Otázky: Vysoká spotřeba Fabie MPI | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

11. 6. 2013
Zdeněk Janda Cimbu Autosport

Otázky: Vysoká spotřeba Fabie MPI

Vysoká spotřeba Fabie MPI

Fotogalerie

5 fotografií

Zvýšená spotřeba paliva bývá v praxi jedním z nejčastějších projevů automobilového
stáří. Lidé ji často i tolerují v domnění, že jde prostě už o opotřebení motoru, jehož
oprava by byla příliš drahá. Přitom skutečná příčina může být velmi konkrétní a levně
řešitelná – nabízíme pár tipů ke škodováckému motoru 1.4 MPI OHV (44 nebo 50 kW) z let 1999 až 2003 coby odpověď na otázku čtenáře.

Se zájmem jsem si jako dlouholetý majitel Fabie 1.4 MPI/44 kW přečetl v čísle 14 článek z rubriky Bazar. Asi ještě odložím prodej našeho téměř třináctiletého „kocoura do města“. S řetězem je to přesně tak, jak píšete (má lehce přes 100 000 km a chrastí), olej do vody dle automechanika pronikl také (asi vinou toho, že jsem chladicí kapalinu moc neměnil), jinak jsem s vozem velmi spokojený. V motoru se za tu dobu měnily jen svíčky a jednou čistila zakarbonovaná škrticí klapka. Štve mě jenom fakt, že motor je teď dost žravý. Jezdím tedy zejména krátké trasy po městě, přesto mi spotřeba přes 10 l/100 km připadá vysoká. Netušíte, čím by to mohlo být?

Petr Hoštička

1) Detonační spalování

Příčinou zvýšené spotřeby paliva může být paradoxně například zmíněný chrastící rozvodový řetěz. Jím způsobované vibrace totiž zaznamenává čidlo klepání a řídicí jednotka z toho mylně usuzuje na detonační spalování (takzvané klepání motoru), proti kterému bojuje snížením předstihu. Tím klesá expanzní poměr a účinnost motoru. Přeloženo do lidské řeči začne palivo hořet později a stihne tak odevzdat v motoru méně ze své energie. Stejným způsobem zvyšuje spotřebu vadný termostat teplého sání. Když se vosk v něm časem unaví, motor i po zahřátí stále nasává horký vzduch od výfuku. V důsledku toho pak opravdu klepe, což řídicí jednotka řeší opět snížením předstihu. Výsledkem je nižší výkon a vyšší spotřeba paliva. Celé teplé sání je trochu přežitkem z dob, kdy u stodvacítek či favoritů hrozívalo zamrzání karburátoru – zkušení praktici radí systém zcela vyhodit. Tedy upravit tak, aby sál vždy studený vzduch.

Nenasává váš motor stále horký vzduch od výfuku? I to může způsobovat vyšší spotřebu.
Autor: Svět motorů

2) Nízká teplota

U deseti- a víceletých vozů je vysoce pravděpodobná závada termostatu chladicí kapaliny, kde zůstává stále otevřený. Voda tak do chladiče proudí i po studeném startu a motor se ohřívá pomalu, či vůbec nedosáhne provozní teploty. Řídicí jednotka na to ordinuje stále bohatou směs. V tomto případě o podchlazení agregátu informuje ukazatel v přístrojovém štítu. Záludnější je situace, kdy motor sice podchlazený není, ale řídicí jednotka si to myslí. Závady čidel teploty jsou po letech časté a mohou být zrádné. Načteno sériovou diagnostikou ukazuje čidlo správné hodnoty a až náročnější paralelní diagnostika s osciloskopem ukáže, že co chvíli jeho signál na okamžik ulítne, což řídicí jednotku mate a ona opět obohacuje směs. Tuto závadu řešte i v případě, že peněz na benzin zatím máte dost. Bohatší směs totiž smývá olejový film, takže dochází k rychlejšímu opotřebení motoru.

3) Dusí ho výfuk

K výfukovému systému míří i další možná příčina. Je vcelku běžné, že tlumič výfuku ještě nemá vnější netěsnost, ale přepážky uvnitř již vyrezly. A když se nějaká z nich šikovně vzpříčí, klade značný odpor proudění výfukových plynů. Příčinou zvýšené spotřeby pak jsou čerpací ztráty a opět klepání (viz bod 1). Cestu výfukových plynů může blokovat také katalyzátor s rozpadlým nosičem. Pokud na něj poklepete a uslyšíte sypání písku či chrastivý zvuk, může být příčina právě zde.

4) Falešný vzduch

První možností je, že se do sání dostává vzduch ještě někde za škrticí klapkou, lambda-sonda ve výfuku pak zaznamená chudou směs a velí přidat benzin. U fabie jsou místem netěsnosti pověstné gumičky kolem vstřikovačů, ale může to být také volná hadice k podtlakovému posilovači brzd (časem se uvolňuje její spona) či ventil odvětrání palivové nádrže (má ve stanovených intervalech vytahovat benzinové páry do sání). Podobné je, když lambda-sondu mate vzduch, který motorem neprošel. Zde bývá příčinou netěsnost výfukového potrubí, což může být nejen obligátní koroze, ale rovněž vadné těsnění mezi hlavou a svody či prasklý vlnovec.

Ano, i skrz gumičky pod vstřikovači zvládne motor přisát nemalé množství falešného vzduchu. Podtlak v sání po zavření škrticí klapky je totiž vážně velký.
Autor: Svět motorů

5) Palivový filtr

U benzinových fabií se má palivový filtr měnit každých 60 000 km. Palivo nejen čistí, ale ovlivňuje i jeho tlak. Pokud si automechanik plete čtrnáctistovky ve fabii a místo filtru pro MPI použije filtr pro 16V, je pak ve vstřikování příliš vysoký tlak (3,5 místo 4,5 baru). V některých režimech (kdy motor nejede podle lambda-regulace) pak může být směs příliš bohatá. Palivový filtr proto kupujte vždy ve značkovém servisu podle VIN čísla vozidla.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
17 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851