy.

 

Především neustoupit!

 

„Uvedené vychází pouze z domněnky, že se tak mohlo stát, a ne z přesvědčení, že se tak opravdu stalo, nebo to viděli,“ napsala řidičce pojišťovna. Následovala přestřelka korespondence, protože poškozená majitelka vozu nehodlala ustoupit ze svých nároků ani o milimetr. Část dopisu pro zajímavost přetiskujeme v samostatném článečku. Schválně jestli mu napoprvé porozumíte – jedno souvětí oddělené sedmi čárkami pokládáme za tragikomický omyl…

 

A jaký byl výsledek? Nakonec pojišťovna škodu do poslední koruny uhradila. Ale znamenalo to neustále odpovídat na dopisy a neustoupit. „Pojišťovny prostě zkoušejí, co si člověk nechá líbit. Důležité je vydržet,“ radí mechanik Gustav Havel, který se specializuje právě na výměny čelních oken a o celém případu nás informoval. „Pojišťovny někdy říkají, že se okno, tak jak je uvedeno, nemohlo rozbít. Kameny ale nelétají samy z nebe,“ kroutí hlavou technik.

 

Co když mám rozbito

 

A jaká existuje obrana? Po pravdě dost obtížná – když se ocitnete v roli poškozeného, doporučuje se ihned zastavit domnělého viníka. Zajistit co nejvíc svědeckých výpovědí, udělat snímky, videa. Sepsat evropský záznam o nehodě. „Stačí ale i kousek papíru s popisem děje a kontakty na účastníky,“ říká Gustav Havel a doporučuje hned z místa volat na linku pojišťovny „viníka“. Nahlásit, co se stalo, jak, kdy přesně. Tohle všechno později pomůže k náhradě toho, co vám oprávněně patří.

 

Bohužel ale ani podpis na formuláři a prvotní souhlas „viníka“ nemusí být nic platný. „Často se stává, že řidiči kamionů a služebních vozidel papír podepíšou, ale na nátlak zaměstnavatele z obav o zdražení povinného ručení to za týden odvolají,“ říká technik. V takových případech pojišťovna bez ohledu na prvotní souhlas svého klienta nic nezaplatí. „Řekne třeba, že si to neuvědomil, bylo to na nátlak, nebo se to takhle nemohlo stát. A nikdo s tím nehne,“ upozorňuje Gustav.

 

Pro klid si musíš připlatit!

 

Z uvedeného je tedy patrné, že poškození se slabší výdrží či nervy mnohdy přijdou o zaplacení oprávněných nároků. Anebo stačí, aby prostě jen neměli v autě svědka, či přiletěl kámen z protisměru a nebylo možné určit jednoznačně viníka (na dálnici poměrně časté). Cena čelního okna vždy činí několik tisíc a třeba u autobusu klidně přesáhne sto tisíc. Přitom jde o nejčastější škodní událost. „Denně naši klienti hlásí dvě stovky takových případů, ročně v průměru padesát tisíc,“ vypočítává Jan Marek z ČP.

 

Pojišťovny se pochopitelně nepřetrhnou, aby proplatily něco, co nemusejí. Těží z toho v konkurenčním boji, případně nabízejí připojištění. „Vzniklo jako reakce na časté poškozování čelních skel kamínky odlétajícími od kol jedoucích automobilů. V řadě případů bylo prokazování a uplatňování škody z povinného ručení viníka velmi komplikované a často bývalo i předmětem spekulací,“ objasňuje Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny s připomínkou, že to navíc mělo vliv na ztrátu bonusu z povinného ručení. To je bohužel případ i jinak bezproblémového plnění z havarijního pojištění.

 

Tady si navíc musíte spočítat, jestli se to vůbec vyplatí s ohledem na vaši spoluúčast.

 

Víte, že některé tuzemské pojišťovny dávají klientům samolepky na skla? Bezprostředně po vzniku události zabrání dalšímu rozšiřování praskliny a umožní scelení poškozeného místa. Čelní sklo se při něm nemusí vyřezávat z karoserie a je to levnější než výměna pro řidiče, kteří nemají okno připojištěné. 

 

Rozumíte pojišťovacímu jazyku

„V souvislosti s uplatněným nárokem na náhradu škody na vozidle musí být prokázáno, že škoda byla vyvolána zvláštní povahou provozu konkrétního vozidla. Nestačí pouze shodné vyjádření řidiče odpovědného a druhého (poškozeného) vozidla, ani listiny vystavené ve shodném duchu pro účely uplatnění nároku na pojistné plnění. Chybí hodnověrný důkaz o tom, že čelní okno bylo nade vší pochybnost poškozené kamenem, který se odrazil od vozidla pojištěného. Pokud řidič „poškozeného“ vozidla i pojištěný uvádějí, že ke škodě došlo nárazem kamene, který svým autem jeden z účastníků odhodil na vozidlo druhého účastníka, nejde o hodnověrné tvrzení, neboť nevychází z vlastních poznatků a vlastního zjištění, ale jen z tvrzení poškozeného a toho, že viděli, že má poškozené čelní okno. Uvedené vychází pouze z domněnky, že se tak mohlo stát, a ne z přesvědčení, že se tak opravdu stalo, nebo to viděli. Ve skutečnosti tak ani samotný poškozený neviděl, že se kámen odrazil, anebo byl vymrštěn vozidlem pojištěného. Pouze zacítil, uslyšel a všiml si nárazu do čelního skla – ani on tedy nemůže jednoznačně nade vši pochybnost tvrdit, že ke škodě došlo tak, že se kámen odrazil od vozidla pojistníka. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem nelze hradit skutečnou škodu na vozidle a výše uvedený škodní spis odkládáme bez výplaty.“

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
11 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851