Kdy se (ne)stane přestupek? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

1. 11. 2013
Svět motorů

Kdy se (ne)stane přestupek?

V období od 1. listopadu do 31. března musíte mít na osobním voze na všech čtyřech kolech zimní pneumatiky v případě souvislé vrstvy sněhu, ledu nebo námrazy. Myslí se tím minimální dezén 4 mm a značení na bočnici M + S, M.S, M/S, MS nebo terénní pneumatiky. Ovšem i v jiných případech sledujte předpověď počasí. Pokud totiž hlásí sníh, led nebo námrazu, dostanete bez zimních plášťů pokutu až 2000 Kč.

Fotogalerie

4 fotografie

Plné znění paragrafu o zimní výbavě zná jen hrstka řidičů. Pro jistotu tak přezouvá na zimu každý i bez ohledu na aktuální předpověď počasí. Jak dlouho bude trvat zmatek?

Současné znění paragrafu silničního zákona o zimní výbavě je nejednoznačné a působí v praxi problémy. To říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch s tím, že policistům chybí právní jistota, zda řidič naplnil skutkovou podstatu přestupku. Mohl předpokládat, že bude sněžit a mrznout?

„Nepůsobí to komplikace pouze v řadách policie, ale současně u samotných řidičů. Ti mnohdy sami nerozumí, za jakých okolností mají na vozidle mít zimní pneumatiky,“ kroutí ředitel dopravní policie hlavou a navrhuje řešení: pevně stanovit období, po jaké musí být na území ČR zimní pneumatiky používány bez výjimek!

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
Autor: Archiv Světa motorů

Vychází přitom ze zahraničních zkušeností, vždyť takto taxativně stanovené období není v rámci EU ojedinělé. Mají například Rakousko, Slovensko, Litva, Lotyšsko, Estonsko a Slovinsko. „V některých zemích je povinnost použít zimních pneumatik bez ohledu na povětrnostní podmínky stanovena striktně alespoň pro vozidla nad tři a půl tuny. To je logicky dáno jejich rozměry, mobilitou a tím, že cestují na větší vzdálenosti, kdy je již velice obtížné předpovídat stav počasí,“ říká Lerch.

Právo volby

Ministerstvo dopravy ovšem aktuálně žádnou změnu nepřipravuje. O stížnostech ze strany policistů neví a úpravu naposledy připravovalo ještě za vedení exministra Pavla Dobeše.

Tenkrát prý byla potenciální změna podmíněna analýzou a zkušenostmi z praxe kolegů z dopravní policie. Jenže protože se prý po první zimě ukázalo, že řidiči zákon dodržují, a to samé se potvrdilo v druhé zimní sezoně, není z pohledu resortu zatím důvod upravovovat legislativu. „Chceme ponechat v zákoně moderní pojetí práva, kde má řidič možnost volby za splnění určitých podmínek,“ říká Martin Novák z ministerstva. „Jinými slovy nechceme bránit občasným řidičům, kteří přes zimu prakticky nejezdí, aby nemohli vyjet,“ poukazuje Novák na to, že musí být splněny podmínky dané zákonem - žádný sníh, souvislá vrstva ledu a podobně.

Matoucí dvojakost

Šéf dopravních policistů ovšem poukazuje ještě na vyslovené chyby, které má současná právní úprava zimní výbavy. „Zůstávají nedořešeny některé souvislosti spojené s novelou silničního zákona,“ poukazuje Lerch na dvojakost. V Česku totiž platí nelogičnost spočívajících v povinnosti užít ve stanoveném období zimní pneumatiky obecně a závazně. Jenže v úseku označeném dopravní značkou C15a  stačí mít jen letní pneumatiky v kombinaci se sněhovými řetězy namísto zimních. Vyhláška č. 202/2008 Sb. v tomto bodě je v nesouladu s povinností stanovenou ustanovením § 40 a silničního zákona užít zimní pneumatiky.

Zimní výbava.
Autor: Archiv Světa motorů

„Nabízí se otázka, zda není vhodné novelizovat příslušné paragrafy vyhlášky o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích,“ otevírá Lerch další dosud netušené skutečnosti. I tady platí nelogičnost. V létě má totiž řidič osobního automobilu se vzorkem pneumatik pod 1,6 mm závadu na vozidle ohrožující bezpečnost silničního provozu. Ale v zimním období se za stejné situace na zimních pneumatikách o hloubce dezénu například 1,8 mm (ač povinnost je min. 4 mm) dopouští jen běžného přestupku. Podle § 36 odst. 7 vyhlášky MD č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, už totiž bezpečnost silničního provozu neohrožuje.

Místo nadšení popelkou

Těžko se pak divit, že není ani policistům kontrola současného stavu příliš po chuti. Dělají ji jen v rámci běžného výkonu služby a speciálně zaměřené akce nepodnikají. Dokonce ani statisticky nesledují přestupky v souvislosti s nedodržením předepsané zimní výbavy. Jediná statistika proto existuje z rozboru dopravních nehod, při nichž byla příčinou právě absence zimní výbavy.

„Do dnešního dne jsme nezaznamenali žádný spor ohledně užití zimní výbavy ve znění po novele před dvěma lety,“ spíše překvapuje ministerstvo dopravy. Vzápětí ale resort vysvětluje, že beztak naprostá většina řidičů na zimu přezouvá. A to ostatní zkrátka nevyjíždějí.

Legislativa vyžaduje odpovídající označení zimní pneumatiky a hloubku 4 mm pro dozy do 3,5 tuny. Ale jestli má pneumatika další pro zimu požadované vlastnosti, tu předpisy neřeší.
Autor: Archiv Světa motorů

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851