Změny v odhlašování vozidel: Likvidace virtuálního auta | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

17. 7. 2013

Změny v odhlašování vozidel: Likvidace virtuálního auta

Likvidace autovraku

Fotogalerie

4 fotografie

Auto je stále vedeno v registru vozidel, ale už v něm nejezdím. Aby se nemuselo platit povinné ručení, je potřeba jej odhlásit. Jaké jsou možnosti?

(více v čísle 28/13)

Už jen necelé tři měsíce bude fungovat možnost legálně vyřadit z provozu vozidlo, které už neslouží svému účelu, ale stále existuje v rámci „jiného využití“. Jde o situace, kdy je používáno například jako úkryt pro hospodářská zvířata.

Na základě výtky z Bruselu, že česká legislativa neúplně aplikovala směrnici o likvidaci autovraků, tahle možnost k 1. říjnu letošního roku bez náhrady zmizí. Navíc bude každá provozovna, která se likvidací vraků zabývá, povinná kromě protokolu pořídit po tomto datu i fotodokumentaci. Jenže co když auto vůbec nemám? V takovém případě jej lze legálně odhlásit z důvodu zániku vozidla. Každopádně začíná správní řízení na dopravním úřadě. V něm ale nestačí jen uvést, že auto bylo odstaveno do kovošrotu nebo rozebráno na díly. „Každý případ se posuzuje individuálně,“ říká Petr Mareček z pražského magistrátu. „Je třeba co nejvíce případ objasnit a předložit doklady,“ vysvětluje.

Pokud například byl z vozu prodán motor do zahraničí, majitel by měl mít u sebe platnou prodejní smlouvu. A v případě, že zamířil mimo EU, také doklad od celníků. Prodej vozu na díly nebo na vrakoviště je uvěřitelný jen v případě, že majitel má o takovéto transakci doklad. Pokud takové potvrzení nemá, nastávají problémy a řízení se prodlužuje.

Někomu se z toho můžou ježit vlasy, ale logiku to má. „Není horší situace, než když majitel při správním řízení místopřísežně prohlásí, že auto bylo zlikvidováno, a přitom jej strčil do zatopeného lomu nebo odstavil na málo frekventované místo v lese. Nejčernější je samozřejmě scénář, kdy se vůz znovu objeví provozuschopný a je s ním páchána trestná činnost,“ popisuje ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Josef Pokorný.

Poměrně snadno se vůz na dopravním úřadě naopak odhlašuje v případě, že byl ukraden. Po nahlášení je totiž policií automaticky v registru vozidel označen jako kradený a tím pádem je vyřazený. Majitel by měl mít s odhlášením po starostech. Jak ale upozorňuje mluvčí policejního prezidia Pavla Kopecká, hodí se přece jen na úřadě ověřit, zda už auto v registru skutečně nefiguruje, a co nejdříve vyrazit odhlásit jej také do pojišťovny, aby nevznikly problémy s ČKP. 

Modelový příklad

Před třemi lety jsem zapůjčil známému auto v normálním technickém stavu s tím, že jej bude dočasně používat. Teprve po jeho vrácení bude sešrotováno. Asi po půl roce mi řekl, že pro poruchu motoru vůz zanechal u dcery na venkově. Po čase mi oznámil, že nemá cenu auto převážet. O ekologickou likvidaci se chtěl postarat sám, dal jsem mu tedy potřebné kopie dokladů. Zároveň mi přivezl registrační značky k uložení do depozitu, aby se nemusela platit pojistka. Přes urgence trvající rok a půl se mi nepodařilo celou záležitost dořešit a až před několika dny jsem se dozvěděl, že auto již neexistuje. A motor byl prý prodán na Ukrajinu. Doklad o likvidaci nemám. Jak mám postupovat?

Z dopisu čtenáře

V rámci správního řízení se musí majitel dostavit na dopravní úřad, tam v čestném prohlášení pravdivě uvést, že vozidlo již neexistuje a co se s ním stalo. Úřad může na jeho základě vozidlo vyřadit. Musí však udělat i vlastní šetření a mít potvrzen skutečný stav věci. V případě, že by majitel uvedl nepravdivé údaje, vystavuje se jen za toto pokutě až deset tisíc korun. O dalších následcích v případě, že by auto bylo zlikvidované jinak nebo sloužilo k trestné činnosti, ani nemluvě.

Josef Pokorný, Ministerstvo dopravy ČR

Auto není sušenka

Když auto nebo jiné vozidlo přestalo či přestává sloužit svému účelu, je podle zákona kvalifikováno jako nebezpečný odpad. Není to totiž obal od sušenek, který se jednoduše hodí do koše a starosti končí. „Tím, že vysloužilé auto patří mezi nebezpečný odpad, má také specifický způsob likvidace,“ říká Josef Pokorný z ministerstva dopravy. Připodobňuje vůz k vysloužilým elektrospotřebičům, které se odevzdávají do sběrných dvorů. U aut je to obdobné, obstarávají to licencované firmy, které se zabývají ekologickou likvidací vraků. Stačí kompletní automobil dovézt, předat firmě a vyžádat si od ní potvrzení o převzetí. Majitele vozu navíc taková likvidace nic nestojí.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
28 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851