Zdražení povinného ručení: Špatná zpráva pro miliony řidičů | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

19. 6. 2013

Zdražení povinného ručení: Špatná zpráva pro miliony řidičů

Povinné ručení

Povinné ručení už nikdy nebude tak levné jako dosud. O to víc se vyplatí vybírat. Udělali jsme to za vás.

(více v čísle 16/13)

Poslanecká sněmovna na závěr března schválila návrh na změnu zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, který nařizuje pojišťovnám odvádět 3% z ročního přijatého pojistného na financování činnosti základních složek integrovaného záchranného systému - zejména hasičského záchranného sboru.

Svět motorů proti tomuto nehoráznému podrazu na řidiče bojoval do posledních chvil, podobně jako další rozumní Češi. „Schválený pozměňovací návrh je špatnou zprávou pro sedm milionů motoristů. Ti bohužel toto zatížení zcela jistě zaznamenají v růstu cen povinného ručení,“ komentuje situaci Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Proč ta diskriminace?

„Je smutné, že mnozí pravicoví politici za přispění ministerstva financí podpořili toto diskriminační opatření, které bude mít dopad na obrovskou skupinu občanů – řidičů. Argumentace ve sněmovně o možnosti kompenzace ztrát z povinného ručení jinými ziskovými produkty je v přímém rozporu s povinnostmi pojišťoven vyplývajícími ze zákona o pojišťovnictví,“ zlobí se Síkora. „Jde o řešení nevyvážené a dokonce nespravedlivé,“ shrnuje za pojišťovny Renata Čapková z ČPP.

Přitom podobné návrhy vláda v minulosti několikrát zamítla s tím, že se jedná o nesystémové daňové opatření. Letos ale v parlamentu prohrála a s ní i celé řidičské Česko.

Novinka je o to zvláštnější, že pojišťovny a Česká kancelář pojistitelů již od roku 2010 hradí dobrovolně na základě dohody s HZS zásahy při likvidaci nehod podle skutečných nákladů.

 

Tyto zásahy by podle nového návrhu měly pojišťovny platit formou paušálu. V současné době jejich roční objem zhruba devadesáti milionů korun odpovídá vývoji škod ze zásahů hasičů u dopravních nehod. Zavedením paušální částky 6900 Kč za hodinu zásahu by vzrostl objem fakturovaných prostředků na tři sta milionů! „Tato úprava povede k dalšímu nárůstu ceny povinného pojištění,“ má jasno Síkora.

 Na hraně? Už za ní…

Novým odvodem tak bude zatížena oblast povinného ručení, která dlouhodobě vykazuje negativní bilanci. Celkový úhrn škod každoročně narůstá a již v roce 2011 finanční objem vzniklých škod a souvisejících nákladů překročil pojistné o 1%. Přes rok už tak pojišťovny nebalancují na hraně, ale za ní.

Produkt pojištění z odpovědnosti z provozu vozidla nefunguje na principu průběžného financování, ale na kapitálovém principu. Velká část závazků (zejména škody na zdraví) je splatná až v dalších letech po vzniku škodné události a je nutné na jejich budoucí výplatu alokovat potřebné prostředky již v roce vzniku škody.

Co na to pojišťovny?

Zdraží se, to je zřejmé. „Nemusí se ale dotknout všech stejně, například řidiči s bezeškodným průběhem to tak nepocítí,“ myslí si Petr Červinek, produktový manažer Triglav pojišťovny.

 

Za to, že pojišťovny nechaly dojít balancování až za hranu ziskovosti, může tvrdá konkurence. „Povinné ručení prochází nesnadným obdobím. Stoupají náklady při škodách na zdraví a zároveň přetrvává na trhu cenová soutěž. Novinka z parlamentu věci taky nepomohla,“ přemítá Kateřina Bílá z Wüstenrotu.

 „Navíc další změny by mohla přinést novela občanského zákoníku, která předpokládá výrazné navýšení nákladů na straně pojišťoven v souvislosti s výplatou škod z povinného ručení. Od roku 2014 lze tedy v této souvislosti očekávat další nárůst pojistného, a to plošně přes celý trh,“ odhaduje další vývoj Václav Bálek z Allianz. 

Hledejte levnější

Všechny tyto trendy mnohdy trestají ty, co by měli být ve výhodě: stálé klienty, kteří už mají smlouvy u pojišťoven spíš ze setrvačnosti.

Ústavy totiž nahánějí hlavně nové klienty. „Na nových pojistkách pak dnes všechny pojišťovny v průměru prodělávají. Jediné, co jim umožňuje přežít, jsou pojistky uzavírané v předchozích letech,“ uznává Ivana Buriánková z České pojišťovny.

O to víc radíme: hledejte! Namátkový příklad řidiče a řidičky, který používáme ve Světě motorů už čtyři roky, krásně ukazuje obří rozdíly.

 Dohnaly jsme svět

 O peníze sice jde až v první řadě, přesto není od věci se dívat i dál. Povinné ručení roku 2013 se nedá vůbec srovnávat s tím před pěti lety: nabalilo na sebe spoustu prvků z havarijního bratříčka, mocně se rozmohla přímá likvidace, jíž se věnujeme samostatně. „Český pojistný trh tím přinejmenším dohnal úroveň vyspělých západních trhů. Nabídka produktů a služeb je kvalitativně na vysoké úrovni,“ myslí si Renata Čapková z ČPP. 

 Kolik zaplatíte za ručení? 

 

2010

2011

2012

2013

Muž, 35 let, Neratovice, Škoda Fabia 1.4/44 kW (1397 ccm), r. v. 2001, pojištěn devět a čtvrt roku, bez nehody

Allianz

2825

2356

2244

2146

Axa

1620

1620

1549

1834

ČP

2726

1985

1985

2052

ČPP

2250

2094

2088

2324

ČSOB Pojišťovna

2564

1946

1924

1937

Generali

2496

2288

1190

2156

Hasičská

2897

x

2183

2182

Kooperativa

2751

2858

2080

2625

Slavia

2192

2423

1933

 

Triglav

2285

1474

1474

1563

Uniqa

2355

1850

1850

2161

Wüstenrot

1940

1728

1360

1600

         

Žena, 22 let, Praha, VW Golf 2.0 TSI/155 kW (1984 ccm), r. v. 2010, pojištěna dva a čtvrt roku, jedna nehoda

Allianz

13 673

10 414

12 788

7501

Axa

13 478

44 928

33 292

49 734

ČP

10 050

10 288

9353

12 345

ČPP

13 071

12 363

12 337

13 715

ČSOB Pojišťovna

12 442

12 115

12 247

13 647

Generali

9600

8832

12 974

15 264

Hasičská

9 217

x

11 918

12 455

Kooperativa

11 152

5 723

8621

6276

Slavia

11 319

10 369

13 316

 

Triglav

6535

9999

10 571

12 470

Uniqa

14 466

10 926

10 926

10 449

Wüstenrot

20 700

13 088

11 600

13 340

 Zdroj: Údaje od pojišťoven

 

Občas je to skoro válka

Přetahovaná o klienty, žebříčky, kolik nových smluv jim přibylo: pojišťovny občas připomínají v oblasti povinného ručení fotbalový trh. „Poslední roky jsme svědky finanční války, která zejména v povinném ručení dostala cenu zjevně na samé dno,“ přiznává Renata Čapková z ČPP.

„Přitom roste všechno: škody na zdraví, ceny náhradních dílů, oprav,“ říká Milan Káňa z Kooperativy.

Jeden příklad za všechny? Ceny čelních skel. „Ta přestala mít jenom různé odstíny a vyhřívání, ale do vozidel se standardně začala dodávat i výbava značně ulehčující řidičům život: senzory deště, mlžení a nakonec i zařízení hlídající jízdu v jízdních pruzích, bezpečné vzdálenosti, automatické ovládání dálkových světel a podobně. Ceny skel tím v některých případech vzrostly na čtyřnásobek. Proti tomu ceny povinného ručení posledních pět let klesají. Jednoznačně tak musí dojít ke změně,“ má jasno Káňa.

Ne vždy se ale musí jednat o navýšení pojistného. „Podle vyhodnocení rizikových faktorů jako doba pojištění, počet pojistných událostí, věk pojistníka, region, stáří smlouvy a tak dále bude dopad na pojistné za konkrétní smlouvu diferencovaný. To znamená, že někteří budou platit stejně, jiní více, další méně. V průměru by se sazby měly zvýšit o tři až pět procent,“ odhaduje Káňa.

„Rozhodně vzroste úloha dalších segmentačních kritérií,“ souhlasí Čapková. „Konkurence se pak bude dál rozvíjet zejména v oblasti poskytovaného servisu či v rámci zvýhodňování a nabídky nejrůznějších připojištění, poskytovaných ve formě různých benefitů,“ uzavírá Čapková.

Počet pojištěných vozidel

Pojišťovna

Počet smluv 2012

Proti roku 2011

ČP

1 751 000

-35 000

Kooperativa

1 428 000

-31 000

ČPP

1 057 000

30 000

Allianz

695 000

-18 000

ČSOB Pojišťovna

519 000

88 000

Generali

490 000

-67 000

Uniqa

285 000

22 000

Triglav

187 000

21 000

Axa

144 000

103 000

Slavia

138 000

11 000

Wüstenrot

100 000

20 000

Direct

44 000

-25 000

Hasičská

34 000

0

AIG

3000

-4000

CELKEM

6 874 000

115 000

Zdroj: Česká kancelář pojistitelů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
16 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851